Да напусна ли новата си ужасна работа или да изчакам нещата да потръгнат?

Как да постъпите, ако сте започнали нова работа, но срещате редица трудности и се чувствате нещастни?
Кариерните експерти са на мнение, че дори в най-предизвикателната ситуация е важно да търсите добрите сигнали и възможности за растеж.
Разбира се, възможно е да сте в ситуация, в която навременното ви напускане, е най-здравословното решение за вас. Например, оказва се, че трябва да работите по 12 часа на ден и едва успявате да си поемете дъх преди да ви връхлети следващият голям проект, докато мениджърът ви изобщо не си дава сметка с колко задачи сте затрупани и не получавате никаква обратна връзка от него. Единственото „положително“ нещо е, че работите дистанционно, защото изпадате в бурни емоционални състояния, които поне остават скрити за другите.
Несигурната икономическа обстановка допълнително усложнява състоянието ви, карайки ви да се чувствате виновни, че се готови да зарежете добре платена работа заради емоционалния си комфорт.
Как да преценим дали нещата могат да се подобрят или просто трябва да напуснем?
Ребека Найт се опитва да даде отговор на този въпрос в Insider, разказвайки лична история. „Преди години, когато бях на нова работа от няколко месеца, един приятел ме попита дали ми харесва. Отговорих сдържано, че още не съм сигурна — не беше минало достатъчно време и все още търсех своя път. Всичко това бяха извинения: откровено мразех работата си, но мислех, че трябва да дам повече време – на нея и на себе си“, разказва Найт.
Нейният приятел обаче усетил противоречието и споделил: „Започването на нова работа е като ново запознанство. Още в самото начало усещаш, дали ще се получи, или не.“
Всичко това означава, че макар да е обичайно да се чувствате несигурни, когато започвате нова работа, високият стрес и емоционалните изблици са знак, че нещо не е наред, коментира Найт. Основният въпрос е дали това е временно.
Мъките на растежа
„Много са мъките на израстването, когато започнете нова работа“, споделя пред Insider Елизабет Пиърсън, кариерен коуч и автор на книгата „Career Confinement: How to Free Yourself, Find Your Guides, and Seize the Fire of Inspired Work“.
„Отново ставаш ученик, въпреки че вече си бил зрелостник – и това е некомфортно“. Пиърсън допълва, че промяната често засилва съмненията в собствените ни способности и кара мозъка ни да се фокусира върху слабите ни места – изтъква грешките, които правим, задачите, с които не се справяме, напрегнатата работна атмосфера, която виним за състоянието си.

Преживяването никак не е здравословно, а основният въпрос е – как да си помогнете? Вместо да затъвате в мрачни сценарии и настроения, определете конкретните причини за своето неудовлетворение и притеснение. Дали това е самата работа или натоварването? Задачите или средата? Дали това е натискът или липсата на насоки от страна на вашия мениджър? След като изясните източника на своето служебно нещастие, можете да предприемете следващите стъпки.
Въпроси и стъпки за изясняване на затруднението
Помислете върху въпроса – какво харесвам в своята работа? (да се надяваме, че все има нещичко). Може би колега, с когото обичате да общувате? Проект, върху който искате да се задълбочите? Или състояния, в които сте изцяло погълнати и фокусирани върху дадена дейност и задача?
„Работа, която не провокира у вас никаква ангажираност и вълнение е просто ужасно преживяване. В работния процес трябва да чувствате радост, удовлетворение и любопитство, дори да не е през цялото време“, казва Елизабет Пиърсън.

Проведете разговор с вашия мениджър и обяснете, че имате нужда от повече подкрепа. Изяснете очакванията помежду си, за да си спестите бъдещи разочарования и излишно напрежение. Попитайте своя мениджър, какво конкретно очаква от вас през първите 90 дни на работата. В процеса на разговор може да откриете, че сте били твърде строги към себе си.
Ако вашият шеф не е достатъчно ясен и откровен, това може да е ясен знак, че тази работа не е подходяща за вас.
Не пропускайте да поговорите и с колегите си. Чрез LinkedIn бихте могли да се свържете с организации, подобни на вашата. Помолете работещите в тях да споделят повече за ежедневието си и дали съществуват определени цикли в работното натоварване. Целта ви е да разберете дали това, което преживявате, е утвърден работен сценарий или навярно сте започнали работа в особено труден период за компанията, който се отразява зле и на вас.
Докато изпробвате тези стъпки, проучете и други възможности. Тук важат стандартните съвети за търсене на работа: актуализирайте автобиографията си и кандидатствайте в компании, които отговарят на вашите интереси и опит.
Решението да се откажете от настоящия си работен ангажимент е лично ваше и включва редица финансови и професионални съображения, които трябва да претеглите.
Най-мъдрият съвет е да не оставате на работа, която ви кара да се чувствате нещастни. Защото нито една работа не си струва да жертвате психическото си здраве.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *