Цените на пътуванията растат, но туристите сякаш нехаят

Потребителите от двете страни на Атлантическия океан се огъват под тежестта на драстичните увеличения на цените на основните стоки. И въпреки това те все още харчат средства за луксозни ваканции, пише Bloomberg.

Много британци карат ски или посещават места по-слънчев климат тази седмица, тъй като започва традиционната междусрочна ваканция. Това е страхотно за пострадалата туристическа индустрия, но по-малко за местните магазини и ресторанти, които се конкурират за всеки похарчен паунд или долар.

Авиокомпании, хотели и туроператори бяха опустошени от пандемията, но след като рестрикциите бяха облекчени, търсенето и цените скочиха.

TUI, най-големият оператор на пакетни турове в света, заяви, че резервациите за лятото са с 20% повече спрямо миналата година, а резервациите през последните четири седмици са с 50% повече спрямо тези за 2022 г. и с 10% над нивата преди пандемията. Цените, с изключение на повторните резервации за 2022 г., са с 6% нагоре за лятото спрямо миналата година. Като цяло резервациите за летния сезон остават с 11 на сто зад тези от 2019 г., но все още има време да наваксат, докато цените са с 24% по-високи.

Добрите новини идват точно след оптимистичните прогнози на авиокомпаниите EasyJet и Ryanair Holdings. В понеделник летище Хийтроу обяви, че е имало най-натовареното начало на годината от 2020 г. насам.

Хотелите също се радват на успех. Hilton Worldwide Holdings и Marriott International наскоро отчетоха по-добри от очакваните резултати за четвъртото тримесечие. А резервациите за краткосрочни наеми в Европа между февруари и юли са с 24,4% повече от тези за същия период на 2022 г. и с 32,6% над тези за 2019 г. според AirDNA, която следи пазара.Ранните успехи предвещават добър ключов летен сезон, когато туроператорите и авиокомпаниите генерират по-голямата част от печалбата си. По-високите цени на билетите и местата за настаняване означават, че компаниите могат да покрият своите нараснали разходи, включително за гориво и труд.

Въпреки натиска върху бюджетите на домакинствата, по-заможните семейства продължават да имат спестявания. И изглежда, че ваканциите остават приоритет, дори в Обединеното кралство, което се бори с криза с разходите за живот.

Разбира се, има рискове за тази слънчева прогноза. Първият е, че потребителите ще обуздаят разходите си за туризъм, когато първоначалното им желание да пътуват е задоволено, а спестяванията им изчезнат. Въпреки че средните разходи все още са по-високи спрямо миналата година, Thomas Cook, която се възроди като онлайн туристическа агенция, сега вижда известни сигнали, че ентусиазмът на потребителите отслабва.

Например около 80% от нейния бизнес е свързан с 4- и 5-звездни хотели. Тази година по-голяма част от резервациите са за четиризвездни места за настаняване. По същия начин през тази междусрочна ваканция на британците има по-голямо търсене на хотели за 4-5 нощи. Това може да е допълнителна ваканция, но е възможно и да заменя по-скъпите седемдневни почивки в скъпи курорти. А туристите започнаха да търсят и по-достъпни локации, като Лансароте на Канарските острови, където обикновено е по-евтино от близкия Тенерифе. Египет и Мароко също се продават добре.

Картинката е сходна и при Trivago. Специалистът в онлайн резервации на стаи за нощувка наскоро заяви, че наблюдава насочване към по-достъпни хотели и по-кратки ваканции. Клиентите също така показват по-голям интерес в по-достъпни опции, отколкото през 2019 г.

TUI каза, че миналогодишната тенденция за добавяне на още един ден към ваканцията продължава. Но някои потребители, които са по-притеснени финансово, избират Средиземноморието или Египет пред далечни дестинации, където цените са скочили най-много.

Вторият риск за туризма е, че много туристи могат да си спомнят прекалено високите температури в цяла Европа от миналото лято и да помислят внимателно преди да резервират лятно пътуване. Защо да пътувате до някой далечен плаж, когато вместо дова може да почивате на няколко часа от вкъщи? А ако добавим и проблемите по летищата от 2022 г., то тази опция започва да изглежда още по-привлекателна.

Хората също така правят резервации малко преди самото пътуване. Thomas Cook например твърди, че най-популярните месеци за отдих сега са април и май. Това оставя достатъчно време на потребителите за отлагане на пътуването заради рязко скочилите разходи по ипотеките или неочаквана загуба на работата.

Но тези опасения може да не се запазят дълго. От двете страни на Атлантическия океан има признаци, че инфлацията е достигнала своя връх. Ако това продължи и заплатите продължат да растат, докато заетостта е стабилна, тогава апетитът за пътувания трябва да се задържи и дори да се засили.

Destination Analysts, която следи американските туристи, е установила, че вълнението на американците за пътешествия е най-високото от три години насам. По-малко хора в САЩ са отблъснати от високите цени за пътуване или инфлационната среда като цяло. Това предполага, че ако бюджетите на домакинствата се възстановят през втората половина на тази година, тогава всеки допълнителен доход може да бъде насочен към ваканции.

 

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *