„Плащаха ми да не работя 2 месеца“ – как „сабатикал“ помага на бизнеса

През лятото на 2022 г. Криси Хоскинс си почива осем седмици в рамките на т. нар. сабатикал, който компанията, за която работи, ѝ осигурява.
“Просто прекарвах време със семейството си и презареждах батериите си, като през цялото това време работодателят ми ми плащаше. Всъщност това беше негова идея”, разказва тя за Business Insider.
Криси Хоскинс е част от Stoltz – базирана в Бойзи, Айдахо, независима маркетингова агенция, притежавана и ръководена от жени. Наскоро компанията е въвела нова политика, според която служителите, работили във фирмата в продължение на 10 години, получават бонус от 1000 долара и осем седмици платен отпуск.
Когато Хоскинс преминава този 10-годишен праг, тя става първият член на екипа, който си стяга багажа и излиза от системата за два месеца.
Когато сте с нас, и ние сме с вас
Концепцията за сабатикал (определен период от време – месеци или понякога цяла година, в който човек се откъсва от работа) не важи само за академиците, а и “за хора като мен, които са посветили кариерата си на един работодател и са заслужили тази дълга почивка”, казва Хоскинс и допълва, че политиката на компанията, за която работи, гласи, „Когато сте с нас, ние сме с вас“.
Тези продължителни почивки са нещо повече от просто потупване по рамото, казва още тя. По думите ѝ на фона на призивите за подобряване на баланса между професионалния и личния живот работодателите се борят не просто за хора, а за това да имат доволни хора. “Сабатикал осигурява проактивна защита срещу прегарянето на работното място, противоотрова срещу изтощение и защита от прекалена страст към кариерата”, казва Криси Хоскинс.
Някои работодатели твърдят, че възможността за сабатикал не е нещо, което би задържало служителите, но за мен това беше начин да започна да изпитвам отново любов към работата си, казва Хоскинс, която се определя за работохолик и перфекционист.
Отправяйки се към дългата почивка, тя се е притеснявала, че няма да успее да ѝ се наслади истински. “Само след три обаче лаптопът ми беше затворен – и остана затворен. Не почистих килера си, нито започнах книгата, която все още стои на нощното ми шкафче, както планирах; вместо това просто дадох приоритет на създаването на спомени със съпруга и децата ми. Филмови маратони, пътуване до
Дисниленд, домашно приготвени пици (благодарение на пещта за пица, която купих с бонуса от компанията)”, разказва Хискинс. “Не направих нищо, което бях планирала да направя, но направих всичко, което трябваше”, допълва тя. 
Преди този сабатикал тя често попадала в капана на работата след работа. “Обичам професията си и искам да съм сигурна, че екипът и клиентите ми получават най-доброто от мен. В действителност обаче така не успявах да изпълнявам на 100% никоя от ролите си – на маркетинг специалист, на екипен играч, на майка, на съпруга. Времето, в което успях да бъда само и изцяло със семейството си, ме научи когато съм с тях, да бъда само с тях, а когато съм на работа – да съм изцяло на работа.”

Според Криси Хоскинс има здравословен страх от това как продължителният отпуск може да повлияе на кариерата ви. “Не мога да кажа, че и аз нямах съмнения. Работата за творческа агенция е свързана с много проекти и се притеснявах, че ще ми бъде трудно да се върна към предишното темпо. Оказа се обаче, че се аклиматизирах много бързо и скочих обратно, сякаш никога не съм си тръгвала. Освен това колегите бяха свършили много работа. Работихме по рационализацията на процесите и операциите през последните две години, за да улесним екипа по време на отсъствието ми. Колегите не само бяха напълно подготвени за моето отсъствие – то им беше дало възможност да се развиват и да станат по-уверени”, разказва Хоскинс и допълва, че отпускът ѝ не е бил третиран като услуга, а по-скоро като инвестиция в нейното благополучие. Месец след като се връща от дългата си почивка, тя е повишена в творчески директор.
Защо сабатикал е нещо добро за бизнеса
Редица изследванията показват, че оттеглянето от работа за по-голям период от време помага на служителите да се преборят с прегарянето и стреса и да подобрят състоянието си, като тези положителни промени имат дългосрочно влияние, казва организационният психолог Дейвид Бъркъс в статия за Harvard Business Review, а Хоскинс допълва от първо лице: “След дългата отпуска се чувствах вдъхновена, мотивирана, смирена и наистина оценена. Това прави работата ми много по-лесна.”
Експертите са съгласни, че сабатикал моделът може да бъде от полза и за по-широк кръг от служители. Проучване на Burkus установява, че „временните лидери“ (или тези, които заместват почиващите) стават по-ефективни и отговорни.
Въпреки че със сигурност има логистични предизвикателства при прилагането на този модел – от гарантирането, че той е справедлив спрямо останалите членове на екипа до подсигуряването на нуждите на клиентите – той може да осигури големи ползи за компаниите.

Дългите отпуски помагат на бизнеса да задържа най-ценните си хора, което е от съществено значение на един турбулентен пазар на труда. Проучване на McKinsey за „Голямото изтощение“ установява, че основните фактори за задържане са смисълът, който ни дава работата, гъвкавостта и възнаграждението. В допълнение към тези фактори, проучването установява също, че за 34% от анкетираните лидерите, които не демонстрират загриженост и не успяват да ги вдъхновяват, са решаващ фактор да напуснат работа.

И все пак сабатикал моделът остава необичайна практика въпреки проблемите, които може да реши – особено по отношение на работещите жени.
Докладът „Жените на работното място“ на организацията с нестопанска цел Lean In регистрира рекорден процент на жени на лидерски позиции, напуснали компаниите си през 2022 г. Разликата между напускащите жени и мъже е най-голямата, откакто организацията започва да следи тези данни през 2015 г. 43% от жените лидери казват, че причината за това е бърнаут, докато мъжете, които посочват тази причина, са 31%.
Криси Хоскинс смята, че работната среда в компании, управлявани от жени, е по-сърдечна и съпричастна. За това не е изненада, че повече от половината американци искат да работят за компании, ръководени от жени, според проучване на Harris Poll, допълва тя.
“Прекарваме една трета от живота си на работа – или около 90 000 часа. Затова е наложително компаниите да се грижат за хората си”, казва още Хоскинс и съветва организациите да обмислят как биха могли да внедрят сабатикал програмите в политиките си. Особено ако изтощените напускащи са все повече от доволните оставащи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *