Как една компания измъква жените от бедността, превръщайки графити в бижута

Повече от половин век след като за първи път започнаха да се появяват върху вагоните на влаковете и бетонните стени, графитите със спрей боя вече са част от градските пейзажи на много места по света.
Между сблъсъка на мнения за културната стойност на този тип артистично изразяване и тези, че това е вандализъм, който опорочава собствеността, изгрява Ейми Питърсън, основател на Rebel Nell – компания за бижута в Детройт, която се възползва от графитите, за да изпълнява своята мисия в помощ на жени в затруднение, конкретно по отношение на заетостта, разказва Fast Company.
Идеята за първи път хрумва на Питърсън, докато върви през изпъстрен с графити район, където натрупаните слой върху слой рисунки върху стените са придобили допълнителна тежест и често парчета от тях падат на земята. „Един ден взех едно парче и си помислих колко е красиво“, разказва Питърсън за Fast Company. „Тогава забелязах всички слоеве, които съставляват само това едно парче и ми хрумна идеята да му дам втори живот като носимо изкуство.“
По това време Питърсън работи като първата жена асоцииран адвокат на бейзболния отбор Detroit Tigers и живее в съседство с COTS (Коалиция за временен подслон).
Разочарована от ежедневната си работа, тя решава да се насочи към нещо, което носи полза за общността. Опознавайки съседите си от COTS, тя решава да създаде компания, посветена на подпомагането на безработни жени, които наема в създаденото през 2013 г. социално предприятие Rebel Nell (името му е вдъхновено от детския псевдоним на Елинор Рузвелт).

Тя и бизнес партньорката ѝ Даяна Рогинсън започват да събират отлюспени парчета графити и да изработват артистични бижута от тях.
В най-ранните етапи, поради липса на достатъчно средства, служителките на Rebel Nell работят с евтини метални компоненти за бижута, но днес използват стерлингово сребро, което изрязват в съответствие с формата на обработения слой графит, залепват го към метала и нанасят защитна смола, за да подчертаят допълнително цветовете.

Когато е опакован за продажба, всеки артикул включва бележка с кратка история за произхода на парчето графит.
Въпреки че Rebel Nell работи само с парчета графити, които са се отлепили от стените и паднали сами, брандът разширява продуктовата си гама отвъд бижутата, изработвайки ключодържатели, запушалки за бутилки, маркери за топки за голф и други аксесоари.
За да възстановят максимално хода на живота си, служителките на Rebel Nell не само са обучавани в дизайн на бижута, обслужване на клиенти и други умения, но получават индивидуална подкрепа, включваща програми по финансова грамотност, правна помощ, кариерно развитие и други ресурси, помагащи им в прехода към самостоятелен живот.
През 2016 г. Питърсън помага за основаването на T.E.A. (Teach. Empower. Achieve.), организация за развитие на работната сила, която подпомага жени, изправени пред трилемата безработица, жилищна несигурност и домашно насилие.
През годините бизнесът на Питърсън е натрупал над 30 000 часа за развитие на работни умения, като 97% от членовете на екипа на Rebel Nell са си осигурили стабилно жилище, посочва Fast Company.
Въпреки че сегашният ѝ доход не съответства на предишната ѝ заплата от Detroit Tigers, Питърсън успява да се издържа с доходите от Rebel Nell. „Гордеем се, че сме самодостатъчни, което означава, че работата, която вършим, е изцяло финансирана от продажбите на нашите бижута“, казва тя.
„Със сигурност сме имали своите възходи и падения“, добавя Питърсън, имайки предвид предизвикателствата при справяне с пандемията. Но бизнесът расте стабилно от 2017 г. насам и през първото тримесечие на 2023 г. продажбите са нараснали с 40% спрямо първото на 2022 г. „Оптимисти сме, че това ще бъде най-добрата ни година досега“, казва основателката на Rebel Nell. „Нашите продукти са с високо качество, разказват история и имат огромно въздействие.“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *