Когато Русия изпрати войските си в Украйна преди година, директорът на Националната художествена галерия в Киев има само едно нещо наум – безопасността на картините.
Докато въздушните сирени вият, Юри Вакуленко си събира една чанта и се насочва към галерията, където ще прекара следващите 66 дни, живеейки в мазето, с бронирана жилетка и противогаз под ръка, и грижейки се за експонатите, разказва Ройтерс.
Вакуленко, който не иска картините да събират прах в склад в чужбина, пита европейските музеи дали имат интерес към две модифицирани версии на две изложби, които вече са били провеждани в Украйна.
Два швейцарски музея – Музеят по изкуство и история в Женева и Базелският музей по изкуствата, се съгласяват.
„Това беше идея, която щеше да позволи на нашите картини да бъдат на безопасно място, докато в същото време галерията ни продължава да се бори на културния фронт“, казва Вакуленко за Ройтерс от Киев.
Музеят в Женева, който помещава картини от мадридския музей Прадо по време на Испанската гражданска война през 30-те години, изпраща опаковъчни материали, за да осигури безопасен транспорт.
Когато Русия изпрати войските си в Украйна преди година, директорът на Националната художествена галерия в Киев има само едно нещо наум – безопасността на картините.
Докато въздушните сирени вият, Юри Вакуленко си събира една чанта и се насочва към галерията, където ще прекара следващите 66 дни, живеейки в мазето, с бронирана жилетка и противогаз под ръка, и грижейки се за експонатите, разказва Ройтерс.
Вакуленко, който не иска картините да събират прах в склад в чужбина, пита европейските музеи дали имат интерес към две модифицирани версии на две изложби, които вече са били провеждани в Украйна.
Два швейцарски музея – Музеят по изкуство и история в Женева и Базелският музей по изкуствата, се съгласяват.
„Това беше идея, която щеше да позволи на нашите картини да бъдат на безопасно място, докато в същото време галерията ни продължава да се бори на културния фронт“, казва Вакуленко за Ройтерс от Киев.
Музеят в Женева, който помещава картини от мадридския музей Прадо по време на Испанската гражданска война през 30-те години, изпраща опаковъчни материали, за да осигури безопасен транспорт.
Musee Rath, който е домакин на временните изложби на Музея по изкуство и история в Женева, сега показва изложбата „От здрач до зори“ с творби на украински творци от галерията в Киев.
Сандъците, в които са транспортирани картините от Украйна, седмици след като прозорците на галерията в Киев са разбити от удара на близък снаряд, също са изложени.
Вакуленко казва, че е било невъзможно да се застраховат картините, пресичащи Украйна, затова пратката е била придружавана от охрана по време на двудневното ѝ пътуване до полската граница.
„Най-важното нещо бе да запазим в тайна движението на товара през територията на Украйна“, казва Вакуленко. „Детайлите за движението на товара бяха известни само на много ограничен кръг хора, директно свързани с процеса на транспортиране и сигурността“.
Изложбата в Базел показва 49 творби от 18 до 20 век на родени в Украйна художници, например Иля Репин и Володимир Боровиковски. Много от художниците са учили в Русия и се свързват с империята или Съветския съюз.
Изложбите обаче предизвикват концепцията, че творбите се вписват в едно всеобхватно разбиране за руското изкуство.
„Беше важен проект да разберем наратива на тяхната колекция и да разглеждаме историята им по-критично и съзнателно“, коментира Олга Осадчи, помощник-куратор в Базелския музей, по повод инициативата на галерията в Киев.
„Всички сме свикнали с този етикет „руско изкуство“, но има толкова много под него“, допълва тя.