С празничен ретро трамвай София отбеляза 122-та годишнина на съвременния градски транспорт

“Днес отбелязваме 122 години от създаването на съвременния градски транспорт в София – през януари 1901 г. са стартирали първите трамваи в столицата, това е било едно голямо събитие за времето си”, това заяви за БГНЕС заместник-кметът по транспорт Дончо Барбалов.

Кметът обясни, че автобусите като градски транспорт се появяват по улиците на града през 1935 г., тролеите – през 1941 година.

По повод празника „Столичен електротранспорт“ организира безплатна панорамна обиколка с ретро трамвай по маршрута пл. „Възраждане“ – ул. „Граф Игнатиев“ – пл. „Журналист“ и обратно.

Най-малките пътници получиха и подарък – приказни книжки за оцветяване. “Дойдохме, защото искаме да видим един добре поддържан, добре реставриран исторически трамвай”, обясни заместник-кметът Барбалов.

Детските книжки за оцветяване ще запазят много красиви спомени у децата, а възрастните посетители пък ще могат да си припомнят едни много различни години от историята на София. „Преди 122 години София е била един от първите градове в Европа със съвременен градски транспорт, но и до ден-днешен продължаваме да сме водещи в тази област”, радва се зам.-кметът.

Зам.-кметът по транспорт Дончо Барбалов /вдясно/

А празничният трамвай едва събираше желаещите да се повозят. За Георги и Мариела Илиеви пътешествието с ретро трамвай беше вълнуващо съботно преживяване, което ще бъде тема на бъдещи разкази с приятели и роднини. “Беше много интересно, от няколко години се каним да се повозим, така че сме радостни, че и нашия ден дойде”, похвали се пред БГНЕС Мариела Илиева. “Беше много впечатляващо, от много години искам да се кача на трамвая и беше много интересно. От много време очаквам с нетърпение тази инициатива с празничния трамвай на Столичната община, така че съм наистина много щастлив“, заяви и Георги Илиев.

БГНЕС припомня, че първите сведения за транспорт, наричан от софиянци „трамвай“, се появяват в края на XIX век. Тогава превозното средство представлявало т. нар. конски омнибус, чийто маршрут свързвал днешния площад „Света Неделя“ с гарата, Горна баня и Княжево.

През 1898 година общината сключва договор с френско дружество, което да поддържа осветлението и мрежата и с белгийско, което да достави мотрисите.

През 1901 година са открити шест линии. Първият трамвай се е движел около центъра. Единият маршрут е бил от Централна гара до катедралата „Свети Крал“. Другият е преминавал по улица „Търговска“, а третият е вървял по маршрута на днешните трамваи 20 и 22 – от улица „Странджа“ до малко преди гара „Подуяне“.

Първата трамвайна линия по Граф Игнатиев е пусната през 1901 г.

Градът се е обслужвал от белгийско дружество. Първите мотриси са били белгийски с електроника на ББС. Мотрисите, които пристигат малко преди Първата световна война са от марката „Цепелин“ се движат по маршрута до квартал „Княжево“. След отделянето ни от белгийското дружество, следват договори с фирми като „Сименс“, „Ман“, „Бреда“ и други западни марки. Първият български трамвай пък излиза от завода през 1924 година под формата на ремарке, построено от екипа на инженер Теодосий Кардалев.

Първите трамвайни мотриси, произведени изцяло в България се появяват през 50-те години, когато по маршрута на трамвай №5 поема специално произведената за нея мотриса „Република“. Разрастването на трамвайната мрежа и появата на нови 10 линии през 50-те, налага производството и на други модели подвижен състав. Така се появяват мотрисите „Космонавт“, „Комсомолец“, „България 1300“ и „София“.

През 1941 година тръгва първата тролейбусна линия, свързваща Княжево с тогава все още село Горна Баня. По време, а и след Втората световна война, този вид транспорт спира, а през 50-те години бива подновено изграждането на тролейбусните линии. Характерното за тролейбусните линии е това, че увеличаващият се пътникопоток, особено в южните квартали на София, налага покупката на много нови возила. В началото на 60-те години, тогавашната Столична дирекция „Тролейбусен транспорт“, сключва договор с „Шкода“ за доставката на няколкостотин бройки от модела „9 ТР“. Тези тролейбуси стават най-разпространените не само в София, но и в цяла България по онова време. /БГНЕС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *