Логопед Бижева: „Имах случай с дете на 7г, което никога не беше издавало и звук. След година работа с мен, детето проговори.“

Логопед Нивелина Бижева

    Сибила Кусева

Всеки иска дете. Медицината помага на мнозина, но малцина са наясно, че репродуктивните проблеми оказват често влияние на говорното развитие на децата. Все повече инвитро деца, деца, родени след проблемна бременност имат вербални нарушения. Затова поканихме една от най-добрите логопеди Нивелина Бижева да споделят своя опит и препоръки.

– Здравейте, бихте ли обяснили каква е разликата между логопед и слухово-речев рехабилитатор и защо е важно да вървят двете ръка за ръка?

– Слухово-речевият рехабилитатор извършва диагностика, езикова и речева рехабилитация, обучение на деца със слухов дефицит/глухи или слабочуващи; предоперативна диагностика и рехабилитация на кандидатите за кохлеарна имплантация, както и постоперативна интензивна и поддържаща терапия на децата с кохлеарна имплатна система; консултиране на семейства на слухово увредени деца и владее жестомимичен език.

Логопедът прави диагностика и езиково – говорна рехабилитация. Все още масовото мнение относно що е това логопед е, че това е човек, който учи децата правилно да произнасят звуковете, но това далеч не е така. Логопедът диагностицира и прави индивидуален план за развитие, работейки върху трите Висши Корови Функции /ВКФ/:

Гнозис: Знания

Праксис: Умения, обща моторика, фина, орална, мануална и много други.

Реч – устна и писмена.

Работи още върху видове Памет, аспекти на Вниманието, Поведенчески дефицити и други.

Логопедът развива цялостно детската личност, влияе върху успеваемостта му в училище и бъдеща реализация в живота.

Аз имах редкият шанс да завърша едновременно и двете специалности, а по моя инициатива написах молба до декана: успередно с двете специалности да ми бъде разрешено и трета специалност НУП – Начална училищна педагогика със следното обяснение: ние учим предимно медицина, психология и корекция, но за да бъда полезна мисля, че ми е нужно да уча не само при деца с дефицити, аз искам да знам как е и обучението при норма. Това се случи след трети курс, когато съм била едва 21г. и мотивирайки се единствено с отличния си успех и по двете специалности и желанието си да уча още една. Но явно е било достатъчно и ми бе разрешено.

Ето затова при мен тези неща вървяха успоредно ръка за ръка от самото следване, а и са причината за това, което съм сега.

– Наистина ли логопедът е и психолог и какво му помага това в работата?

– Да, логопедът е и психолог. Наложително е. И не защото се учи много видове психология и психопатология, и не, защото би изместил ролята на психолога, а защото логопедията е комплексна наука съчетаваща в едно медицина, психология, невропсихология, педагогика и не на последно място, логопедът трябва да е психолог, защото му е нужно за да осъществи контакт с детето. Детето трябва да го приеме, като приятел и чак, когато има взаимно доверие ще успее симптомите да превърне в качества.

Не случайно започнах да пиша стихове за тези деца и не само, защото работя и с тинейджъри и възрастни. Задължително е много да работиш върху себе си, за да се изградиш като психолог, който ще е част от Логопедът който ще си!

Коства много четене, старание, анализ на себе си и на човекът, доверил ти се и чакащ твоята помощ: без значение дали са ти поверили дете, ученик или пред теб е студент, зрял човек, родител, човек преживял инсулт, катастрофа… Неговият проблем чака твоята психологична и логопедична помощ.

– На каква възраст е хубаво децата да посетят логопед и само при установен проблем ли трябва да потърсят помощ родителите?

– Не чакайте детето да навърши 4г. Това е много остаряло схващане. Проф.Р.Райчев още 2007г. разясняваше при общите ни консултации, че в САЩ има разяснителни материали още при гинекологичните кабинети, за да бъдат подготвени бъдещите майки, какво да следят и при каква симптоматика още след раждане и до 2г.възраст къде да се насочат за помощ. Същата била и тенденцията в Европа. Той казваше, че дете на 2г.няма ли реч задължително консултация с Невропсихолог и Логопед както и, че по- вероятно ще бъде изписано медикаментозно лечение. Подчертаваше, че на 3г. всички части на речта трябва да са изградени. На логопедичната ми консултация може да разберете как протича езиково-говорното развитие на детето. Дали има място за притеснение или – не. Наложително е обаче, когато детето даде признаци за късно проговаряне – например на годинка и половина не може да каже нито една дума, ако няма очен контакт, ако има проблеми с разбирането, не реагира на името си, има проблеми с дъвченето, когато  заеква или има артикулационни нарушения : не може да диференцира звуковe,  заменя „К“ с „Т“, или „Г“ с „Д“, „Ш“ със „С“ , обеззвучава “ Б- П“,  Т- Д“, “ В- Ф“, „К-Г“, “ З- С“, “ Ш-Ж“, Аграматична реч и др.

Детето пък може  да е проговорило добре и да говори правилно, но да не разбира нещата за които говори и / или има погрешна представа за тях , тръгва на училище и започват различни проблеми с писане и четене.

– Защо трябва да се обърне по-специално внимание на инвитро децата? Какво не знаят родителите?

– Не премълчавайте факти за бременността, раждането и развитието на детето. Свободна частна практика съм логопед вече 26г. В практиката си по – често наблюдавам, че майките на деца с проблеми в говорното развитие са имали проблемна бременност, престой в болница, прием на медикаменти по време на бременността или сериозен емоционален стрес, инвитро или късна бременност, тежко раждане. Ще спра до тук. Зная, колко е болезнено и сериозно горе описаното, защото много майчини сълзи съм гледала. Логопедът е длъжен да ви каже цялата истина, да ви я разясни и да е подкрепено с факти, а вие му се доверете. Вече има логопеди, специалисти по ранно детско развитие, които могат да поемат детето още в първите месеци след неговото раждане, защото колкото по-рано започне терапията, толкова по-голям е шансът за по-бързи резултати. Забавянето може доста да удължи терапията, но и да повлияе върху когнитивното и психично развитие но детето.

– Опишете най-трудният и фрапиращ случай, който сте имала във вашата кариера.

– Дете в 1 клас невербално.  Никой не е чувал гласа му. То не може да покрие тестовете и съответно резултатът е изключително негативен: налага се да предупредят майката, че по-вероятно ще бъде прехвърлено в специализирано училище. Майката разпитва за логопед, работещ предимно с тежки случаи. А и всеки знае, че дете не е ли проговорило на 7г., вероятността да проговори рязко спада. Споделеното от майката по телефона и мен силно притесни, защото звучеше като части не от един, а от различни пъзели. На консултацията установих, че детето разбира прекалено много, има жива мимика, постоянен очен контакт, без характерните поведенчески дефицити и сякаш не иска да говори. Тогава ми хрумна идея да включа мимикожестова игра: ясни правила изказани вербално и жестове помагащи комуникацията ни. И изведнъж: контакт и диалог, макар и невербален. За всичко това ми помогнаха трите ми специалности: включвайки комбинативни методи и така започнах терапия, комуникирайки си мимикожестово няколко месеца. Научих много за нея. Тя ме прие, а майката не спря да плаче, защото имам контакт. На 8.12.2020 записвам: днес 7г. невербално дете ми проговори след месеци жестомимичен контакт и логопедична терапия. 7 години мълчание!!! Но говореше на мен и на майка си. На никого друг. Същото това дете след година за ПЪРВИ ПЪТ, с мен проговори и на друг човек – в близкия до логопедичния ми център “ Растеж и развитие“ магазин и ми поръча кафе и вода, а за него бонбонки!

А след излизане ме помоли: “Може ли пак…?”

До този ден всички опити на мен и майка му да го провокираме и да проведе диалогична реч и с други освен с нея и мен, уви не бяха увенчани с успех.

След една година и тази Голяма крачка бе направена! Последва друг проблем: говори на около 5 най- близки. И това разреших. Днес е 3кл., говори на всички, успешно учи. Терапията с мен продължава, но то е защото ще направя така, че само с успех и знания от другите да се отличава.

– А най-милият и незабравим случай?

– Шофирам с хендсфри. Звъни главен… на една от известните телевизии и ми казва, че ще ми изпрати две момчета с камери, които нямат “ Р“, но гоним срок, за Европейското да са готови… А и така ви препоръчаха: успявате за срок. Продължих да шофирам: реших, че е шега, макар да съм работила с много журналисти и гонила срокове и конкурси. Ама чак пък двама на куп… Но на уречения час двама зрели мъже, макар без камери, чинно седяха пред кабинета ми на Дондуков. Всичко беше истина. И “ Р“ и двамата получиха и то за кратко , Европейското по футбол не чака. И двамата ги гледам всяка вечер с удоволствие.

– Защо е толкова трудно да се работи с деца с аутизъм и много ваши колеги отказват подобни случаи?

– Като журналист знаете, че във въпросът се съдържа част от отговора. За това интервю ще отговоря на този въпрос само следното: Защото е много трудно, изискващо много знания, опит и желание. Тук е мястото да подчертая, че е много трудна, а всъщият момент много важна диференциалната диагноза между дечица с Езикови нарушения на развитието – Дисфазия или познати повече като – Генерализирано разстройство на развитието, които са 20 пъти по- разпространени от Аутизма, но далеч по – малко познати. Специфичните езикови нарушения остават скрито, често пропускано или диагностицирано погрешно. Влиянието му е значимо и дълготрайно. Засяга социалната комуникация, училищната успеваемост и усвояването на по – сложни езикови умения. Езиковите нарушения се свързват с по – висока честота на ниски резултати, съответно занижени шансове за по-добра реализация в живота, дори отпадане от училище в гимназията и много други негативи.

– При вас са идвали едни от най-известните журналисти и политици. Изисквали ли са по-специално внимание?

– Да, така е. Идвали са и продължават да идват. А може би е, защото имам още едно качество: нарича се Дискретност. Спазвам конфеденциалността на информацията, която носят моите клиенти. При мен идват, като Родители или като клиенти, нуждаещи се от качествена услуга. Някой от тях са пожелавали да не се засичат с други хора преди или след сеансите. Това за мен е разбираемо и аз се съобразявам. Била съм с изключително интелигентни и успели личности, които са ми дали самочувствие, натрупала съм опит и благодарение на всички мои клиенти съм това, което съм.

Благодарна съм на всеки един за доверието! Нека всички сме здрави и успешни!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.