“Общо 45% електрически наземен градски транспорт ще има София в края на тази година. Тази амбициозната цел си поставихме преди години и след няколко месеца ще е факт в София. Заедно с метрото, което е 52 км, електрическият обществен транспорт на града ще е около 70%.“ Това каза кметът Йорданка Фандъкова в рамките на международна конференция на тема: „Енергия за зелено бъдеще“, организирана от Министерството на енергетиката.
Кметът на София Фандъкова съобщи, че „с изключително последователна политика общината успя да постигне 100% обновяване на тролеибусите, 90% на градските автобуси, да осигури 50% нови трамваи и 120 електробуса с нулеви емисии. Отделно разширихме метрото, което е с 52 км метролинии, като 80% от тях построихме в последните 14 години. Това са огромни постижения, които реално промениха качеството на транспортната услуга и цялостната транспортна инфраструктура на София“ – посочи също столичният кмет.
През 2019 г. София беше първият български град и сред първите европейски столици, които започнаха да въвежда електрически автобуси. Започнахме с малки стъпки, както и с тестове на различните технологии на зареждане.
Кметът Фандъкова каза, че“ както и при електрическите автомобили, електрическите автобуси струват повече от класическите автобуси на дизел, но данните ни показват, че за около 4 години експлоатация те покриват първоначално по-високата инвестиция. Това се дължи на два основни компонента. На първо място – разходите за гориво – между 2 и 3 пъти по-ниски разходи спрямо дизеловите автобуси. И на второ място, по-ниските разходи за поддръжка, – съобщи също кметът Фандъкова. – Задачата, по която работим за следващите месеци, е пускането в експлоатация на по-малките електрически автобуси, които закупуваме със средства по Оперативна програма „Околна среда“. Възползвахме се от тази възможност за насърчаване на електрическия транспорт като мярка за по-чист въздух, като закупихме 52 електробуса, които да използваме за довеждащи до метрото и до основни трамвайни трасета“ – заяви още кметът Фандъкова.
По думите на Йорданка Фандъкова „целта е да се създаде обществен транспорт в квартали с интензивно застрояване и слабо развита улична мрежа, каквито са част от новите южни квартали на общината.
Важно е да се знае, че Столична община и общинските транспортни оператори, които експлоатират електробуси, изграждаме и изцяло нова модерна инфраструктура за тяхното зареждане както в депата, така и на крайни станции. Това е инфраструктура, която ще позволи развитието на този тип транспорт и в бъдеще“ – посочи Фандъкова.
„Осъществихме най-мащабната модернизация на градския транспорт и защитихме финансиране, което реално промени качеството на публичния транспорт в София. Днес можем да кажем, че той по нищо не отстъпва на обществения транспорт в големите европейски столици. Към това прибавяме и новата електронна система за таксуване, която дава възможност за пътуване и директно с банкова карта. Убедена съм, че всички тези усилия си струват, защото публичният транспорт е гръбнакът на всеки голям град“ – каза също кметът Йорданка Фандъкова.