Валентин Стоянов: „Мечтая хората в България да започнат да ценят труда на останалите“

Всеки мечтае за собствен бизнес. Всеки иска да е сред най-добрите и да бъде популярен. Ако може това да се случи „сега“ и „веднага“ би било перфектно. Знаете ли обаче зад големия успех, колко безсънни нощи стоят, колко неуморен труд и колко лишения?! Цената да си най-добрият е голяма! Но определено си заслужава.

Днес ще ви запознаем с едно изключително момче, което докато връстниците му още играят на топка в двора, той започва работа в местното радио. Едва 16 годишен Валентин Стоянов поема по трънливия път на славата и успеха. След няколко години неуморен труд, рекламната му агенция “АВ Дизайн Груп” е сред най-добрите в бранша. Разбира се това не задоволява амбициите на г-н Стоянов и той записва втора магистратура „Здравен мениджмънт“, за да може да продължи развитието си и в здравния сектор. Първата му магистърска степен е „Реклама и медийна информация“. Преди това е завършил „Кинорежисура“, като впоследствие става бакалавър по „Машиностроене и уредостроене“, а след това и „Информационни технологии“. Валентин успява да намери време и за благотворителност. Той се отдава с цялото си сърце на Фондация „Искам бебе“ и хиляди двойки са се сдобили с така мечтаната рожба, благодарение на него и екипът й.

– Защо избрахте да се реализирате в България?

– За да развиваш бизнес е необходимо да познаваш институционалната система, манталитета и разбиранията на клиентите си и служителите си. Необходимо е да има на кого да се довериш в трудни моменти. Няма по-добър избор от собствената ми родина.

– На колко години бяхте, когато създадохте рекламната си агенция? Защо избрахте да се занимавате с печат и реклама?

– Занимавам се с печатни и електронни медии още от 16-тата си година, когато бях редактор и водещ в Радио Севлиево, а по-късно и редактор в севлиевския вестник „Развитие“. Бях 19 годишен младеж, чиито пръсти се бяха сраснали с клавиатурата на компютъра, когато в далечната 2003 година приятели започнаха да ме препоръчват на хора с различни бизнеси, на които им трябваше човек, който разбира от компютри и изработка на графични файлове. Така започна всичко, когато с моя най-верен приятел Александър Димитров, а по-късно и съдружник до ден днешен, започнахме денонощно да правим книги, презентации и фирмени материали.

Няколко месеца след безспирна работа в апартамента на Сашо, решихме, че ще наемем малко помещение в офис на фирма, която нямаше дейност. Така пренесохме денонощната работа там. Поради тоталния дефицит на компютърно-грамотни хора по онова време, нашата работа не спираше. Тогава направихме и първия си уебсайт www.avdesigngroup.org и започнахме да се рекламираме като агенция за реклама, дизайн и печат. Решихме, че е време да започнем да бъдем изпълнители на целия процес, а не само на изработката на файлове.

– Не ви ли беше страх от фалит и дали ще има достатъчно клиенти?

– Важното в бизнеса е да поставиш правилни цели пред себе си и обективно да оцениш възможностите си, както и тези на средата, в която се развиваш. Никога не надценихме моментната ситуация в България и тази на клиентите си през годините. Винаги сме подхождали с разбиране нуждите на нашите клиентите и се стремим към задоволяването им. Така изградихме фирмата си – като верен и лоялен партньор на доверилите ни се клиенти.

За нас най-важното е всеки наш клиент да може да разчита на „АВ Дизайн Груп“ като доверен партньор за всеки свой проект. Инвестирахме в страхотен екип за връзка с клиентите, който разбира всички техни нужди и им съдействат с най-добрите идеи, подходящи за техния бизнес. Мисля, че това е печелившата формула за нас.

– През какви трудности преминахте докато стигнете апогея си?

– В годините, в които започнахме, печатарският бранш в България беше в пълна противоположност с компютрите и ни беше изключително трудно да напаснем дейностите от файл до финалното изделие, които в развитите държави се случваха с лекота. Обикаляхме половината печатници в София, за да може да изпълним изисквания, които самите ние поставяхме за нашите клиенти и това ни принуди в годините да започнем да инвестираме в иновативна техника и машини за печат, за да може да изпълняваме проектите си безпроблемно и с необходимото качество.

Основният проблем на бизнеса в България от дълги години е човешкия ресурс и в частност апатичното и безотговорно отношение както на служителите, така и на собствениците на компании. Това е проблем, с който ежедневно се сблъскваме и до днес и моето мнение е, че се задълбочава с всеки изминал ден. Изключително съм щастлив, че успяхме да създадем екип от професионалисти, които работят с цялото си сърце и влагат най-доброто от себе си.

– По колко часа на ден работите, за да сте успешен?

– Имало е периоди, в които не съм влизал в офиса по 2-3 месеца, но има и много дни, в които съм на работа по 16-18 часа. Никога не съм се страхувал от работа. За мен, като мениджър, е важно на първо място да бъда лидер и да правя всичко възможно, екипът, с който работя да дава всичко от себе си. Всеки мениджър е необходимо да е наясно с всяка дейност във фирмата и да може да заема всяка работна позиция. Работата ми често е повече то тази на служителите ни и предимно е свързана безпроблемната работа на всички работещи в АВ Дизайн Груп.

Валентин Стоянов с Радина Велчева

– Освен, че сте една от водещите фирми в рекламния бранш, подкрепяте и фондация „Искам бебе“. Разкажете ни как се роди идеята, за влога и на колко хора сте помогнали до сега?

– Винаги сме вярвали, че освен финансовия аспект на професионалните успехи е задължително да се подкрепя обществено-значима кауза. Ние припознахме каузата да се раждат повече българчета в България. През март 2006 година заедно с Радина Велчева стартирахме телевизионното предаване „Надежда за живот“ – посветено на репродуктивните проблеми и стерилитета. От тогава насам подкрепяме безусловно Фондация „Искам бебе“ като смея да кажа, че сме основен генератор и изпълнител на инициативи. Сред последните инициативи е кампанията „Бебе навреме“ и „Видео подкаст“, в които АВ Дизайн Груп е основен партньор. За изминалите 15 години със събраните средства, фондация „Искам бебе“ е помогнала на повече от 3500 български семейства да сбъднат мечтата си за дете и ежедневно продължава да го прави.

– Какво бихте посъветвали младите хора, които не вярват, че в страната ни може да се успее?

– Очакванията на повечето млади хора, които опитват да правят бизнес в България са за мигновен успех и бързо забогатяване без много усилия с някоя друга далавера. Факт е, че има и такива случаи, но те са рядкост или не продължават дълго. В условията на пазарна икономика, трябва да имаш иновативни идеи, които да следваш с много работа без да поемаш огромни рискове.

– За какво още мечтаете?

– Мечтая хората в България да започнат да ценят труда на останалите. От дълги години вече сме свидетели на омаловажаване и незачитане на дейностите и услугите, извършвани от хора. Често се пазарим за положения труд или търсим някой близък познат, който да ни го направи за „без пари“.

– Труден ли е пътят на успеха в България?

– България е млада икономика и все още е лесно да успееш в създаването на бизнес. Познавайки и други икономики, смея да твърдя, че бюрокрацията тук не е много по-голяма от тази в Европа и САЩ. По-честият проблем, с който аз съм се сблъсквал е шуробаджанащината. Има случаи, в които не е важно колко си добър, а кого познаваш, за да получиш конкретна работа. Като изключим този модел, за постигането на успех най-важното е човек да бъде креативен и иновативен. Често се натъквам на компании, които копират бизнес-модела на други такива. Самият мен са се опитвали да копират не веднъж, но никога копията не са се увенчавали с успех поради липсата на идеи и креативност.

– Кой е добрият пример, който бихте искали да дадете?

– Коректност и лоялност. Както към клиентите ни, така и към служителите ни. Това е правилният начин за изграждане на доверие, което е от изключителна важност както за бизнес партньорите ни, така и за хората, които работят за нас.

Сибила Кусева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *