Империята на Мики Маус линее

Най-голямата развлекателна компания в света Disney си навлече гнева на политиците. Губернаторът на Флорида Рон Десантис иска да лиши Disney от данъчните привилегии за тематичните ѝ паркове във Флорида, с които корпорацията се ползва от 70-те години на миналия век. Причината за това е нов закон в щата, който ограничава училищните уроци по сексуалност и полова идентичност. Disney разкритикува този ход на местните власти.

„Моята работа не е да коленича пред някоя будна (woke) корпорация, а да защитавам децата“, изригна Десантис съвсем наскоро. Думата „woke“ често се използва в консервативните среди като обида срещу онези, които се обявяват срещу дискриминацията.

Какво прави Disney според Десантис: когато римейкът на класическата „Малката русалка“ излезе на голям екран в края на май, главната актриса за първи път ще бъде тъмнокожа. Това предизвика критики сред американските десни.

Disney не е свикнала с подобни нападки. А борбата с предстоящия кандидат за президент Десантис не е единственият проблем на отслабващата империя на Мики Маус: огромна планина от дългове тежи на Disney, компанията се бори с многобройната конкуренция и инвеститорите активисти. Въпреки че цената на акциите се е повишила с почти 13% тази година до над 101 долара, тя все още е далеч от най-високата стойност от 197 долара, която достигна през пролетта на 2021 г.

Всъщност тази година Disney иска да отпразнува своята 100-годишнина: в Мюнхен е открита голяма инсталация на Disney, която скоро ще тръгне на световно турне. А Дисниленд в Париж е на печалба за първи път цели 30 години след откриването си. Но Handelsblatt разкрива няколко проблема, които засенчват празничното настроение.

1. Disney се разраства бързо, но страда от големи дългове

Вярно е, че приходите са по-високи от всякога в историята: през второто полугодие на финансовата година Disney реализира 45,3 млрд. долара – с десет процента повече, отколкото година по-рано. Нетната печалба дори се е увеличила с 57% до 2,5 млрд. долара, съобщи компанията в четвъртък вечерта.

Въпреки това Disney седи върху планина от дългове и други задължения, възлизащи на 103,3 млрд. долара. А бизнесът със стрийминг продължава да отчита високи загуби. В размер на 1,7 млрд. долара загубата през първата половина на 2022 г. се е увеличила с още 16% в сравнение със същия период на миналата година. Следователно главният изпълнителен директор на групата Боб Айгър е далеч от целта си да направи подразделението за стрийминг печелившо до 2024 г.

„Предприемаме всички необходими стъпки, за да направим стрийминг бизнеса печеливш“, заяви Айгър на конференцията за анализатори. Но добави, че не бива да се забравя и фактът, че Disney+ стартира едва преди три години и половина. „В този смисъл ние все още сме стартираща компания“.

Междувременно Disney се възползва от края на пандемията. Неговите шест места за отдих с няколко тематични парка и хотели привличат хиляди фенове, които плащат стотици долари на ден за вход, настаняване и храна. Този бизнес сегмент е увеличил продажбите си с 19% и със своите 16,5 млрд. долара представлява около една трета от общите приходи.

Основателят на компанията Уолт Дисни е пионерът, който комерсиализира развлекателната индустрия. Днес главният изпълнителен директор Айгър трябва да намали разходите. Той иска да спести 5,5 млрд. евро годишно, 3 млрд. долара само в производството на съдържание. Освен това съкращава около 7000 работни места, което представлява почти четири процента от работната сила.

2. Натиск от страна на инвеститори активисти

Това поражда безпокойство, но според наблюдатели Disney иска да намали натиска от страна на инвеститорите активисти. През есента мениджърът на хедж фонд Нелсън Пелц купи акции на Disney. Той е известен с това, че разтърсва сериозно компаниите, в които участва. Той разкритикува „унищожаването на стойността“ на Disney.

Групата успя да попречи на Пелц да влезе в борда на директорите, но той предупреди ръководството на Disney, че ще продължи да го наблюдава. А в лицето на Дан Льоб от хедж фонда Third Point друг известен представител на активистите е закупил дялове в компанията – и я поставя под натиск.

3. Трудна битка за короната на стрийминга

Със силни марки като Marvel и Star Wars стрийминг услугата Disney+ се превърна в най-яростния конкурент на лидера в индустрията Netflix. Но растежът ѝ е на висока цена – от стартирането си през 2019 г. подразделението е натрупало загуба от около 10 млрд. долара.

Списъкът с конкуренти става все по-дълъг, производствените разходи за филми и сериали са огромни, а готовността на потребителите да плащат остава ниска в условията на инфлация. По този начин повишаването на цените доведе и до това, че през последното тримесечие Disney+ отново загуби потребители. Disney+ има 157,8 милиона абонати, а Netflix – 232,5 милиона. Втората стрийминг услуга на Disney – Hulu – достигна 48,2 млн. абонати. Стрийминг бизнесът на Disney не се представя много добре. Снимка: Bloomberg   Стрийминг бизнесът на Disney не се представя много добре. Снимка: Bloomberg

Съвсем наскоро Айгър призна, че в индустрията е имало „глобална надпревара във въоръжаването“ за привличане на висок брой потребители. Disney е била „твърде агресивна“ при привличането на нови клиенти с ценови промоции.

Битката на концерна за короната на стрийминга създава допълнителни проблеми: този фокус означава, че Disney достига до по-малко хора чрез други канали като телевизия или кино, които са важни за изграждането на марката, особено сред семействата, казва Франсоа Годар, анализатор в базираната в Лондон консултантска компания Enders Analysis.

„Disney не само трябва да направи стрийминг услугата си печеливша, но и да обърне внимание на емблематичното си съдържание, за да захранва тематичните паркове и мърчандайзинга например“, допълва той.

4. Проблемът с политиците

Междувременно спорът с политиците ескалира. Губернаторът Десантис не само иска да отнеме специалните данъчни права на Disney, но и да ограничи разширяването на дейността на компанията във Флорида. Disney предприема съдебни действия срещу това и се оплаква, че Десантис наказва компанията за това, че критикува така наречения закон „Don’t Say Gay“.

Disney е един от най-важните работодатели за региона, от който печелят и околните компании. Според Нийл Макър, експерт в анализаторската компания Morningstar, на Disney едва ли може да очаква сериозни последствия: „Никой не може да иска корпорацията да напусне региона“. Рон ДеСантис все Disney на мушката си. Снимка: Bloomberg LP Рон ДеСантис все Disney на мушката си. Снимка: Bloomberg LP

Наблюдателите разглеждат поведението на Десантис като маневра в рамките на предизборната кампания. Очаква се губернаторът да обяви участието си в надпреварата за Белия дом тази пролет. Той ще бъде вторият кандидат на републиканците в първичните избори заедно с бившия президент на САЩ Доналд Тръмп.

Само ако Десантис стане президент на САЩ, развлекателната група би могла да се сблъска с проблем, казва анализаторът Макър. „Но тогава това няма да се отнася само за Disney“. Републиканците искат да регулират по-строго технологичните компании, припомня той.

5. Липса на отговори на вътрешнофирмената културна война

Десантис срещу Disney е христоматиен пример сред републиканците за американската културна война срещу това, което те смятат за нарастващо „пробуждане“ (Wokism). Терминът означава, mutatis mutandis, хора, които осъзнават дискриминацията, като расизъм или сексизъм. Често обаче се използва подигравателно от консерваторите.

Напоследък Disney използва във филмите си герои, които са хомосексуалисти или имат увреждания например. Консервативните групи са обезпокоени от това. С излизането на игралната адаптация на „Малката русалка“, представена за първи път от чернокожа актриса, спорът отново закипя.

Disney се затруднява да отговори на критиките отдясно; в крайна сметка компанията десетилетия наред е стояла настрана от политиката. Ребека Клайн, която работи в Disney от 1989 г. и е ръководител на корпоративния архив, заяви пред Handelsblatt, че като глобална компания Disney се опитва да бъде възможно най-всеобхватна в своите истории. „Мисля, че е добре, когато разказваме истории, които отразяват реалния живот. Всички хора от нашата аудитория ще намерят нещо прекрасно, което да оценят в Disney“.

Въпреки това разделението на американското общество отдавна преминава и през корпорацията. Хосе Кастийо например работи като мениджър в хотелския комплекс до увеселителния парк във Флорида. „Повечето служители на Disney подкрепят закона на Десантис. Те просто не са толкова гласовити, колкото тези, които го критикуват“, твърди той, визирайки закона „Не казвай гей“ (Don’t Say Gay). В текста се казва, че „обучението от страна на училищния персонал или на трети лица по въпросите на сексуалната ориентация или половата идентичност не може да се провежда до трети клас или по начин, който не е подходящ за възрастта или развитието на учениците в съответствие с щатските стандарти“.

Кастийо, който е привърженик на републиканците, го заяви и в едно токшоу. „Няма да повярвате колко много насърчения получих и от колеги гейове след това“, каза Кастийо. „Аз работя в Disney и обичам Disney „, но неотдавнашният курс беше погрешен. Никой не трябва да има право да пита четиригодишната си дъщеря дали е момиче, или момче, казва той.

6. Подходящ ли е Боб Айгър за главен изпълнителен директор на Disney?

Ще успее ли Айгър да преведе Disney през тези социални дебати? 72-годишният мениджър бе върнат начело на компанията през есента. Той се пенсионира едва през 2020 г. след около 16 години като главен изпълнителен директор на Disney.

Критиците обвиняват Айгър, че управлява затворената корпорация като имение. В негова полза е фактът, че в началото на хилядолетието той върна затъващия развлекателен гигант на пътя на успеха с успешна програма за придобиване. Той купи анимационното студио Pixar и правата върху поредицата „Междузвездни войни“. Днес и двете са генератори на печалба. Новият "стар" шеф на Disney Боб Айгър. Снимка: Bloomberg LP Новият „стар“ шеф на Disney Боб Айгър. Снимка: Bloomberg LP

„Боб Айгър ще ни остави в добри ръце, когато се оттегли от корпорацията“, казва шефът на архива на Disney Клайн. Договорът на мениджъра е за две години – малко време за решаване на проблемите на концерна. Анализаторът Годард пък пояснява: „Боб Айгър е единственият човек, който може да задържи корпорацията в момента“.

Това няма да е лесна задача. „Ако сте консервативни, не харесвате триумфалните стъпки на Disney в модерността“, казва Шели Алпърн от Rhia Ventures, организация за защита на правата на бременните. „Ако пък сте от лявата политическа сила, смятате, че Disney не прави достатъчно. Няма угодия!“.

 

 

Източник

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *