Призрачни обяви, ботове, AI: Пазарът на труда става все по-мрачен

След пет години като старши мениджър в отдела за обслужване на клиенти на Wayfair, в един януарски ден Майкъл Кийч научава, че е уволнен.

Новината не го съкрушава.

В крайна сметка, това му се е случвало и преди, след което бързо си е намирал нова работа.

Смята, че опитът му във Wayfair ще го направи отличен кандидат за нова позиция, на пазара на труда.

Освен това, възможностите му изглеждат повече, тъй като компаниите са готови да назначават нови служители.

Предвид тези перспективи, Кийч се оказва тотално неподготвен за мрачното бъдеще. Минават седмици, а той така и не може да си намери работа, разказва историята му Businessinsider.

През март Кич, който е на 51 години, описва търсенето си на работа в LinkedIn така:

„Участвах в около 20 часа интервюта, не получих никакви предложения за работа, общувам с „призраци“ на рекрутъри и имам цял куп имейли с откази“.

Търсенето на работа „е едно от най-трудните психически преживявания в живота ми като възрастен“ – по-тежко от 20-годишната кариера във Военновъздушните сили на САЩ, признава Майкъл.

Споделеният от него опит може да звучи крайно, но мнозина го намират за обективно. Хиляди други потребители изразяват съчувствие колко деморализиращо е подействало търсенето на работа за тях самите.

Икономическата нестабилност, непрозрачните процеси на наемане и дестабилизиращият възход на технологии като генеративния изкуствен интелект се обединяват в среда, която кара търсещите работа да се чувстват сякаш нямат елементарна представа какво се случва.

Да си намериш работа в момента е не само трудно, но и много странно, обобщава Businessinsider.

Икономически (и емоционални) сътресения

Въпреки че понастоящем пазарът на труда изглежда силен, продължаващата висока инфлация и заплахата от рецесия хвърлят тъмна сянка върху бъдещето му.

Някогашните горещи отрасли замръзват, а големите компании обявяват съкращения. За новорегистрираните безработни търсенето се усложнява не само от икономическата несигурност и винаги трудния процес на усъвършенстване на автобиографията и поръждясалите умения за интервю, но и от цифровите явления, които стават все по-бързи, масови и дестабилизиращи през годините.

Да вземем за пример „призрачните работни места“ – позиции, обявени в сайтове за работа като Indeed и Monster, които се разпространяват привидно без контрол, привличат кандидати с надежда и след това никога не им дават отговор, дори не изпращат автоматизираното „не, благодаря“.

По данни на Бюрото за трудова статистика в САЩ има малко над 9,5 милиона свободни работни места, което е по-малко от рекордните 12 милиона през март 2022 г., но все още е доста над средното ниво отпреди пандемията. Въпреки този на пръв поглед окуражаващ брой, не е ясно колко от тези свободни работни места отразяват реално намерение за наемане на служители.

„Кандидатствал съм за поне 200 позиции и бих казал, че вероятно само около 30 от тях действително са ми отговорили „Не, ще изберем някой друг. В много случаи просто седя и чакам в безвремие, чудейки се какво става.“, споделя Майкъл Кийч.

Обявите за „призрачни“ работни места не са теория.

Проучване от 2022 г. на кредитора за малък бизнес Clarify Capital установи, че над 27% от 1000 анкетирани мениджъри по наемане на персонал признават, че оставят обявите за „призрачни“ работни места в интернет за повече от четири месеца, както за да създадат илюзията за процъфтяващ бизнес, така и за да успокоят преуморените служители, които искат да видят, че шефовете им привидно търсят повече помощ.

Друго проучване на мозъчния тръст Employ America установи, че обявените свободни работни места могат да бъдат подвеждащи, тъй като онлайн обявите за работа улесняват компаниите да рекламират свободни места, дори и да полагат малко усилия, за да ги запълнят.

52-годишният Уилям Уорън от Джорджия, който в момента е безработен след 20 години в сферата на продажбите, също е запознат с обявите за призрачни работни места – той ги нарича „риболов без червей“.

Отделно от това, обявите за призрачни работни места могат да подкопаят както доверието в пазара на труда, така и морала на търсещите работа, които кандидатстват за стотици позиции и не получават отговор.

На макроравнище обявите за призрачни работни места допринасят за изкривяване на представата колко много възможности наистина има за безработните в САЩ в момента.

Много от наличните позиции са в отрасли, които са или тясно специализирани, като здравеопазването, или такива, които мнозина намират за непривлекателни, като производството или работата в сферата на услугите и търговията на дребно.  Ако сте работник в отрасъл като недвижимите имоти, медиите и технологиите – където само от началото на тази година са съкратени близо 200 000 души, тези свободни работни места не са полезни.

„Кандидатствах тук-там и забелязах много странности“, споделя 31-годишният Бишой Риад, който е уволнен от дистанционната си работа в технологичния сектор в Сан Франциско по-рано тази година. „Направих пет интервюта и цялостно обновяване на уебстраницата като тест за една позиция, след което ми казаха, че дори не съм включен в списъка с потенциални кандидати. Смятам, че е свързано с факта, че на пазара има толкова много таланти в разгара на масови съкращения.“, обяснява той.

Робот оценява умението за работа с хора

Дори когато кандидатът е в състояние да намери реално работно място, което компанията активно се опитва да запълни, новите технологии поставят нов проблем.

Вместо мениджърите по наемане да преглеждат кандидатурите, днес много компании са се обърнали към автоматизацията, за да намалят разходите и да опростят процеса.

Платформите за работа – включително LinkedIn, ZipRecruiter, Indeed и Monster – също използват инструменти за изкуствен интелект за обработка на езика, за да филтрират кандидатите.

Иън Сийгъл, главен изпълнителен директор на ZipRecruiter, заяви пред The Guardian миналата година, че AI алгоритмите обработват поне три четвърти от всички автобиографии, подадени за работа в САЩ. „Настъпи ерата на роботизирано набиране на персонал“, смята той.

Системите с изкуствен интелект филтрират автобиографиите и мотивационните писма по ключови думи, а не непременно по най-динамичните и интересни кандидати за работа.

Проучване на Harvard Business School от 2021 г. установи, че 88 % от ръководителите знаят, че техните инструменти за изкуствен интелект отсяват квалифицирани кандидати, но въпреки това продължават да ги използват, защото са икономически ефективни.

В днешно време, за да види някой кандидатурата ви, трябва да знаете как да я оптимизирате за системите за наемане с изкуствен интелект. Например – трябва автобиографията ви да е кратка и да съобразите ключовите думи с позицията.

Това е вдъхновило производството на инструменти за сканиране на автобиографии, които помагат да се оптимизира четливостта на автобиографията за системите за проследяване на кандидати.

Ако те разчитат единствено на общоприетото правило, че блестящо мотивационно писмо, ясна автобиография и окуражаващ имейл, с който се представяте на шефа, са достатъчни, за да привлекат вниманието на работодателя, вероятно ще попаднат в пропуснатите кандидатури, независимо колко перфектни са за работата, обяснява Businessinsider.

Препятствията не свършват дори след като кандидатът премине първия кръг. 42% от големите работодатели (като Unilever и Deloitte, например) използват AI подкрепа при наемане на работа, което означава, че търсещите могат да провеждат виртуално интервю или да бъдат предварително преценени от програма с изкуствен интелект като HireVue, Harver или Plum.

След като някой кандидатства за работа в компания, която използва този софтуер, той може да получи автоматизирано проучване, в което да отговори на безсмислени въпроси за оценка на личността.

Някои компании използват автоматизирано интервю: Кандидатът е заснет да отговаря на поредица от въпроси, докато програма анализира речта и изражението на лицето му. По същество той доказва „уменията си за работа с хора“ пред робот.

Не е чудно, че изследователи от бизнес училището към Университета в Съсекс описват преживяването да бъдеш интервюиран от изкуствен интелект като „объркващо и тревожно“.

Изследователи от Калифорнийския университет твърдят, че системите за вземане на решения с AI имат 44% шанс да бъдат заложени в тях предразсъдъци по отношение на пола, 26% шанс да проявят както предразсъдъци по отношение на пола, така и по отношение на расата, а също може да са склонни да отсяват кандидати с увреждания.

През 2022 г. Конгресът на САЩ предложи Закон за алгоритмичната отчетност, който щеше да изисква от работодателите в различните щати да извършват оценка на въздействието на вземането на решения с AI, но законопроектът така и не беше приет. Единствено в Илинойс, Мериленд и Ню Йорк има закони относно използването на AI скрининг от работодателите в процеса на наемане на работа. Те включват изискване за одит за пристрастност и информиране на кандидатите, когато се използва AI.

Плашещата реалност

Изглежда че само за миг служителите преминаха от усещането, че са активизирани от горещия пазар на труда и Голямата оставка, към силен стрес от масовите уволнения, нарастващите разходи за живот и премахването на дистанционната работа. А сред компаниите, които я продължиха, конкуренцията за длъжностите е особено голяма.

В резултат, половината от търсещите работа от поколението Z, анкетирани от кариерния сайт RippleMatch тази година, заявиха, че не са сигурни, че ще могат да намерят работа, която да отговаря на техните стандарти през следващите месеци.

Сега за загубата на работа допринасят и инструментите за генеративен изкуствен интелект като ChatGPT.

Goldman Sachs наскоро прогнозира, че 300 млн. работни места в САЩ и Европа могат да бъдат заменени от AI. Пазарно проучване на ResumeBuilder установи, че 48% от 1000 анкетирани американски работодатели са заявили, че са заменили работници, след като ChatGPT е станал достъпен през ноември 2022 г. 63% са заявили, че ChatGPT „със сигурност“ или „вероятно“ ще доведе до съкращаване на работници през следващите пет години.

„Мисля, че компаниите много се колебаят дали да правят инвестиции в хора, знаейки, че на хоризонта се появяват тези инструменти „, коментира Али Абаси, консултант, базиран във Ванкувър, Британска Колумбия.

Едно положително обстоятелство обаче е, че AI работи и в двете посоки: Търсещите работа също могат да използват тези инструменти, за да си помогнат при писането на автобиографии, подготовката за интервюта и други ключови елементи от търсенето на работа.

Поради загрижеността си за нарастващото въздействие на AI върху заетостта, Абаси създава безплатна библиотека от усъвършенствани подсказки за ChatGPT, наречена AI for Work, за да помогне на търсещите работа.

„Има много страх сред хората, когато видят, че се появяват тези нови инструменти“, обяснява той. Но е убеден, че служителите няма да бъдат заменени от AI. Знанието как да се работи с инструменти и ресурси на AI е предимство, което търсещите работа трябва да притежават, допълва той.

И докато генеративният изкуствен интелект продължава да променя професионални сфери, а компаниите обявяват позиции, които никога няма да заемат, безработните могат да използват този труден период като инвестират в собствените си умения и развитие, за да бъдат сигурни, че един ден ще имат предимство – в точния момент и на правилното мястo.

 

 

 

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *