Какво ни продават по пазарите

От Асоциация „Активни потребители“ направиха непредставителна проверка на „стандартите“ на търговията с плодове и зеленчуци по някои наши пазари, търговски вериги и квартални магазини в София и Варна.

Какво показаха те и спазват ли се стандартите?

Проверяващите установили камари с насипни портокали, мандарини, ябълки, киви, екзотични плодове, ягоди, различни зеленчуци – дори нетрадиционни за зимата по нашите ширини – чушки, тиквички, патладжани и т.н., нетипични за зимните месеци пресни салати, лук, чесън и т.н. Всички те попадат в списъка на ЕС за стандартизираните плодове и зеленчуци.

„Цари почти пълна липса на информация за потребителите, като изключим хвърчащите листчета с цените. Кое откъде идва, какво съдържа, кой го е произвел и т.н., има ли сред предлагането екологични плодове и зеленчуци, това не знаят и повечето търговци, които отказват дори и устна информация. А има ли продукти с ГМО по нашите сергии и щандове за плодове и зеленчуци? Не открихме нито един отговор. Поне ние не открихме продукти  с обозначено качество – всички „вървят“ под една цена, явно „екстра“ качество. Изключение правят някои пакетирани стоки, но по-голямата част от предлагането е в насипно състояние“,  посочват от „Активни потребители.

И допълват, че поне на повърхността на тази активна търговия не личат следи от сертификати, от контрола върху тях и предприемането на някакви мерки. Сигурно нашите контролни органи има над какво да поработят, но при обиколките си по търговските обекти не засякохме никъде проверка. Сигурно сме се разминали за минути…

Някои куриози

1. Традиционно в нашите търговски обекти и на пазари през зимата се продават туршии – някои пакетирани, но много – и насипни. Кой ги е произвел? С какви суровини? По какъв метод е постигната ферментацията? Съдържат ли някакви алергени? При каква хигиена са произведени, транспортирани и продавани? Какво влияние оказва продажбата им на открито? Има ли някакъв контрол върху тях? Все въпроси, на които не можа или не поиска да ни отговори нито един продавач, с обяснението, че той „само продава“.

2. Чесънът е особено търсен у нас. Публична тайна е, че той е предимно внос от Китай, но всичкият се продава и рекламира като български. За него има специално изискване на ЕС да е със сертификат за произход. Дали компаниите – вносители и търговци, разполагат с такъв? На пазара това не си личи.

3. По пазарите и в много от магазините се продават маслини на килограм. Около тях също няма информация за произход, качество и най-важното – срок на годност.

4. Поскъпването на храните извади нова „практика“ – сред сергиите за плодове и зеленчуци на някои пазари се появиха сергии за млечни продукти. „Напразно се опитахме да разберем на една такава сергия с голяма опашка от потребители, заради по-ниските цени, откъде идват сиренето, млякото, кашкавалът и маслото. Не разбрахме кой е производителят, но също така не разбрахме използва ли се сухо мляко за производството им, колко вода съдържат тези продукти, имат ли „подобрители“ – повече растителни мазнини, сол и други съставки. И за да не бъдем упрекнати, уточняваме – ние не сме срещу свободната конкуренция и излизането на пазара на повече производители, но кой защитава интереса на техните потребители?“, посочват от асоциацията.
 

istock
istock

 

5. В квартални магазини и по пазарите се продават яйца на бройка. Те също са без информация за произход, начин на отглеждане на птиците, срок на годност.

6. Тази зима е значително предлагането на ядки, особено от сергии по пазарите. Сред общите слабости – пълна липса на информация, е и рискът за здравето на потребителите. Ореховите ядки, например, се продават от сергията без всякаква защита от наднормените прахови замърсявания, от други замърсители, на които са изложени те. Такава практика има и в някои специализирани магазини за плодове и зеленчуци. Не засякохме проверки и замервания на замърсените продукти от някои здравни органи.

„Не бива да подминаваме и отговорността на потребителите. По нашите наблюдения те реагират само когато им сложат в торбичките откровено изгнили и мухлясали плодове и зеленчуци „екстра“ качество. А те трябва да изискват от производителите и търговците и информацията, и стандартите, и качеството, защото това е едно от основните им права, заключват от „Активни потребители“.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *