Вярно ли е, че работещите от вкъщи млади хора вредят на производителността?

Твърде лесно е да се предположи, че работещите дистанционно са „безделници“.
Броят на служителите в САЩ, които през повечето време работят от вкъщи или от други места извън офиса, се е утроил до близо 28 милиона в периода 2019 г. – 2021 г., според цитирани от Business Insider данни.
На този фон много работодатели все още се притесняват, че ако не виждат хората на бюрата им в офиса, те вероятно са се отдали на дълъг обяд, дрямка или на шопинг.

Поредният пример за тази параноя е изказване на главния изпълнителен директор на Salesforce Марк Бениоф.
В изтекъл запис на вътрешна среща, споделен с Insider, той казва, че работещите отдалечено може да са отговорни за спада на производителността на Salesforce. Това важи в по-голяма степен за младите служители, по думите на Бениоф.

Възможно е по-младите и работещи отдалечено служители на Salesforce да са по-малко продуктивни от останалата част от персонала, коментира изданието, предвид все повечето сигнали на други компании, разтревожени от празните бюра в офиса.

Малко вероятно обаче е проблемът да е в самата дистанционна работа или в работната етика на работещите от вкъщи служители, пише Insider.
Ако Бениоф иска да стигне до корена на проблема и да подобри ефективността на организацията, той може да направи крачка назад и да проучи как работещите дистанционно служители се обучават, управляват и оценяват.
В Salesforce работят приблизително 73 000 души. През ноември 2021 г. компанията съобщи, че от началото на Covid пандемията е наела повече от 30 000 души, работещи дистанционно. Този месец софтуерната компания обяви плановете си да освободи 10% от работната си сила; ръководителите предупредиха, че може да има и още фази на съкращения.
Във въпросното изтеклото аудио Бениоф се пита дали по-младите служители, работещи дистанционно, са успели да изградят добри отношения с колегите си и дали имат някакъв социален опит.
Трудно е да се каже дали Бениоф е прав да смята, че по-младите работници са по-малко продуктивни у дома, отколкото в офиса, но е сигурно, че дистанционната работа може да бъде истинско предизвикателство за служители, които тепърва навлизат на пазара на труда. Обучението на нови колеги чрез онлайн срещи е сравнително ново и за работодателите, като тежестта от него пада най-много върху мениджърите в компаниите.
Затова все повече експерти смятат, че хибридната работа – обикновено три дни в седмицата в офиса и два у дома – изглежда е най-добрият модел за продуктивност.
Има известни пречки за продуктивността при дистанционната работа, свързани с това кой и как помага на служителите да се ориентират в организационната система, казва Цедал Нийли, професор по бизнес администрация в Harvard Business School, автор на „Революция на дистанционната работа“.
Има значение и как компаниите оценяват производителността. Нийли идентифицира три критерия, чрез които да оценяваме ефективността на работното място: резултати, сплотеност на екипа и индивидуално благополучие и удовлетворение от работата.
Проблемът може да е свързан и с управлението. Ефективните лидери в хибридната работна места „се фокусират върху резултатите, като същевременно обучават и подкрепят колегите си“, казва Нийли. От друга страна, лидерите, които прекалено много микроменажират времето на своите служители, със сигурност провалят всички ползи от хибридния модел на работа, превръщайки се в т.нар. Kiss of Death за компаниите си.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *