Да изпревариш светлината – учени от CERN са напът да опровергаят Айнщайн

Учени твърдят, че са регистрирали частици, които се движат по-бързо от светлината – откритие, което може да опровергае един от основните закони на Айнщайн за Вселената.
Антонио Ередитато, говорител на международната група изследователи, коментира пред специализираното издание Science Astronomy, че измерванията, направени в продължение на три години, показват, че неутрино – елементарна частица, която няма електрически заряд, изпратена от CERN (близо до Женева) до лабораторията “Гран Сасо” в Италия, е пристигнала с 60 наносекунди по-бързо, отколкото би го направила светлината.
„Имаме голяма увереност в точността на нашите резултати. Проверихме всичко, което би могло да изкриви измерванията, но не открихме нищо. Сега искаме да направим независима проверка”, казва той.
Ако се потвърди, откритието ще подкопае теория на относителността на Алберт Айнщайн от 1905 г., според която скоростта на светлината е „космическа константа“ и нищо във Вселената не може да се движи по-бързо. Това твърдение, което е издържало повече от век на тестове, е един от ключовите елементи на така наречения Стандартен модел на физиката, опитващ се да опише начина, по който функционира Вселената и всичко в нея.
Напълно неочакваното откритие е резултат от изследванията на физици, работещи по експеримент, наречен OPERA, провеждан съвместно от Центъра за изследване на елементарните частици (CERN) и лабораторията „Гран Сасо“ в Централна Италия.
Общо 15 000 снопа неутрино са били изстреляни в продължение на три години от швейцарската база на проекта към “Гран Сасо”, която се намира на 730 км, където са били уловени от гигантски детектори. Светлината би изминала разстоянието за около 2,4 хилядни от секундата, но неутрино изминава разстоянието за 60 наносекунди – или 60 милиардни от секундата – по-малко, отколкото би отнело на светлинните лъчи.

Това е малка разлика, казва Ередитато, който работи и в Бернския университет в Швейцария, но от концептуална гледна точка тя е изключително важна.

“Откритието е толкова стряскащо, че засега всички трябва да бъдем много предпазливи“, категоричен е той.
Учените все още отказват да спекулират какво би означавало, ако и независимата проверка докаже, че измерванията в рамките на проекта OPERA са верни.
„Просто не искам да мисля за последствията“, казва Антонио Ередитато. „Ние сме учени и работим с това, което знаем със сигурност.“
Голяма част от научнофантастичната литература се основава на идеята, че ако бариерата на скоростта на светлината може да бъде преодоляна, пътуването във времето теоретично може да стане възможно.
Съществуването на неутриното – елементарна субатомна частица с малка маса, създадена при радиоактивен разпад или при ядрени реакции като тези в Слънцето, е потвърдено за първи път през 1934 г., но то все още озадачава изследователите.
Тази субатомна частица може да премине през повечето материи незабелязано, дори на големи разстояния, без да бъде засегната. Според учените милиони подобни частици преминават през човешкото тяло всеки ден. За да достигне до “Гран Сасо”, неутрино, изтласкано от специална инсталация в CERN, където се намира и Големият адронен колайдер, изследващ произхода на Вселената, трябва да премине през вода, въздух и скали.
Подземната италианска лаборатория, разположена на около 120 км южно от Рим, е най-голямата по рода си в света за физика на елементарните частици и космически изследвания. В нея работят около 750 учени от 22 различни държави, привлечени от възможността да провеждат експерименти в трите огромни зали, защитени от космическите лъчи с около 1400 метра скала над главата.
Какво точно се е случило?
Учените твърдят, че са засекли неутрино, които се движат със скорост 300 006 километра в секунда, малко по-бързо от скоростта на светлината. А това оборва Теорията за относителността на Айнщайн, според която нищо не може да се движи по-бързо от скоростта на светлината във вакуум, тъй като фотоните – частиците светлина, нямат маса. Доказателството, че неутрино може да пътува по-бързо, би било в противоречие със законите, върху които човекът е изградил представата си за заобикалящия го свят.
Теорията на Айнщайн е от решаващо значение за Стандартния модел на физиката, който помага да се обясни всичко, което знаем за функционирането на Вселената – от черните дупки до Големия взрив. Ако се окаже, че тя е погрешна, почти всичко в съвременната физика и основните природни закони ще трябва да се преосмисли.
Означава ли това, че E не е равно на MC на квадрат?
А какво да кажем за теорията, че енергията е равна на масата, умножена по скоростта на светлината на квадрат – E=m.c2? Учените казват, че все още е преждевременно да се отхвърля най-известното уравнение на всички времена. Но последното откритие показва, че едно от ключовите предположения, на които то се основава – че нищо не може да се ускорява по-бързо от светлината, може да не е напълно точно.
Откритията са толкова шокиращи, пише още специализираното издание, че учените от CERN смятат да изчакат независимата проверка на американски и японски учени преди да обявят официално откритието.