NFT-та си тръгват, Анди Уорхол се завръща на пазара на изкуство

Богатите определено живеят в различен икономически свят. Може да видите това от всички чанти Dior и часовници Cartier, които те купуват. Но още по-очевидно става, като погледнете изкуството, което колекционират, пише Андреа Фелстед в материал за Bloomberg.

Световните продажби на изкуство са нараснали до 67,8 млрд. долара през 2022 г., показват актуални данни от арт икономиста Клеър Макандрю в нейния доклад за Art Basel и UBS Group AG. Това представлява увеличение от 3% спрямо 2021 г., която пък отчете 31% възстановяване на продажбите след пандемичната дупка от 2020 г.

Както и при международния сектор на луксозните стоки, американският пазар е движил арт индустрията през миналата година. Картината на Анди Уорхол Shot Sage Blue Marilyn, която се продаде за 195 млн. долара през май, стана втората по размер на сумата, взета на аукцион. Преди нея е само Salvator Mundi на Леонадрдо да Винчи, която бе продадена за 450 млн. долара в Ню Йорк през 2017 г.

И макар САЩ да запазиха водещата си позиция в световната класация, трябва да се отбележи, че Великобритания също подсилва представянето си. Британският пазар на изкуство не се е възстановил напълно до предпандемичните си нива, но все още привлича международни купувачи и след Brexit. Поевтиняването на паунда миналата есен не навреди също.

Във всички региони най-скъпите произведения на изкуството са и с най-добрите продажби, става ясно от доклада на Макандрюс Arts Economics. Творбите, продавани за над 10 млн. долара са единственият сегмент, който увеличава стойността на продажбите си през миналата година. тази категория включва Les Poseuses, Ensemble (Petite Version) на Жорж Сьора, която бе продадена за 149,2 млн. долара, както и La Montagne Sainte-Victoire на Пол Сезан, събрала 137,8 млн. долара. Ръстът в най-високия клас отразява растящите запаси от богатство сред най-заможните колекционери.

Обратно, замразеното търсене на творби в по-ниския ценови диапазон предполага, че страхът от рецесия, ускорената инфлация и растящите лихвени проценти са повлияли на начина на живот на тези, които са просто заможни. Пазарът е започнал като цяло да се охлажда през последното тримесечие на 2022 г.

Това, което се случва в сегмента на изкуството, отразява развитието на сектора на луксозните стоки.

След като тласъкът на фондовия пазар и при криптовалутите подкрепи благосъстоянията на мнозина през 2021 г., повече хора – най-вече в САЩ – откриха радостта от пазаруването на луксозни стоки. Но със спада в цените на технологичните акции и биткойна, както и повишаването на лихвените проценти, луксозните компании, включително британската Burberry и собственика на Gucci Kering, отбелязват, че някои по-млади, амбициозни купувачи са начело на някои екстравагантни покупки.

При изкуството това е особено видимо, когато става въпрос за незаменяемите токени (NFT) – дигитални сертификати за автентичност, които използват блокчейн технологията. И докато криптобанките харчат парите си за NFT-та и часовници Audemars Piguet, продажбите на свързани с изкуство токени са нараснали до 2,9 млрд. долара през 2021 г. от 20 млн. долара година по-рано, става ясно от доклада Arts Economics, който се позовава на данни от Nonfungible.com. Бумът най-добре може да бъде обрисуван с продажбата на Everydays: the First 5000 Days на Beeple за 69,3 млн. долара преди две години.

След като достигна пик през август 2021 г., търсенето на свързани с изкуство NFT-та се охлади с понижаването на цената на етериума – предпочитаната криптовалута за търговия на токените. Продажбите на свързани с изкуство NFT-та приблизително намаляха наполовина през 2022 г. спрямо предходната, въпреки че продажбите на колекционерски NFT-та продължиха да се увеличават.

Някои млади хора купуват изкуство както преди, но според отделен доклад от Макандрюс за Art Basel и UBS установява, че става въпрос за хора с голямо нетно състояние, с активи за над 1 млн. долара, включително недвижимо имущество и частен бизнес, които са похарчили най-малко 10 хил. долара за изкуство през всяка от последните три години. Така че тези купувачи от поколенията на милениълите и Поколението Z изглеждат различно от криптобатките.

Въпросът сега е: как последните банкови сътресения ще се отразят на пазара на изкуство? Във времена на трудности изкуството може да се приеме като вид съхранение на стойност. Но волатилността на фондовия пазар и съкращенията в технологичния сектор и отвъд се отразяват на търсенето. Външните кризи също могат да възпрат продавачите на ценни произведения да ги пуснат на пазара – друг важен фактор за определяне на това колко силни ще са продажбите на изкуство.

Но с охлаждането на настроенията в САЩ, Китай сега държи ключа към трансформирането както на пазара на луксозни стоки, така и този на изкуство.

Arts Economics отбелязва, че след кризата от 2008 г. разрастващият се пазар в Китай бе един от ключовите фактори зад възстановяването, като продажбите се връщат към предишните си нива през 2010 г. Отсега признаците са обещаващи. Миналата година Art Basel в Хонконг бе натоварен, включително и при наличието на насъбрано търсене на изкуство. Това се добавя към положителните сигнали от марки като Prada и Moncler, че купувачите на луксозни стоки отново показват сила. Анализатори на Bernstein отбелязват, че дори и някои фенове на висшата мода от Китай са започнали да пътуват отново.

За търговците на стоки на Balenciaga или творби на Баския не е твърде рано отприщването на нова вълна на харчене от китайските купувачи.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *