Шофьорът, който никога не пие. Все повече хора искат да тестват робо такси

От миналата година по улиците на Сан Франциско се движат автономни роботизирани таксита.

Принципът на работа е следният – клиентът сваля мобилно приложение, задава дестинацията в него и след това чака колата да го вземе. Автомобилът сам намира място за спиране и паркира в края на пътуването.

Тази технологична иновация звучи страхотно. В практиката обаче има страшно много въпроси без отговор и множество притеснения.
В момента компанията Cruise, собственост на автомобилния гигант GM, оперира с колите си само нощем във Сан Франциско, пише BBC.
Освен това возенето е безплатно за всеки, който се престраши. Не че колите не са безопасни, но все още са в тестови период. Cruise не е единствената такава компания. В Сан Франциско работи и Waymo, собственост на Google. Тази компания вече е получила разрешение да движи колите си денонощно. Все още няма зелена светлина да таксува клиенти и затова возенето е безплатно. Предполага се, че това ще се случи скоро.
Компаниите са убедени, че продуктът им ще е полезен. „Това е шофьор, който никога няма да се напие, да се умори или разсее“, пишат на сайта си Waymo.
Автомобилите и на двете компании се ориентират благодарение на монтирани върху тях сензори. Освен това спират на пътни знаци, разпознават сигнали и светофари.
И двете компании искат да разширят покритието си. В момента те работят предимно в централната градска част. И тъй като колите не са много, а желаещите да ги ползват се увеличават, има списък с чакащи.
Дотук всичко изглежда чудесно и технологично. Но ето ги и проблемите.
В края на януари общиснката власт в Сан Франциско поиска от щатската в Калифорния да предприеме мерки, за да забави навлизането на автономните коли.
Един от аргументите им бе серията инциденти с внезапни и необясними спирания на автомобилите. Кметството посочи, че колите-роботи често спирали без причина и оставали така дълго време, блокирайки трафика, а в някои случаи и работата на спешните служби – пожарни, линейки полиция.
Този епизод за пореден път показа, че въвеждането на новото поколение автомобили съвсем няма да е толкова лесно, а може би и безопасно. През миналата година бе регистриран и един комичен инцидент – автономна кола се отказа да спре и се опита да избяга, макар и бавно, от полицейска проверка.
Слава Богу, към момента няма регистриран смъртен случай с роботизиран автомобил. Ако обаче се вземе решение те да навлязат пълноцено в ежедневието, този риск следва да бъде обмислен сериозно.
Тук се появява и следващият много труден въпрос. Ако с такава кола се случи тежък инцидент, кой ще поеме отговорност. В случай че става дума само за материални щети, решението е по-скоро просто – трябва да плати компанията-собственик. Но ако се случи фатална катастрофа със смъртен случай или тежки наранявания? В много случаи подобни инциденти се квалифицират като престъпления. А както е известно, наказателната отговорност е само лична. Все още няма осъдена на затвор кола, нито пък фирма, вероятно няма и да има. Ето защо към този въпрос не бива да се подхожда лекомислено.
Иначе бизнес моделът изглежда обречен на успех. Подкрепени с аргументи с бъдеща безопасност (няма да има загинали шофьори, защото по-малко хора ще карат) и обградени от ореола на техонологичния напредък, автономните коли вероятно ще се наложат поне в определени сфери. Освен това в развитието им се инвестират огромни средства.
И Сан Франциско не е единственият град, който се сблъсква с този феномен.
Такива коли вече се движат и във Финикс, Аризона. Във Великобритания пък си представят, че тези превозни средства ще се движат само по фиксирани маршрути. Говори се за доставки без шофьор и дори за камиони с товари на същия принцип.
Но дори в тази концепция човекът няма как да бъде напълно изключен. Ще трябва персонал, който да следи къде са автомобилите, да ги поправя, когато се счупят или да ги зарежда. Освен това едно автономно такси няма как да бъде постоянно заето. Но пък екипите по поддръжката му трябва да си получават заплатите. Което означава, че трябва да се търси устойчив бизнес модел, защото колата не може да изкарва пари 24/7.
Въпреки това компаниите в бранша вярват, че могат да успеят. Освен, че продължават да тестват колите си, те непрекъснато развиват и нови модели.
Cruise работят върху модел с шест пътнически места, но без шофьорска седалка. Waymo не остават по-назад и планират нещо подобно. Вероятно прототипни модели ще бъдат представени още тази година.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *