Ще се наложи ли пропан-бутанът като алтернативно гориво в България?

Очаквам осезаем ръст в цените на дизеловите горива и пропан-бутана, тъй като са единствената алтернатива на газа, посочи Живодар Терзиев

Намаленият акциз и отстъпката от 25 стотинки от цените на горивата, които се дават като помощ, направиха от пропан-бутана много интересно гориво. От една страна, това радва търговците на пропан-бутан заради засиления интерес, но възникват въпроси за логистиката, пренастройването и колко дълго ще продължи това. Този коментар направи в ефира на предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация.

Той потвърди, че има затруднения в логистиката на всички продукти, тъй като няма достатъчно шофьори, а постоянните ремонти по пътищата създават допълнителни проблеми.

Според Терзиев заради ръста в цените на природния и компресирания газ интересът към горива като метан се срина, докато в същото време потреблението на пропан-бутан се е увеличило в пъти. „При него обаче България разчита на 70-80% внос и може да се сблъска с логистични проблеми и повишаване на цените през зимата, тъй като той е един от малкото заместители на природния газ“, предупреди експертът.

Председателят на Българската петролна и газова асоциация заяви, че през последните години има значителен спад в инвестициите в пропан-бутан, за което е допринесло и постоянното говорене от страна на европейските политици за ограничения и забрана на традиционните горива съответно до 2030 г. и 2050 г.

По думите му компресираният газ е стигнал до цени от 6 лв/кг, с което потреблението е спаднало 5-6 пъти, а метанът е изцяло заменен с пропан-бутан и мазут.

„Самото пренастройване [на автомобила] не е много лесно. За да сложиш пропан-бутанова уредба, при специалистите вече има записвания до Коледа и няма доставки. Не бяхме подготвени за такава вълна“, отбелязва Терзиев. Той прогнозира, че в бъдеще пропан-бутанът ще продължи да се качва като потребление, но призовава хората да не прибързват с решението си да преминават на това гориво, тъй като в зимния период горивото е почти единственият заместител на природния газ и това може да доведе до увеличение на цената му.

Експертът очаква, че дизеловите горива и пропан-бутанът няма да запазят низходящите си цени, тъй като са единствената алтернатива на газа. „Ръстът ще бъде осезаем, прогнозира Терзиев. – За октомври ще има 30% спад в цената, от 6 лева до около 4 лева за килограм, но това отново е ужасяваща цена, ние помним цени от 1,20 лева за килограм с акциз и ДДС.“

Председателят на Българската петролна и газова асоциация напомни, че през последните години в България има 1200 товарни автомобила, които работят на компресиран природен газ. „Когато един камион струва 120 хиляди евро, пропан-бутанът е безалтернативен, това е един вид спасение“, посочи Терзиев.

Как се промени потреблението на горива? Ще срещне ли трудности България при доставките на пропан-бутан? Ще усети ли страната ни дерогацията, която получи от европейските санкции срещу руския петрол? Ще успее ли България да продължи дерогацията след 5 декември с използването на руски нефт? Ще се осигури ли безпроблемна работа на рафинерията в „Нефтохим“? Успява ли да получи българският потребител по-нормална цена на горивата?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.