Когато Илон Мъск се съгласи да купи Twitter, обеща да направи компанията „по-добра от всякога“, с по-голяма прозрачност, по-малко ботове, по-силен бизнес и повече от това, което той нарича „свобода на словото“.
Шест месеца след като пое напълно контрола върху Twitter, бъдещето на компанията никога не е било толкова несигурно, пише в анализ по темата CNN.
След като придоби платформата за социални медии за 44 млрд. долара в края на октомври, сега Twitter се оценява на около 20 млрд. долара, а според някои тази оценка дори е завишена.
Мъск многократно предупреждава, че Twitter може да бъде застрашен от обявяване в несъстоятелност, само за да използва това като оправдание, че я е спасил от ръба благодарение на намаляване на разходите и съкращаване на 80% от персонала.
Как и кога Мъск ще върне Twitter към растеж – отговорът на този въпрос не е ясен за никого, допълва медията.
Добър ден – уволнен сте
Основният план за разрастване на Twitter чрез обновена стратегия за абонамент доведе до пълен хаос и само до лимитиран брой реални абонаменти.
В процеса на обновяване, Мъск застраши собствената си репутация. Известен най-вече с иновативните си усилия за изстрелване на ракети в Космоса и създаване на електрически автомобили, през последните шест месеца той присъства в заглавията на новините заради противоречиви промени в политиката и функциите на Twitter, драконовски съкращения на персонала, които доведоха до чести прекъсвания на услугата, и забрана за кратко на дейността на няколко известни журналисти.
Мъск публикува и дълъг списък с ексцентрични забележки от личния си акаунт в Twitter, включително споделяне на теории на конспирацията и публично подиграване към служител с увреждания, който не бил сигурен дали е бил уволнен.
„Ако не беше правил нищо друго, освен да намали разходите, тогава Twitter щеше да е добре“, обяснява Лесли Майли, бивш мениджър на Twitter, който основава екипа за безопасност и сигурност на продуктите и напуска компанията през 2015 г. Оттогава заема длъжности в Google, Microsoft и Фондацията на Барак Обама. „Ако просто бяхте освободили служителите, бяхте се отнесли с уважение към тях и бяхте оставили услугата да работи по този начин две години, вероятно всичко щеше да е наред.“, смята мениджърът.
Сега обаче, Майли очаква Twitter „да тръгне по пътя на MySpace“.
„Това ще отнеме малко повече време, но мисля, че Twitter е на път да загуби значението си. Няма стратегия за придобиване или задържане на потребители, защото не им предлага никаква стойност“.
Twitter, който под ръководството на Мъск съкрати голяма част от екипа си за връзки с обществеността, отговори на молбата на CNN за коментар по темата с автоматичен имейл за пресата, който използва от седмици: емотикон.
Край на градския площад за новини
В продължение на години това, което отличаваше Twitter от другите социални платформи, беше, че служеше като централен регистър за новини в реално време. Това беше място, където обикновените хора можеха да четат и дори да водят разговори със знаменитости, бизнес лидери и други новинари.
Много от последните ходове на Мъск в платформата заплашват да подкопаят тази цел, да не говорим за по-голямата информационна екосистема – и не е ясно дали усилията към това ще подобрят бизнеса на компанията.
„Twitter никога не е бил перфектен, имал е много проблеми, но е критична глобална инфраструктура за информация, която Мъск сега систематично, честно казано, вандализира“, заяви бившият председател на глобалния отдел за новини на Twitter Вивиан Шилер в скорошно интервю за CNN.
Мъглата на сините значки
Неотдавна Мъск премахна досегашните сини отметки, които потвърждаваха самоличността на известни потребители, като заяви, че вместо това ще ги направи достъпни само за тези, които плащат по 8 долара месечен абонамент за Twitter Blue, в интерес на „еднаквото отношение към всички“.
„Не трябва да има различни стандарти за знаменитостите“, заяви Мъск.
Но този ход може да улесни политическите тролове и да затрудни потребителите да се доверят на истинността и автентичността на информацията в платформата.
Нещо повече, след това Мъск реши да спонсорира сините значки само за някои известни личности, включително Стивън Кинг и Леброн Джеймс, като на практика създаде именно един „различен стандарт“, влизайки в противоречие със себе си.
Сега Мъск твърди, че съдържанието на проверените потребители ще бъде популяризирано в платформата, което потенциално ще затрудни намирането на аудитория за потребители, които не могат да си позволят абонамент или просто не искат да плащат за такъв.
Според Филипо Менцер, професор по компютърни науки в университета в Индиана и директор на Обсерваторията за социални медии, новата платена система за верификация няма да отърве платформата от ботове – проблем, по чието решение Мъск прекара месеци, докато се опитваше да се измъкне от сделката за придобиване миналата година.
„Можете да създадете фалшиви акаунти и да платите 8 долара, така че ако сте добре финансиран играч, можете да нанесете повече щети, отколкото преди. А ако сте надежден източник и не сте добре финансирани, вашата информация няма да бъде толкова видима, колкото преди“, обяснява проф. Менцер.
Резултатът ще бъде „по-малко свобода на словото, защото речта на обикновените хора се заглушава от речта на онези, които имат техническите умения или парите да манипулират системата“.
Редица потребители, известни личности и медийни организации вече заявиха, че планират да напуснат Twitter заради промените на Мъск, които приличат на бизнес капризи без реални принципи.
NPR, BBC и CBC напуснаха Twitter заради спорния нов етикет „финансирана от правителството медия“, който според тях подвежда.
CenterLink, глобална организация с нестопанска цел, която представлява стотици центрове, предоставящи услуги на ЛГБТК общности, заяви, че повече няма да използва Twitter, след като платформата премахна защитата на транссексуални потребители от своята политика за поведение, пораждащо омраза.
Печели конкуренцията
Развоят на събитията кара конкуренцията да потрива доволно ръце. Един от най-големите съперници – Meta, която е майка на Facebook, вече потвърди, че работи по услуга, подобна на Twitter.
Целият хаос затруднява рекламодателите, които преди това съставляваха 90% от приходите на Twitter, да се присъединят отново към платформата. Много от тях спряха финансирането след придобиването от Мъск поради опасения за увеличаване на речта на омразата, както и объркване относно съкращенията и бъдещата посока на компанията.
Само 43% от 1000-те най-големи рекламодатели на Twitter към септември – месецът преди сделката с Мъск, все още рекламират в платформата към април, сочат данни на компанията за пазарни проучвания Sensor Tower.
Мъск, от своя страна, заяви, че потреблението на Twitter се е увеличило под неговия контрол и че рекламодателите постоянно се връщат в платформата. Но тъй като е взел компанията в частни ръце, не е задължен да прави финансови разкрития в детайли.
Ремонт на имиджа
Предприемачът изгради могъщата си репутация след като реформира Tesla, помогна за широкото преминаване от бензинови към електрически автомобили и превърна SpaceX в лидер за космически транспорт.
Сега по всичко изглежда, че се опитва да направи подобна промяна и в Twitter – да се откаже от изпитания бизнес с дигитална реклама в полза на абонаментен модел, който не е успял да се наложи в нито една друга социална платформа, допълва CNN.
Други технологични компании следват в частност примера му. Meta копира Twitter, като пусна платена опция за верификация. От миналата есен тя и редица други компании преминаха към съкращаване на разходите и служителите, припомнят от медията.
Залогът за успех на Twitter и Илон Мъск е голям:
Връзките на предприемача с банки и инвеститори за бъдещи начинания могат да зависят от успеха му в платформата, за чието закупуване дълг от милиарди долари. Това повдига въпроса дали един ден банките няма да се запитат за какво точно „хвърлят парите си?“, казва професорът по мениджмънт в Колумбийското бизнес училище Уилям Клепър.
Всяка промяна в репутацията на Мъск може да има отражение и върху по-широката му бизнес империя, като накара потенциални инвеститори, наематели и клиенти да се замислят дали да заложат на някоя от неговите компании. Акционерите на Tesla наскоро се оплакаха на борда на компанията, тъй като по думите им, Мъск е „прекалено ангажиран“.
„Репутацията му пострада значително с Twitter, а веднъж загубиш ли я, трудно можеш да я възстановиш“, допълва проф. Клепър.
През декември собственикът обеща да се оттегли от поста главен изпълнителен директор на Twitter, след като милиони потребители гласуваха за неговото напускане в анкета, която самият той публикува в платформата.
Засега обаче, Мъск остава на поста „Главен Туит“.