Когато жилищата стават недостъпни или са недостатъчни, страда цялата икономика и общество. А една от основните роли на държавата е жилищата да бъдат достъпни. Това може да се постигне с намаляване на административната тежест, коментира Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП), в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той посочи, че е необходимо бързо да се издават разрешителните, а не да се чака – три, четири, пет години. По думите му също така трябва да се инвестира в инфраструктура, да се създават стимули по-лесно бизнесът да произвежда и да плаща данъците си. „Проблемът не е в данъците, а в разпределението на тези данъци по приоритети“, подчерта той.
Шопов отбеляза, че Националната асоциация на строителните предприемачи от години има представени конкретни предложения как да се стимулира жилищното предлагане.
„В една пазарна икономика ако искаш една стока да стане достъпна, това не става с административни актове и рестрикции или облекчения, а с увеличаване на предлагането. Основен принцип в пазарната икономика е търсенето и предлагането. Когато търсенето е по-голямо от предлагането,… а жилищата са единствената стока в България, където 30 години търсенето е по-голямо от предлагането, значи има някакъв проблем. Щом на пазара не могат да излязат толкова жилища, колкото са необходими“, каза събеседникът.
„Нашето предложение е да се намали административната тежест“, заяви Георги Шопов. „Ако това се случи, то строителният продукт ще може много по-бързо да излиза и в много по-голямо количество на пазара. Другото много важно нещо е общината и държавата да регулират бързо и лесно територии, прилежащи към града, да изграждат инфраструктурата, така че предлагането да отговаря на търсенето“, обобщи гостът.
По думите му статистиката показва, че инфлацията при жилищното стоителство в момента е 31%. „Само преди четири месеца, когато правихме подобен анализ, беше 27%, тоест инфлацията в строителството продължава да расте. Преди година и половина, ако сме можели да построим нещо със 100 лв., сега ни трябват 131″, посочи Шопов.
„За миналата година покачването на крайния продукт – апартамент – беше 18% при инфлация 27%. Тоест, една немалка част се обира от предприемача, от строителя, за да може продуктът му да бъде продаваем, защото пазарът не се интересува от това каква е себестойността ти, а на какви пари можеш да го продадеш. Ако нашата себестойност достигне до 5000 лв. на квадратен метър, нашият клиент няма да се интересува от това. Просто няма да има купувачи“, каза председателят на Националната асоциация на строителните предприемачи.