Как да се защитим от кражба на лични данни?

Престъпленията срещу самоличността и кражбите на лични данни са се увеличили с 36% през 2021 г. до най-високото си ниво за всички времена. Това показват данните на американския Ресурсен център за кражбите на самоличност, цитирани от CNBC.

Добрата новина, според експертите, е, че има няколко начина, по които хората могат да се защитят.

Около 15 000 души в САЩ са съобщили за престъпления, свързани със самоличността, или опити за измама през 2021 г. спрямо приблизително 11 000 през 2020 г. Инцидентите от този тип са се увеличили с 49% от 2015 г. насам.

Този годишен ръст отразява и тенденциите в общите измами, проследявани от Федералната търговска комисия. Потребителите са докладвали общо 5.9 милиона измами през 2021 г., което е увеличение с 20% в сравнение с 2020 г. Кражбата на самоличност е най-често срещаният проблем с повече от 1.4 милиона оплаквания.

От началото на 2020 г. потребителите са загубили около 886 милиона долара от измами, конкретно свързани с COVID-19, тъй като престъпниците са използвали пандемията, за да крадат средства от онлайн купувачите.

Измамите, включващи кражба на социални помощи като обезщетения за безработица, също са нараснали по време на пандемията. В тези случаи престъпниците използват личните данни на потребителите, за да подават молби за обезщетения от чуждо име.

Кражбите на самоличност, свързани с акаунти в социалните мрежи, също се увеличават през 2021 г., като броят на докладваните инциденти скача единадесетократно спрямо 2020 г..

Тези измами обикновено включват „превземане“ на акаунт в социални платформи, използвайки откраднати идентификационни данни, след което използват последователите на потребителя, за да хакнат и техните профили или да се сдобият с повече лични данни.

Типичен пример е публикуването на фалшива благотворителна обява в акаунта на потребител в Instagram, осигурявайки излъчване на легитимност и доверие. След това последователите даряват средства на тази фалшива благотворителна организация или споделят лична информация, с помощто на която престъпниците хакват и техния акаунт.

Ресурсният  център за кражбите на самоличност дава три ценни съвета на потребителите, за да се предпазят от измами, свързани със самоличността.

Проследяване на източника

Не се ангажирайте веднага, ако получите имейл, изглеждащ като спешен или официален, текстово съобщение или директно съобщение в социалните мрежи, особено ако те изискват идентификационни данни, номера на банкови карти или друга финансова информация. В подобни случай е добре да потърсите официален контакт със съответната организация, за да проверите нейната легитимност.

Активиране на многофакторно удостоверяване

Многофакторното удостоверяване, наричано още потвърждение в две стъпки, предлага допълнителна сигурност на акаунта, в случай, че измамник е получил вашите данни за вход или други идентификационни данни. След успешно влизане, потребителят ще бъде подканен за втора проверка на самоличността, като например шестцифрен код, който се изпраща на номера на мобилния телефон.

Изберете сложна парола

Потребителите могат да предотвратят хакване на акаунтите си, като използват сложна и уникална парола за вход. Може да звучи просто, но много хора очевидно не следват този прост съвет. Оказва се, че „123456“ е най-често използваната парола за акаунтите, които се споделят в т. нар. Dark Web. Експертите съветват да изберете парола с поне 12 символа и да не използвате една и съща два пъти. Добра идея е да използвате мениджър на пароли или просто да ги записвате. Според специалистите, рискът да загубите въпросния запис не е толкова голям, колкото повторното използване на прости пароли за всички акаунти.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *