Националният съвет по биологично разнообразие даде зелена светлина за довършването на АМ Струма в района на Кресненското дефиле.
Днес, 13.10.2022г., се проведе заседание на Националния съвет по биологично разнообразие. На него бяха разгледани предложенията за специфични и подробни природозащитни цели на ниво защитена зона за защитена зона BG0000366 “Кресна – Илинденци” и защитена зона BG0002003 “Кресна“.
На заседанието, с почти две години закъснение, бяха приети целите за опазване в Кресненското дефиле.
Тяхното неприемане беше проблемът, който блокираше изграждането на АМ Струма през Кресненското дефиле. Сега следва министърът на околната среда и водите Росица Карамфилова да одобри протокола от Съвета, с който са приети.
През последните две години, и особено през седемте месеца управление на Борислав Сандов, приемането на тези цели се блокираше целенасочено, въпреки че методологията за тяхното определяне е ясна, и е финансирана и одобрена от Европейската комисия още през 2021г.
Приемането на тези цели е единственият начин да се подсигури, че участъкът в района на Кресненското дефиле ще бъде изграден спрямо европейските стандарти и норми за опазване на околната среда.
Приетата през 2021 г. методология обаче не бе удобна за зелените, защото реално разрешава отблокирането на проекта за АМ Струма и премахва нуждата от 15-километров тунел, за който те лобират от години. Поради тази причина, вместо да ги приемат, бившите шефове на МОСВ възложиха на главния съветник на Сандов, Андрей Ковачев, да разработва нови.
Именно това бе и причината България да получи остро писмо от Комисията преди няколко месеца, за съдържанието на което Сандов се опита да излъже, в което от Брюксел питат каква е причина да се разработва нова методология, при положението, че има одобрена.
Благодарение на днешното решение строителството на АМ Струма през Кресна може да започне, тъй като Решението по ОВОС, за което Борислав Сандов лъжеше, че изтича на 19 октомври тази година и го използва като основание в последния си час като министър да блокира Струма, реално изтича на 23 май 2023г. заради съдебни обжалвания, както Еко Новини вече разкри.
Решението означава и, че рязко се намалява и опасността България да върне на Брюксел 1.6 млрд. лв., с които е финансирана АМ Струма досега, и позволява тази отсечка от Европейско значение, която е и част от международен коридор, да бъде завършена в най-бързи срокове.
Освен това се слага край на лобирането за 15-километров тунел през най-сеизмичната зона в България. Ще се спести и депонирането на 10 млн. тона радиоактивни скали от прокопаването на тунела.
След Министерство на околната среда и водите на ход е Министерството на регионалното развитие и министър Шишков.