Как хибридната работа променя офисите на бъдещето?

Работни места, които приличат на всекидневната ви, гъвкави, многофункционални пространства, външни тераси. Днешният хибриден модел на работа променя утрешните офис сгради, пише Wall Street Journal.

Водещи архитекти и предприемачи в областта на недвижимите имоти създават нови концепции, насочени към служители, които разделят времето си между жилището и офиса, и прогнозират, че тези иновации ще станат обичайни в идните години.

Преосмислянето на проектирането на офиса се случва в момент, когато завръщането на служителите в офис сградите остава вяло, отразявайки нови стратегии за работа от разстояние или хибридна работа. Използването на офиса от служителите в десетте големи американски града, наблюдавани от компанията Kastle Systems, е на 50% спрямо нивата преди пандемията. Ангажираността на служителите, която измерва доколко въвлечени и ентусиазирани са те към работата и работното си място, е намаляла през 2022 г. за втора поредна година, показва допитване на Gallup, публикувано през януари.

Превръщането на офиса в дестинация с координирани дни за сътрудничество на място може да измине дълъг път преди служителите да се почувстват по-ангажирани, коментира Джим Хартър, главен изследовател на управлението на работното място в Gallup.

Архитектите увеличават достъпа до външни пространства, дори в небостъргачите. Повече офис сгради ще включват бюра, където служителите да могат да се настаняват и да работят, казва Ани Дрейпър, директор на подразделението за гъвкави офис площи в компанията Hines, базирана в Хюстън. В новата централа за Северна и Южна Америка на Deutsche Bank в Ню Йорк, проектирана от архитектурния гигант Gensler, на етажите са предвидени шкафчета за хибридните служители, за да не им се налага да пренасят напред-назад работните си вещи.

Последните промени в архитектурата на сградите и в дизайна им не са временни, те са осмислен отговор на пандемията, коментират архитекти, предприемачи и фасилити мениджъри. WSJ обобщава някои от тенденциите, които ще променят следващото поколение офис сгради.

У дома в офиса

Офисът ви ще прилича много повече на вашата всекидневна (ако всекидневната ви има висококачествено обзавеждане, разбира се). Следвайки т. нар. resimercial тенденция (съкратено от residential – жилищен и commercial – бизнес – бел. ред.), някои проектанти на офиси залагат на домашна обстановка с по-малко бюра и повече дивани, кресла, високи столове и масички, дори камини. Целта е офисите да изглеждат по-малко корпоративни и повече приветливи за служителите, които са свикнали да работят в удобството на дома си.

Жилищните нюанси отдавна се използват от гейминг и технологичните компании, но ще се пренасят във все повече офис сгради, смята Талия Олсън, интериорен дизайнер в JPC Architects в Белвю.

Гъвкав подход

Новият дизайн на офисите отразява още един урок от работата от разстояние по време на пандемията – бъдете гъвкави.

Утрешният офис ще има повече отворена среда, която отговаря на различни работни предпочитания, казва Брет Уилямс, старши управляващ директор в консултантската компания Cushman & Wakefield. Това ще включва микс от зони за индивидуална съсредоточена работа, срещи в тесен кръг и сътрудничество – често служителите ще бъдат на няколко крачки един от друг вместо на различни етажи, както в миналото.

Залите за срещи няма да приличат толкова на заседателни зали, казва Уилямс. Вместо това те ще бъдат адаптивни зони, които могат да бъдат променяни, за да отговарят на конкретните нужди за дадена среща. За провеждането на хибридни събирания те ще бъдат все повече оборудвани с въвличащи технологии като тези за видеоконферентни разговори, така че служителите да се чувстват все едно са в залата, казват проектанти на офиси.

Компанията NI Corp. реновира централата си в Остин, като създава микс от големи традиционни конферентни зали, малки конферентни зали, фокус стаи и зони с различни размери, които може да бъдат резервирани. Мебелите са на колелца, за да повишават гъвкавостта.

Компанията поискала от служителите си да изпробват промените в част от сградата преди да реновира цялата площ от близо 42 хил. кв. м. Очаква се процесът да приключи през 2024 г. NI Corp., която има 70 офиса в 25 страни, планира да въведе дизайна и на други локации в идните няколко години.

Глътка свеж въздух

Външни тераси, зелени площи и достъп до естествена светлина и прозорци заемат основно място в плановете за нови сгради. Докато притесненията заради COVID станаха причина за някои от идеите за открити площи, те също така целят да възпроизведат среда, на която много служители са се наслаждавали, докато са работели от вкъщи.

В миналото, ако е имало тераса в сградата, тя е била предназначена само за една късметлийска компания. „Искаме да ги направим по-достъпни за всички наематели“, коментира Уитни Бърнс, глобален ръководител на клиентските стратегии в Hines. „Огромен приоритет за нас е да добавим външни площи в новите сгради на колкото се може повече етажи, независимо дали става дума за небостъргач или за по-малка сграда“, допълва тя.

Архитектите наблюдават отлив от съобразяването на параметрите на сградите с офисите – промяна, която ще позволи на повече служители да имат достъп до прозорци. Една от сградите, които Hines строи, ще има веранди, които целят да създадат усещане за балкон в отсъствието на истински. Тези площи близо до прозорците са отделени от останалата част от офиса със стъклени стени. Прозорците могат да се отварят за свеж въздух, а верандите може да бъдат освежавани с цветя и шезлонги.

Някои сгради ще внесат външните площи вътре. Офисът в Лондон на проектантската компания Arcadis отвори врати през 2021 г. и включва „стая-градина“ с естествена светлина и растения. Това също така е зона без лаптопи, казва Нилеш Пармар, директор на компанията за Северна Америка. „Това осигурява зона, където хората могат да си почиват, да се отпуснат и да се наслаждават на времето си с колеги или да провеждат не твърде официални бизнес срещи“, допълва той.

Тихо място

Библиотеките, които се появяват в новите офис сгради са по-малко свързани с книги и повече с надписа „Тишина, моля“.

„Идеята за нужда от повече уединение наистина стимулира създаването на различни видове площи, които може да не сме виждали в офиса преди, защото всички работят различно“, коментира Джанет Пог Маклорин, глобален директор на анализите на работното място и ръководител на Gensler.

„Да се съсредоточа върху работата си“ е основният мотив, който служителите са посочили за посещаването на офиса в допитване на Gensler сред 2000 служители в САЩ, проведено между юни и август м. г. 48% са посочили такава нагласа. Това е промяна спрямо допитването от предходната година, когато участниците са отдали по-голямо значение на работата лице в лице с екипи и колеги.

„Трябва да създаваме повече площи за хора, които искат да се съсредоточат върху работата си, и това е двигателят зад тихите зони в офиса. Това може да са зони без технологии или просто места, където всички знаят, че не бива да провеждат телефонен разговор“, отбелязва Маклорин.

Тези усилия са насочени и към интровертни служители или хора, които са предпочитали да работят сами или на тихо място по време на пандемията и са се питали дали продуктивността им ще пострада при завръщане в офиса. Наред с библиотеки и други безшумни зони индивидуални шумоизолирани кабини ще бъдат задължителни в офис сградите, смятат архитекти и предприемачи.

Офисът в Лондон на рекламната агенция McCann, завършен през 2021 г., има библиотека с площ от 75 кв. м, както и тихи зали, където служителите могат да се оттеглят и да презареждат батериите. Gensler, която проектирала библиотеката, създала ръководство за поведение, което забранява внасянето на храна и груповите срещи. Библиотеката разполага с голяма обща маса, книги и плюшен килим, който помага за притъпяването на звука.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *