Алексиев: Липса на персонал, ниски заплати и крайно стара техника са основни проблеми на БДЖ

Доста неща се случиха в железопътния сектор. Да не бъдем песимисти, защото железопътният сектор в България в някои отношения се развива добре, разбира се, има и много проблеми. Държавата трябва да избере какво ниво на железопътен транспорт иска и готова ли е да плати за него, и да гарантира неговото финансиране, иначе дотогава ще гасим пожари в буквалния и в преносния смисъл.

Това каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев на заседание на парламентарната Комисия по транспорта и съобщенията, предаде репортер на БГНЕС.

Алексиев коментира, че железопътният състав е крайно остарял и липсва персонал, което се дължи на ниското заплащане. По думите му помещенията също са били в изключително лошо състояние, но са предприети мерки те да бъдат приведени в по-нормален вид. „По отношение на „Сименс“ за мен беше крайно странно защо влакове на две години бяха изведени от експлоатация“, заяви той.

Алексиев посочи, че в рамките на 10 дни могат да бъдат представени готови варианти – на първо място по отношение на пътната инфраструктура и на второ място по отношение на БДЖ.

Пред журналисти той заяви: „Ние заварихме не 15, а 7 вагона от новите „Сименс“, не вагони, а локомотиви тип „Сименс Смартрон“, които не бяха в експлоатация, поради това, че не беше сключен договор за тяхната следгаранционна поддръжка. Просто тези 7 чисто нови влака, които са на две години, бяха изведени поради тази причина от експлоатация, което е абсолютна немарливост.“

Транспортният министър съобщи, че те вече са възстановени и отново са в експлоатация. „Поради това, че се предприеха много сериозни мерки, изпълнението на графика от 77%, както ние го заварихме, в момента е от порядъка на 92 – 94%, т.е. закъсненията са много по-малко“, отбеляза той и допълни, че поради недобрата обезпеченост на графика БДЖ е платило и около 650 хил. лв. за трансбордиране, което Алексиев определи „грешни пари“.

Това обаче към момента е преодоляно, посочи той, като подчерта, че изпълнението на графика е „в едни добри нива“.

Христо Алексиев

Алексиев добави, че инцидентите са притеснителни и сподели, че в рамките на една година са се случили около 28 запалвания, които не са само на БДЖ, а и на частни компании. „За мен дори и един запален локомотив е много, защото това не трябва да се случва“, категоричен е той.

Причините се коренят доста назад във времето, поради това, че е неглижирана поддръжката и председателят на Комисията г-н Свиленски беше прав, че по-скоро политиката от дълги години беше БДЖ да изглежда добре на счетоводни книжа, да бъдат изплатени дълговете, но за сметка на това се неглижира крайно поддръжката, да не говорим за закупуване на нов подвижен състав, каза Алексиев и добави, че мерки вече са предприети. По отношение на поддръжката са обявени 14 процедури на поддръжка, доставка на резервни части, ремонт на подвижен състав. Разпоредено е да се извършват и много по-обстойни инспекции на агрегати, на кабели в локомотивите.

„Има седем мерки за контрол и избягване на такива ситуации, както и закупуване на наистина модерна техника“, обяви той.

Готви се и поръчката за нов подвижен състав, която е на финалната права, но в момента е изпратена за преглед на Европейската комисия, за да е сигурно, че тя ще отговаря на европейските норми на заложените критерии в Плана за възстановяване и устойчивост.

„Когато нещо не се поддържа както трябва, то се амортизира бързо, случват се инциденти, затова включихме и част, която е включена и поддръжката на този подвижен състав, за да може да има по-дълъг експлоатационен живот“, поясни Алексиев. По думите му в инфраструктурата има още много какво да се направи. „За българската инфраструктура се отделят около 105 милиона капиталови разходи на година, за австрийските железници размерът е десет пъти повече“, подчерта още транспортният министър.

Той посочи, че редовното правителство също е неглижирало доставката на резервни части, поддръжката.

Железниците се развиват и през миналата година са превозени 50 хиляди тира към Турция с железопътен транспорт, което Алексиев нарече „голямо постижение“. „Искаме да увеличим тези камиони и да ги направим от порядъка на 150 – 200 хиляди на година“, съобщи той и допълни, че с турската страна са се разбрали да увеличат броя влакове на денонощие. /БГНЕС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *