Предпочитаме да плащаме в кеш закупени онлайн стоки

Около 60% от хората, закупили стока онлайн, плащат в брой на място, след като я получат, посочи пред БНР Соня Спасова – директор на Европейския потребителски център.

По думите й хората не трябва да се притесняват от плащането с кредитна или дебитна карта. Много от чуждите търговци предлагат основно такова разплащане. При него има допълнителни защити, каза тя и даде пример – ако не получим стоката, можем да направим оспорване на плащането и парите ни ще бъдат възстановени. 

Директните преводи на пари е добре да се използват, само когато познаваме отсрещната страна, отбеляза Спасова.

Опцията да платиш по-късно дадена стока, закупена онлайн, има и предимства, и недостатъци, коментира още тя. По думите й потребителят трябва да направи баланс и да прецени дали стоката заслужава да бъде закупена по този начин.

Като един от недостатъците на това тя посочи, че ако закъснеем с плащането, може да ни бъдат наложени големи лихви. Подписва се договор за един вид заем, отбеляза Спасова и добави, че така се намесва трета страна между потребителя и търговеца, което в някои случаи може да създаде пречки.

 

istock
istock

 

В последните месеци все повече се говори за тъмни модели при онлайн пазаруването, каза Соня Спасова и обясни, че това са психотехники от рода на „само днес“, „последни 3 бройки“, „купете веднага“, „намаление от 80-90%“, „последни продукти“ и т.н.

„Това призовава потребителите да закупят съответната стока, в противен случай ще изпуснат нещо изключително, което няма да се повтори. Внушава се идеята, че покупката е спешна и трябва непременно да бъде направена. Това е опит от страна на някои електронни търговци да въздействат на психиката на потребителя, за да могат да продават“.

Тя напомни, че винаги, когато се пазарува онлайн, е добре да се потърси поне още един сайт, за да се сравни същата стока като цена и качество. Трябва да проверяваме и самите търговци, категорична е Спасова.

„На първо място, когато пазаруваме онлайн, трябва да сме сигурни, че отсрещната страна/фирма е истинска. Трябва да се провери кой стои отсреща – дали има фирма, каква е тя, дали има контакти, дали има начин да се свържеш с търговеца“.

По думите й там трябва да са упоменати нашите права – право на връщане и рекламация, както и опция за всякакъв вид спорове, които могат да възникнат.

 

istock
istock

 

Наличието на само един продукт в даден сайт е достатъчна червена лампа за съответния търговец, смята директорът на Европейския потребителски център и посочи, че са получили сигнали за такива случаи.

Соня Спасова обясни и новите мобилните портфейли – това са приложения за телефони, чрез които можем да съхраним дебитна, кредитна карта, билет, пропуск – всичко, което купуваме електронно, и след това можем да го използваме чрез телефона, без да имаме друг носител. Според нея това е сигурен и удобен начин за плащане. Потребителите трябва да положим усилия, за да защитим данните и парите си, като начин за това е да се зададе многофакторна защита на този портфейл, подчерта тя.

Относно отмяната на полети и неспазени права на пътници във връзка със зачестилите стачки по европейски летища, Спасова посочи, че оплакванията от такива проблеми представляват около 1/3 от жалбите всяка година в Центъра. Важно е да се следят сайтовете на авиокомпанията и летището преди пътуване, съветва тя.

По думите й ако полетът бъде отложен, може да бъде предложено връщане на пари или премаршрутиране. Ако стачката обаче е на самата авиокомпания, с която трябва да се лети, тогава компанията дължи и компенсация, ако информацията за стачката е подадена много скоро преди полета, добави още директорът на Европейския потребителски център.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *