От чай до кетчуп: Рафтовете са все по-празни заради криза с доставките

„Салатената криза“ в британските супермаркети от месеци заема първите места в новинарските заглавия.

Напоследък обаче се оказва, че основни хранителни продукти – от макаронени изделия до бира и паста за зъби, липсват не само на Острова, но и в Европа, а това сериозно безпокои търговците.

Висши мениджъри, консултанти и анализатори от бранша заявиха пред Reuters, че супермаркетите се затрудняват да предвидят търсенето, тъй като новите начини за пазаруване през пандемията и все по-дълбоката криза с жизнените разходи променят навиците за пазаруване.

Проблемите във веригата за доставки и нежеланието да се сключват сделки с доставчици, докато цените на стоките са високи, също допринасят за непостоянните запаси от най-различни стоки като шоколад, кетчуп и шампоан, а войната в Украйна и метеорологичните условия също имат своята роля, допълва Reuters.

„Инфлационният натиск в последно време означава, че хората се отказват от определени продукти по непредвидим начин, а не плавно, както са го правили в миналото“, казва Люк Йенсен, изпълнителен директор на британския онлайн супермаркет Ocado. „Заради по-високите цени хората купуват по-малки количества хранителни продукти и са станали по-внимателни в усилията си да не разхищават храна.“, допълва той.

Йенсен е и главен изпълнителен директор на Ocado Solutions, която предоставя технология за доставка на хранителни стоки на европейски супермаркети, сред които шведската Ica, френската Casino Group, Alcampo в Испания и Auchan Retail в Полша.

Подобно на много други оператори на супермаркети, Majid Al Futtaim Retail използва изкуствен интелект, за да наблюдава и поръчва около 90% от хранителните доставки за своите магазини Carrefour в Близкия изток.

Главният изпълнителен директор на компанията Хани Вайс споделя, че неотдавна е променил параметрите, зададени за технологията, за да намали доставките, като е добавил повече складове и хранилища, за да гарантира, че може да отговори на търсенето на клиентите.

„Въпреки всичко това, по рафтовете липсват от 8 до 12% от продуктите. Преди 2020 г. те бяха около 7-9 %, а сега наблюдаваме драстично увеличение.“, казва Вайс.

Промените в навиците за пазаруване в резултат на локдауните през пандемията и ръстът на онлайн търговията са основните фактори, заради които е изключително трудно да се предвиди до каква степен клиентите ще се върнат в магазините.

Кевин О’Мара, бивш изпълнителен директор на Amazon и основател на Zero100, общност за лидери в областта на веригите за доставки, заявява, че многобройните начини за пазаруване са накарали търговците на дребно да се „замислят“ какво да поръчват и къде. Но „масовите смущения наистина принудиха ръководителите на вериги за доставки да се опитат да се справят по-добре с технологиите за планиране“, добавя О’Мара.

Доставчиците също се борят да отгатнат желанията на потребителите, докато повишаването на цените на стоките, задръстванията в транспорта и недостигът на суровини и работна ръка блокират изпълнението на някои поръчки.

„Динамиката на растежа след пандемията, съчетана с енергийните и политическите сътресения, означава, че както търговците на дребно, така и техните доставчици се затрудняват да предвидят точно търсенето в условията на нестабилен пазар“, обяснява Юън Андрю, президент на глобалните доставки и снабдяване на производителя на бира Гинес Diageo.

„Свидетели сме на перфектна буря от събития, които допринасят за недостиг при някои хранителни доставки в Европа.“, допълва той.

Хани Вайс от Majid Al Futtaim обяснява, че 14-месечната война в Украйна, която е основен износител на зърнени и маслодайни култури, е предизвикала огромни проблеми за производителите на храни, които са принудени да адаптират веригите си за доставки, за да се справят с недостига на ключови съставки.

„Това създаде сериозен проблем с изчерпването на запасите“ в повечето от 16-те страни от Близкия изток, в които компанията работи, допълва Вайс.

Лорън Тумин, ръководител на отдела за търговия на дребно в Accenture за Европа, обяснява, че супермаркетите във Великобритания, Франция, Германия, Италия и Испания имат най-сериозни проблеми с наличностите.

Продуктите, които са дефицитни в някои магазини, включват кетчуп, макаронени изделия, шоколад, чай, чипс, паста за зъби и храна за домашни любимци, според данни на Nielsen IQ’s Data Impact.

„Някои съставки просто са в недостиг – като доматите за кетчуп“, каза анализаторът на Bernstein Бруно Монтейн, като добавя, че проблемите в някои фабрики също са затруднили производството на храни.

Екстремните метеорологични условия в Испания тази година засегнаха доставките на домати в Европа, а по-високите разходи за плодовете накараха производители като Kraft Heinz да повишат цените.

На свой ред търговци на дребно като Tesco временно изтеглиха продуктите си от рафтовете, рискувайки да накарат купувачите да се насочат към конкурентни магазини, тъй като водят тежки преговори за доставки, в които се включват всички тези фактори.

„Когато продуктите най-накрая стигнат до рафтовете на супермаркетите, виждаме крайния резултат от множество различни преговори във веригата“, обяснява Джеймс Браун, старши партньор в Simon-Kucher & Partners, която консултира водещи производители на потребителски стоки относно техните ценови стратегии.

Припомняме, че кризата с доставките на основни хранителни продукти най-напред удари супермаркетите във Великобритания.

В края на февруари най-големият британски търговец на хранителни стоки Tesco последва конкурентите си Asda, Morrisons и Aldi и наложи ограничения за покупка на домати, краставици и чушки, след като доставките бяха засегнати от нарушения в отглеждането и събирането на реколтите в Южна Европа и Северна Африка поради нетипични метеорологични условия.

Кризата се изостри от по-малкото производство през зимата на оранжериите във Великобритания и Холандия поради високите разходи за енергия.

Търговците на дребно от Острова считат, че проблемите произтичат от слабите добиви на континента и в Северна Африка. От друга страна Националният съюз на фермерите заяви, че недостигът на някои плодове и зеленчуци в супермаркетите в може да се окаже само „върхът на айсберга“.

„Салатената криза“ придоби и шеговит аспект, след като Терез Кофи, министър на околната среда, храните и селските въпроси, заяви, че британците, които не могат да се сдобият със зеленчуци за салата от магазина, биха могли вместо това да помислят за отглеждането на ряпа.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *