Храните продължават да поскъпват

В седмицата, през която служебното правителство се зарече чрез контрол на веригата за доставки, да работи по свалянето на цените на хранителните стоки, бе отбелязано ново поскъпване. Това показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. За периода 6-10 февруари има увеличение на цените на едро за трета поредна седмица. ДКСБТ отчита, че през последните 5 работни дни от включените в седмичния й бюлетин 34 хранителни продукти 16 са поскъпнали, 14 са поевтинели, а 4 остават на същата цена. Индексът на тържищните цени на едро се е повишил с 0,32% през изминалата сидмица. При оновните 20 месни, млечни храни и варива на седмична база са поскъпнали 8, поевтинелите са 9, а без промяна в цената са 3.

От Асоциация „Активни потребители“ пък са направили непредставителна проверка на „стандартите“ на търговията с плодове и зеленчуци по някои пазари, търговски вериги и квартални магазини в София и Варна.

Проверяващите установили камари с насипни плодове и зеленчуци. „Цари почти пълна липса на информация за потребителите, като изключим хвърчащите листчета с цените. Кое откъде идва, какво съдържа, кой го е произвел и т.н. Не открихме нито един отговор. Поне ние не открихме продукти с обозначено качество. Изключение правят някои пакетирани стоки“, посочват от „Активни потребители“. Освен това при обиколките си по търговските обекти експертите не са засякли никъде проверка.

Традиционно в нашите търговски обекти и на пазари през зимата се продават туршии – някои пакетирани, но много и насипни. Не е ясно кой ги е произвел, с какви суровини, съдържат ли алергени, при каква хигиена са произведени, транспортирани и продавани и т.н. На тези въпроси тито един продавач не е могъл или не е поискал да ни отговори, с обяснението, че той „само продава“.

Публична тайна е, че чесънът е предимно внос от Китай, но всичкият се продава и рекламира като български, е показала проверката. По пазарите и в много от магазините се продават маслини на килограм. Около тях също няма информация за произход, качество и най-важното – срок на годност.

Поскъпването на храните извади нова практика – появиха се сергии за млечни продукти. „Напразно се опитахме да разберем на една такава сергия с голяма опашка от потребители, заради по-ниските цени, откъде идват сиренето, млякото, кашкавалът и маслото. Не разбрахме кой е производителят“, посочват от асоциацията.

В квартални магазини и по пазарите се продават яйца на бройка. Те също са без информация за произход, начин на отглеждане на птиците, срок на годност. „Не бива да подминаваме и отговорността на потребителите. По нашите наблюдения те реагират само, когато им сложат в торбичките откровено изгнили и мухлясали плодове и зеленчуци „екстра“ качество. А те трябва да изискват от производителите и търговците и информацията, и стандартите, и качеството, защото това е едно от основните им права, заключват от „Активни потребители“.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *