Какви са ползите от въвеждането на система за събиране на дрехи и текстил?

По-малко отпадък, по-качествена продукция и по-голяма релевантност към очакванията на потребителите предвиждат експертите автори на Стратегията за устойчиво производство и управление на текстил

Процесът по трансформация на текстилната индустрия вече е в ход, като скоро в България също се очаква въвеждането на екотакси в текстилния и обувния сектор. По същество, тези такси имат за цел да обезпечат процеса по събиране, транспортиране, подготовка и предаване за рециклиране. Или иначе казано – да създадат условия за намаляване на отпадъка и плавно преминаване към принципите на кръговата икономика.

С днешна дата вече има както европейска стратегия за задължително събиране и рециклиране на текстил и обувки, така и европейска директива за задължително въвеждане на продуктови такси за текстил и обувки. На местно ниво Законът за управление на отпадъците включва текст за въвеждане на екотакси за текстил и обувки, а наредбата за влизане на текста в сила е в ръцете на (поредното) настоящо управление.

Междувременно по-адаптивните сред производителите и търговците на текстил вече планират реакцията си към въвеждането на таксите, а най-прозорливите – стратегия за използване на промяната като бизнес възможност.

Какви са ползите за бизнеса, потребителите и природата от въвеждането на система за събиране и оползотворяване на текстил и обувки? Систематизираме в следващите редове.

Ползи за потребителите: качество, издръжливост, доверие

Ако поне веднъж сте пазарували от бранд за бърза мода, то вие вече знаете, че целта далеч не е да използвате дрехите и обувките си вечно. В най-добрия случай качеството позволява запазване на формата, цветовете и свойствата на изделието за един сезон, след което от потребителя се очаква да презареди портфейла си и да се върне за още.

Дрехите и обувки “еднодневки” често се обработват с агресивни токсични химикали, нискокачествени бои и некачествени комбинации от тъкани. Тези смесени текстилни изделия не подлежат нито на рециклиране, нито на повторна употреба.

При по-строги правила за качеството и състава на дрехите потребителите ще се радват на по-издръжливи, по-безопасни и по-чисти продукти, които могат да се използват многократно по-дълго. А това означава едно – по-малък разход за по-качествен продукт.

Ползи за околната среда: редуциране на отпадъка и използваната енергия за производство

По данни на Европейската общност използването на рециклирани отпадъци намалява емисиите на CO₂ с около 200 млн. тона годишно. В допълнение, системата за събиране, сортиране и предаване на текстила за рециклиране има потенциала както да намали отпадъците на сметищата, така и да стимулира по-отговорното потребление на енергия в сектора.

Според последните анализи на екологичното въздействие бързата мода нарежда текстилния бранш в топ четири на замърсителите на околната среда, наред със строителството, храните и автомобилостроенето. В това число влизат не само дрехи, но и други “бързооборотни” текстили с кратък експлоатационен живот – домашен текстил, одеяла, плюшени играчки и др.

Добрата новина е, че при правилен подбор на материали всички тези изделия могат да подлежат на пълна рециклируемост – каквато е и целта на европейската стратегия за кръгово управление на текстилната индустрия до 2030 година.

Ползи за бизнеса: иновация, осъвременяване и развитие

Въвеждането на нови такси и бизнес растежът могат да звучат контраинтуитивно в едно изречение, но не и когато всички играчи в Европа имат равен старт. Задължителният характер на системите за събиране и рециклиране поставя трансформацията като първо и основно условие за дългосрочен растеж – поради простата причина, че всички производители и търговци ще бъдат ангажирани с този вид разширена отговорност.

По данни на GlobeNewswire екологичният сегмент в модата ще нараства с годишен темп от 11,6% през следващите години, което го прави буквално най-бързо развиващият се сектор на пазара. Същевременно над 60% от поколението Z обръщат специално внимание на продукти с намален въглероден отпечатък, когато купуват мода и текстилни изделия.

Преведено в бизнес стратегия, това означава, че всеки бранд, който гледа към бъдещето, следва да инвестира в екологичната устойчивост на продукцията си. А системата за събиране на текстил е инвестиция в готов вид, която единствено чака да бъде приложена в практиката.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *