Пет развиващи се алтернативи на големите социални медии

Въпреки новини като тази за рекорнодото представяне на Facebook по отношение на активните дневни потребители, които за първи път в историята достигнаха 2 милиона, всъщност все повече хора започват да се отдръпват от големите платформи.
Според проучване на Washington Post от ноември 2021 г., проведено сред повече от 1000 интернет потребители в САЩ, 72% не вярват, че Facebook ще обработва отговорно личната им информация и данни.
Около 60% е недоверието в TikTok и Instagram, а повече от 82% казват, че намират целевите онлайн реклами, които ни заливат във всички социални медии, за досадни, натрапчиви и безполезни, съобщава Inc. и добавя, че това усещане се засилва допълнително от случаи като масовия теч на данни от Facebook през 2022 г.

Затова и много хора започват да се оглеждат за алтернативи на най-масовите социални платформи, които дават приоритет на сигурността и неприкосновеността на личния живот, казва Завен Нахапетян, експерт по социални медии и основател на социалната платформа Web3 Niche, цитиран от Inc.

Изданието посочва пет подобни социални медии, които могат да заменят наложените вече виртуални пространства.
True – частни комуникации, свободни от таргетирани реклами
Брет Кокс стартира базираното в Мил Вали, Калифорния, приложение за социални медии True през август 2022 г., като бизнесът моделът му залага на предлагането на частно пространство, в което не ви заливат реклами.
В True потребителите могат да общуват както в публична, така и в частна среда, но реалният фокус на приложението пада върху втория тип.
Комуникационните канали могат да включват между двама и стотици потребители, като създателят на дадена тема изпраща лични покани до всеки от тях.
Когато става дума за частните теми, нито една такава не може да бъде намерена както чрез онлайн търсене, така и в самото приложение.
По думите на Кокс, цитиран от Inc., в частните комуникации в приложението никога няма да бъдат въвеждани реклами, а тези, които в момента се показват в публичните теми, се основават на областите на интерес, посочени от потребителите при първото му изтегляне.
True вече има повече от 10 000 потребители и наскоро получи финансиране в размер на 15 млн. долара от Пол Мариц, бивш изпълнителен вицепрезидент на Microsoft, посочват още от Inc.
BeReal – автентично съдържание и творчески послания
Ако в годините назад публикуването на редактирани и обработвани снимки се превърна в често срещано явление, то към днешна дата по-младите потребители все по-малко се впечатляват от подоби продукции.
Пример за тази налагаща се тенденция е приложението BeReal, което подканва потребителите да публикуват поне веднъж дневно нередактирано, нефилтрирано изображение. Според доклад на Statista от август 2022 г. то се използва предимно от потребители на възраст между 18 и 24 години и е било инсталирано поне 20 милиона пъти.
Основано от бившите служители на GoPro Алексис Барейат и Кевин Перо през декември 2019 г., BeReal позволява на потребителите да виждат само снимки, публикувани от техни приятели.
„Новите социални приложения като BeReal дават на хората по-голям контрол върху това кой вижда публикациите им. Това ги кара да се чувстват по-комфортно да споделят неща, които може да не споделят във Facebook или Instagram“, казва Нахапетян.
Тъй като BeReal изрично забранява на акаунтите да използват приложението за реклами, това принуждава марките да търсят по-иновативни и по-малко инвазивни подходи към маркетинга в платформата, от което в крайна сметка печелят потребителите.

Mastodon – децентрализирано съдържание без реклами
След като Илон Мъск придоби Twitter за 44 млрд. долара през октомври 2022 г., много потребители на социалната мрежа се насочиха към Mastodon – платформа за микроблогове без реклами, стартирана от германския софтуерен разработчик Ойген Рочко през октомври 2016 г. Рочко твърди, че към ноември 2022 г. платформата има над един милион активни потребители.
Софтуерът с отворен код на Mastodon работи на множество сървъри, а платформата всъщност включва хиляди малки социални мрежи. Когато потребителите се присъединят към нея, те могат да изберат сървър, който е или отворен, или фокусиран върху конкретна област на интерес. Всеки сървър се предлага с набор от политики за поверителност, насоки за общността и опции за защита на личните данни. Домакините на сървъра изтриват и филтрират съдържание при необходимост.
Post – смислени разговори и първокласни новинарски статии
Ноам Бардин, бивш главен изпълнителен директор на дъщерното дружество на Google Waze, стартира бета версията на алтернатива на Twitter, наречена Post, през ноември 2022 г. Един месец по-късно той обяви, че повече от 610 000 души са се записали в списъка на чакащите за платформата, припомня Inc.
Post има за цел да насърчава смислени дискусии, водени в подходящ тон, между приятели, непознати, лидери и експерти в различни области. Но Бардин също така планира да пусне емисия само за новини, която ще включва статии от премиум издатели.
Този канал трябва да позволи на потребителите лесно да преглеждат последните новини, без да се абонират за конкретни медии.
Diem – автентични пространства за споделяне на знания и общности за жени и небинарни хора
Стартирала в бета-версия през януари 2021 г., Diem е социална мрежа, ориентирана към неприкосновеността на личния живот, която позволява на жените и небинарните хора да обсъждат своя опит и да споделят новини и информация директно помежду си.
Платформата, създадена от главния изпълнителен директор и съосновател Ема Бейтс, има за цел да се бори с клишетата и перформативното съдържание, които обикновено се създават за тази аудитория.
Понастоящем Diem има около 3000 потребители и списък с чакащи от над 20 000 души. Потребителите могат да създават публични и частни общностни пространства, но само публичните общности могат да бъдат намерени чрез търсене на хаштагове или интереси.
Общностните пространства могат да се използват и като платформа за събития, казва Бейтс.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *