110 години от създаването на българската бойна авиация

На 04 октомври 2022 г. в 13:00 ч. на Моста на влюбените – НДК бе  открита фотоизложба изложба, посветена на 110-годишнината от създаването на българската бойна авиация, която ще продължи до 18 октомври 2022 г.
Изложбата съдържа 60 платна, които отразяват историята и съвремието на българските Военновъздушни сили. В тях са запечатани моменти от ежедневието на родовете авиация – изтребителна, щурмова, транспортна и вертолетна, и останалите родове войски от състава на ВВС – зенитно-ракетни и радиотехнически.


Жаждата на човека да полети във въздуха, подражавайки на птиците започва от най-дълбока древност. Тя съпътства цялата му история и с неотслабваща сила продължава и до днес.
В зората на 20 век човечеството постигна хилядолетната си мечта – да завладее въздуха, този безкраен океан, който обгръща цялото земно кълбо.
В исторически план, България основателно може да се счита за една от първите страни в усвояването на въздушното пространство. На 19 август 1892 г. в град Пловдив на Първото всемирно промишлено изложение подпоручиците Васил Златаров и Константин Кънчев политат заедно с мосю Йожен Годар с балона “La France”.

Много са основанията ни за гордост днес:
• българският цар Фердинанд е първият държавен глава, летял със самолет през 1910 г.;
• авиаторът Симеон Петров пръв в света приземява самолет със спрял двигател през 1912 г.;
• също той, осъществява първата в света нощна бомбардировка по време на Балканската война;
• Симеон Петров прави и първото в света разузнаване и бомбардиране над противникова столица – Цариград;
• Райна Касабова е първата жена в света, извършила боен полет над Одрин по време на Балканската война.
• през 1913 г. Милчо Митев и Джовани Сабели осъществяват първото в света прелитане от континент на континент;
• първото военно летище в света е край Мустафа паша (сега Свиленград), откъдето е действало 1-во аеропланно отделение по време на Балканската война;
• също по време на Балканската война, за първи път в световната история, са поставени основите на модерната авиационна организация – отделни аеропланни отделения, всяко със свой командир и квалифициран летателен състав, ремонтни работилници, организирано снабдяване с боеприпаси и гориво-смазочни материали за нуждите на аеропланните отделения.
Историята и настоящето ясно показват, че българската военна авиация винаги е на бойния си пост тогава, когато България има нужда от нея.
Днес отново на пътя ни стоят много предизвикателства. На всички нас се пада историческата отговорност да съхраним, възродим и повишим способностите на българските Военновъздушни сили. Въпреки трудностите и загубите, ние сме длъжни да изпълним свещения си дълг пред Отечеството достойно, с чест и без страх.
Длъжни сме да пребъдем!