От Пафос до Загреб: Смарт дестинациите трансформират вълнуващо туризма

Представете си, че пътувате до град, където всички туристически предложения са достъпни на едно мобилно приложение и на родния ви език. Няма нужда да се редите на опашки пред галериите, тъй като изложбите може да бъдат разгледани чрез смартфона ви. Виртуалната реалност, на свой ред, ще ви пренесе през вековете, реконструирам исторически събития пред погледа ви.

Смарт градовете трансформират разбирането за туризъм, пише Euronews.

Може да се каже, че двете години на пандемия допринесоха до известна степен до начина, по който пътуваме днес и ще продължим да го правим в бъдеще. През този период много музеи например организираха виртуални обиколки и това ни помогна да продължим да изследваме света, само че този път от комфорта на дивана, на който седим. Паралелно отложените бизнес пътувания доведоха до скок на видео разговорите и сега те са нещо обичайно.

 

В наши дни границите са отворени отново и държавите се възползват от новите технологии, за да привлекат туристи и да подобрят преживяванията им.

Терминът „смарт град“ може да ви накара да мислите за роботи, които се разхождат по улиците, летящи коли, пресичащи небето или изкуствен интелект, контролиращ обществените услуги. Реалността обаче е малко по-различна, но не по-малко вълнуваща.

Интелигентният (смарт) град предоставя достъпност, устойчивост, цифровизация, креативност и защита на културното наследство. Вече имаме няколко примера как се реализира това на практика.

Столицата на Дания се открои в това отношение още преди пандемията. Copenhagen Visitor Service кани туристите да планират своите маршрути с помощта на сензорен екран, роботика и VR очила, докато мобилно приложение им предоставя ценна информация.

 

Надявайки се да се присъединят към Копенхаген, дестинации като Загреб в Хърватия и Пафос в Кипър не пестят усилия. Те използват технологии като добавена реалност (AR), за да създават виртуални изживявания, които обикновено са запазени за геймърската индустрия. Инициативността им не остана незабелязана и те бяха избрани за Европейска столица на интелигентния туризъм за 2023 г. – конкурс, който отчита изключителните постижения на европейските градове като туристически дестинации.

Загреб – гигантна виртуална изложба с помощта на добавена реалност

Миналия месец Загреб в партньорство с технологичната компания Equinox се превърна в гигантна изложба за виртуално изкуство, наречена Art Future.

Жителите и гостите на града бяха поканени да изтеглят приложението Equinox XR на своите телефони. След това те можеха, достигайки до определени дестинации, да ги изследват с помощта на камерите си. Технологията наподобява Pokémon GO.

В рамките на проекта 19 съвременни художници, аниматори и 3D артисти от цял ​​свят показаха своето „локативно изкуство“ – виртуално изкуство на места от реалния живот – в Art Future.

Преди време Загреб и Equinox обединиха силите си и в друг проект. За коледните празници те поставиха анимирани и интерактивни кутии с подаръци из града, за да могат хората да ги намерят. И двата проекта демонстрират как технологиите могат да се използват за подобряване на туристическите атракции без необходимост от голяма инфраструктура.

Пафос вдъхна живот на митичното си наследство

Пафос е популярна туристическа дестинация, която гледа смело към бъдещето. Тя се намира в югозападен Кипър и е известна като легендарното родно място на Афродита.

Възползвайки се от митичното минало на града по футуристичен начин, туристическият съвет на Пафос разработи приложение, което позволява на потребителите да вдъхнат живот на легендарната му история. Приложението Aphrodite’s Birthplace взаимодейства с три различни сцени от мита.

„Като насочвате устройството си към различни места на плажа, приложението ви позволява да видите анимирана Афродита в реална среда“, обяснява Насос Хаджигеоргиу, ръководител на регионалния борд по туризъм в Пафос. Потребителите могат да гледат как Афродита се издига от вълните, докато се ражда, или да я наблюдават как релаксира на плажа в разширена реалност.

Скоро любителите на културата и историята, които искат да научат повече за мита за Афродита, ще разполагат с нов инструмент на своите услуги.

„Ние сме във финалния етап на разработване на пълно приложение за мита за Афродита. Това ще включва информация и места, които са свързани с раждането и живота на богинята“, казва Насос. Освен това туристическият съвет на Пафос има големи планове за своя проект за интелигентен туризъм. Предвижда се създаването на 360-градусови обиколки, аудио гидове на няколко езика, видеоклипове и снимки на клик разстояние.

Какво ще предложат интелигентните дестинации в бъдеще?

Очаква се интелигентните дестинации да се превърнат в норма, тъй като технологиите предлагат всевъзможни начини за създаване на запомнящи се персонални преживявания. Музеите ще станат по-интерактивни, забележителностите могат да бъдат цифрово насложени с исторически снимки и информация, а туристите може да могат да видят колко натоварени са атракциите в реално време, за да могат да планират посещенията си.

Пример за успех виждаме в проекта Visit Sweden. Той стартира наскоро „Spellbound by Sweden“ – изпълнена с фолклор аудиокнига, чийто край може да се чуе само когато физически присъствате в шведска гора.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *