Измамни оферти и намаления по празниците

Водеща: Очакваме да дойде председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП), за да коментираме.

Водещ: Аз мога да разказвам потребителски истории.

Водеща: Какво? Имаш ли наблюдения от Черния петък.

Водещ: Да покажем едни етикетчета, които се завъртяха в социалните мрежи многократно. И ти гориш от щастие как си уловил на лов…

Стоил Алипиев – председател на КЗП

Водеща: Намерил нещо изгодно.

Водещ: За 44 лева. Изчегъртваш етикетчето – А! 34,90 лева. Друг етикет: 29,90 лева – много обра находка, вдигаш етикетчето – 24 лева.

Водеща: И отдолу – 24. И какво излиза? Че намалението е увеличение в крайна сметка спрямо цени, които са били до онзи ден. За това ще говорим с г-н Алипиев, който влиза в студиото.

Водещ: Заповядайте и добро утро.

Водеща: Добро утро, здравейте.

Стоил Алипиев: Добро утро.

Водещ: Сега да дадем полезни съвети како да правим с тия етикети.

Водеща: И така, коледни намаления, Черен петък – за какво да си отваряме очите на четири? Показахме вече такива примери – едно етикетче, отдолу друго етикетче с по-ниска цена.

Стоил Алипиев: Да.

Водеща: А иначе надпис „Намаление“, „Промоция“ и не знам какво още пишат търговците.

Стоил Алипиев: Вижте, търговците са доста изобретателни в способите, които търсят, за да продадат по най-добрия начин своите стоки или услуги. Тук въпросът опира до нещо, което е малко по-голямо от индивидуалния опит на търговеца да подведе потребителя, използвайки неправилно съобщението за намаление. Това е една тенденция, която ние сме установили на пазара – че съобщението за намаление голяма част от търговците го използват неправилно, а някои от тях дори го използват като траен способ за…

Водеща: Дайте примери конкретни, с които сте се сблъсквали, срещали и така.

Стоил Алипиев: Примерите са подобни на тези, които вие казахте. Един от тях е неправилното прилагане на съобщението за намаление. Съобщението за намаление би следвало да се прилага от възможно най-ниската цена, прилагана в рамките на 30 дена преди неговото обявяване.

Водещ: Я пак – значи 30 дни този телефон трябва да е 500 лева преди някой да напише…

Водеща: Че е 400.

Водещ: Че е 400. Може ли на двайсетия ден да го вдигне на 700 и да го намали на 650 лева?

Стоил Алипиев: Не. съобщението за намаление трябва да бъде направено от най-ниско прилаганата цена в рамките на 30 дена преди неговото обявяване и то трябва да бъде прилагано не повече от 30-дневен срок. Сега тук е моментът да направим разграничение между това намаляване на цена и съобщение за намаление. Намаляването на цена е субективно право на всеки един търговец да го направи както иска, когато иска, ако иска и няколко пъти на ден, но…

Водеща: Но когато са ме информирали, че тази стока е в намаление, е друго – така ли?

Стоил Алипиев: Но когато се използва съобщението за намаление, това е маркетингов способ за привличане на потребители.

Водещ: Каква е разликата, в надписа ли?

Стоил Алипиев: Не.

Водещ: Едното е на етикет, другото е на витрина ли? Не разбирам.

Стоил Алипиев: Едното е субективно право и не е обвързано със срок, докато другото е маркетингов подход, с който се привличат…

Водещ: Не, не, ние говорим като пише „Намаление“ – само за това говорим, да не…

Стоил Алипиев: Така. Когато пише „Намаление“, то това е маркетинговият подход, с който се привличат потребителите. То е обвързано със срок и трябва да бъде приложено от най-ниско прилаганата цена в рамките на 30 дена преди /…/

Водещ: Това някой брои ли го?

Водеща: Трябва да отговаря на това условие.

Стоил Алипиев: Моля?

Водещ: Това някой брои ли го, засича ли го, сверява ли го?

Стоил Алипиев: Естествено.

Водещ: За всяка една стока? То възможно ли е?

Стоил Алипиев: Възможно е, разбира се. Именно защото това сме го установили като траен проблем на пазара, ние започнахме превантивно проверките по съобщенията за намаленията още в средата на месец октомври. Тези проверки ще продължат и след изтичането на всички тези промоции, свързани с Черния петък, защото знаете, че след това идват коледни и новогодишни намаления.

Водещ: А как разбирате месец назад?

Водеща: Т.е. вие намалявате цените ли, какво правите? Още преди Черния петък обикаляте по магазините и гледате какви са цените – така ли?

Стоил Алипиев: Не, има съвсем други способи за установяване на това как е била прилагана цената.

Водеща: Да.

Стоил Алипиев: Това се установява с документите и доказателствата, които дават търговците.

Водеща: От магазина.

Водещ: Какво да правим, ако видим такъв етикет и се подразним много? Имаме ли някакви права, ако видим, че е залепена по-скъпа цена, или търговецът си има право да залепва по-скъпа, пък да те е заблудил, че…

Стоил Алипиев: Вижте, потребителят винаги има права, но трябва да знаете, че тъй като е икономически по-слабата страна в отношенията с търговеца, той много трудно може в индивидуалния си казус да отстоява правата. Именно поради това са вменени задълженията и правата на КЗП да налага санкция на търговци, които използват неправилно съобщенията за намаление, и да търси поведение в тях, което може да бъде окачествено като нелоялна търговска практика. Защото веднъж приложено съобщението за намаление, би могло, то се тълкува като административно нарушение, но втори път приложено неправилно, дава всички предпоставки ние това да го тълкуваме като нелоялна търговска практика. Нелоялните търговски практики са голям проблем и те не са проблем само на потребителите, те са проблем и на конкуренцията, защото търговците, които се придържат към нормативната база и спазват правилно това, което им е предписано, са принудени да влизат в сивия сектор, за да оцелеят, тъй като има много търговци, които не спазват нормативната база и реално отклоняват притока на приходи, които са насочени към определен бранш. Но тези нелоялни търговски практики са също и политически проблем. Колкото и да се мъчат правителствата да стабилизират цени и да увеличават доходите на населението, когато има нелоялни търговски практики, неравноправни клаузи в договорите на потребителите, реално тези…

Водеща: Усилията са напразни, да.

Стоил Алипиев: Ами те „изяждат“ това, което е увеличено, и в потребителската кошница остава все по-малко и по-малко.

Водеща: Добре, благодаря ви. Ще ви поканим отново и след празниците, за да видим каква е равносметката. Надявам се, че все пак нарушенията ще бъдат много по-малки и тенденцията в годините е назад.

Водещ: Да. И по време на празниците може да измислим още един разговор с обявяване на контакт и телефон, къде, кой и кога може да се оплаче и да потърси за съдействие КЗП при възникване на определени съмнения.

Стоил Алипиев: Без съмнение, разбира се.

Водеща: Благодарим ви. Успех във вашата работа!