„Питай експерта“: Какви са правата ни при забавени или отменени полети?

След казуса с пренасочения полет към Букурещ, при който близо 180 българи чакаха с часове преди да разберат дали ще получат съдействие от авиокомпанията им превозвач – какви са правата ни при закъснение или отмяна на полети.

Повече от 100 българи останаха за часове без храна, вода и хотел на летището в Букурещ

Вижте съветите на Игнат Арсенов, директор на ГД „Контрол на пазара“, КЗП в рубриката на „Денят започва“ – „Питай експерта“.

По казуса с полета, кацнал на летището в Букурещ, вместо в София, очевидно става въпрос за забавяне от страна на авиокомпанията да осигури адекватна информация на пътниците за последващото им настаняване и извозване до София, смята Игнат Арсенов.

„Няма казано в законите точно кога, но информация трябва да се предостави възможно най-скоро след случилото се. При закъснение над 3 часа пътниците имат определени права, включително да се откажат да пътуват. При закъснение от повече от 2 часа, имат права на храна и напитки, така че компанията трябва в рамките на час-два да осигури информация и да каже още в началото: „Изчакайте два часа, ще ви дадем информация“. В случая пътниците установяват, че такава информация там не е имало. Чакали са 3 – 4 часа, за да им се даде информация. Още повече, че полетът е кацнал късно вечерта и те реално са чакали до среднощ, за да разберат какво се случва с тях“, заяви той.

Според Игнат Арсенов пътниците, които са чакали три часа и са предприели самостоятелно извозване до София имат право да претендират обезщетение, като за целта трябва да пазят касовите бележки от направените от тях разходи, а компанията разполага с 6 седмици, за да им отговори.

„Могат да очакват обезщетение за всички преки вреди и разумни разходи. Разбира се, такси от Букурещ до София или настаняване в 5-звезден хотел, може би, е неразумен разход. Те не трябва да се притесняват, а да се свържат с авиокомпанията и да подадат оплакване за съответния полет като се обозначат и да претендират компенсации за съответното закъснение като претендират всички разходи – дори тези, за които се съмняват дали имат право на компенсация“, съветва той.

При проблеми пътниците могат да потърсят и съдействието на Европейския потребителски център.

Игнат Арсенов прогнозира, че с навлизането в студените сезони, подобни казуси ще се случват все по-често.