Психолог: Шопинг зависимостта е плод на несигурност и липса на внимание

Пазаруването става зависимост, когато започне да заема все по-голяма част от ежедневието на човека. Това, което преди му е доставяло удоволствие, вече не може да му доставя такова и започва да търси в пазаруването заместител – обикаляне по физически магазини, сърфиране в интернет, проучване на потребителските навици на известни личности и какво притежават. Това мнение изрази в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria психологът Рени Тренчева.

По думите ѝ модата и свързаната с нея реклама често представляват масова манипулация, която лансира определен тип тенденция на мислене и подтиква човека да следва определен статус. „В рекламата се представя това, че ако закупиш конкретна стока, ще си разрешиш проблемите, ще можеш да направиш нещата, които досега не си могъл и ще бъдеш част от такъв социален кръг, какъвто искаш да достигнеш“, посочи Тренчева.

Тя коментира, че самото пазаруване носи положителна емоция, но когато е с мярка. „Няма нищо лошо в това да си купиш нещо ново и хубаво. Проблем се получава тогава, когато човек започне да пазарува, без да има необходимост от определена вещ или услуга“, коментира психологът.

Според нея при пазаруването получаваш адреналин и изпитваш нужда да получаваш още повече. „Кризата настъпва тогава, когато се достигне до тежко финансово състояние, разрушават се отношенията с близките, започва криене на сумите, които се харчат, криене на покупките. При лейбъл манията, например, това са много скъпи стоки, за които се теглят и кредити“, даде пример Рени Тренчева.

В анализа си тя посочи, че най-уязвими са хората, при които има липса на внимание и то от ранна възраст. Към липсите тя причисли неудовлетвореност в работата, ниска самооценка, отсъствие на близки от социалната сфера.

Психологът коментира, че чувството за самота и невъзможността някои хора да се впишат в определена среда е причината да се чувстват неудовлетворени и да търсят по-лесен и достъпен начин, за да задоволят емоционалните си нужди.

Защо на фона на инфлация модни гиганти откриват все повече магазини за производство на луксозни стоки? Има ли пазаруването терапевтичен ефект? Може ли да се прехвърлят зависимостите в различни мании? Има ли начин да разрешим актуалния си проблем, без да се отдаваме на безразборно и безцелно пазаруване? Защо от еуфоричното състояние след пазаруване се изпада в депресивни настроения?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *