Как Роджър Федерер стана милиардер

Роджър Федерер сложи край на професионалната си кариера, оставяйки в историята на тениса като един от най-вдъхновяващите спортисти. Швейцарецът може да бъде пример за мнозина и със своите бизнес качества. Научаваме повече за тях от подкаста за предприемачи My First Million с водещи Шаан Пури и Сам Пар, пише World Tennis Magazine.

Епизод № 367 бе посветен на умелия (и дори брилянтен) начин, по който Федерер натрупва огромно състояние и става един от малкото спортисти, които са милиардери.

В самото начало Пури подчертава, че само 20% от парите на швейцареца са спечелени от участия в тенис турнири. От официални наградни фондове той е получил 130 милиона долара. Миналата година конкретно в банковата му сметка за постъпили едва 300 000 долара от наградни фондове, а от спонсорства извън корта – 90 млн. долара. Тук леко се прокрадва формулата на успеха на Роджър Федерер.

 

През годините тенисистът отказва умишлено апетитни договори с големи компании. Това е така, защото преценява шансовете си да забогатее по този начин. През едни от най-успешните си години Федерер не може да разчита на тлъст чек от Nike например, тъй като просто е швейцарец. Анди Родик е американец, американският пазар е голям. Швейцария, на свой ред, е малка страна с малко население.

Да, Роджър е уникален, изключителен и много добър, но това не е толкова продаваемо, отбелязват водещите Пури и Пар.

Дори фактът, че е номер едно в света в продължение на 237 последователни седмици, не му помага.

В продължение на години Роджър Федерер печели малко от договорите си с Nike. Когато стига до оферта от компанията за 10 млн. долара на година, оттам го убеждават, че това е таванът. По-добро не може да получи, тъй като тенисът в САЩ не може да се сравнява с приходите от баскетбол и американски футбол. Трябва да е щастлив.

Тогава тенисистът взима две важни решения, които му носят допълнителни 600 млн. долара.

Вместо да поднови договора си, Федерер решава да провери какво друго може да му предложи светът. Получава оферта от UNIQLO – компания, която произвежда спортни облекла и има апетити към западния пазар. От UNIQLO предлагат на Федерер 10-годишен договор на стойност 300 млн. долара, които ще му бъдат изплатени, дори когато се пенсионира. Това прави по 30 млн. долара на година.

Швейцарецът запознава Nike с офертата, която е получил, но не последва желаният отговор. Вместо това компанията му предлага стария договор и екипировка напълно безплатно.

Федерер подписва с UNIQLO и се възползва от нещо много важно – компанията не произвежда спортни обувки. Така той може да има своите 300 млн. долара и едновременно с това да играе с обувки Nike на мачовете си.

След три години идва и сделката за обувки с марката On (On Running) – швейцарска компания, която превзема впоследствие световния пазар като буря. Вместо да приеме просто пари, Роджър Федерер сключва договор и придобива 3% от компанията. По-късно в своя пик тя бе оценена на 11 млрд. долара (при дял 3%, около 300 млн. долара са за тенисиста). В момента е около 6 млрд. долара.

Един от изводите е – заложете на себе си и след това сключете сделка за акции, вместо да разменяте долари за време.

Роджър Федерер поема нещата в свои ръце и в друга посока. Той прекратява отношенията си с компанията, която го представлява и създава своя. В момента под нейното ръководство играят много други тенисисти.

Нещо повече – създава собствени турнири и има своя собствена купа (Купа “Лейвър”), която може да се определи като еквивалент на Ryder Cup в голфа, където е Европа срещу света.

Роджър Федерер демонстрира как може да се изгради империя за над милиард долара и то със средства извън корта. Той решава да излезе на пазара, да открие своята ниша и да използва максимално потенциала си. Сега негови спонсори са Mercedes-Benz, Rolex и Lindor Chocolate.

Второто нещо, което направи, след като заложи на себе си, бе да играе търпеливо. Той не се примири с договори за няколко милиона на година, които ще получава стига да играе.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.