„СВИКОМ“ – българският бизнес, който оцелява криза след криза

Да работиш в хранително-вкусовата промишленост само по себе си е предизвикателно. А ако добавим още две кризи – тази с чумата по животните и развиващата се в момента икономическа криза, правенето на бизнес се превръща в безкрайно бягане с препятствия.

Въпреки ситуацията, която звучи като „перфектната буря“, българската фирма „СВИКОМ“, стояща зад бизнеса с месните продукти с марката „Орион“, не спира да се бори за начинанието, което започва още през 90-те години.

За 30 години на пазара компанията успява да изгради затворен цикъл на производство, включващ земеделска кооперация за добиване на зърно, собствена зърно база и фуражен завод, свинекомплекс с 15 хил. животни, месодобивен завод, както и фирмена магазинна и дистрибуторска мрежа. Последната ѝ голяма инвестиция е от 2015 г. в биогаз инсталация, разказва пред Investor.bg Иван Папазов, който е собственик на компанията. С този ход се оптимизират биоразградимите животински отпадъци, чрез които се създава и продава изцяло възобновяема електроенергия.

Потребителите познават „Орион“ като бранд, който е част от „СВИКОМ” и се управлява от съпругата на Иван Папазов – Веселка Папазова. „Орион“ предлага охладени меса, сурово-сушени продукти, малотрайни и трайни колбаси, субпродукти. Притежава търговски обекти, които се простират от Пазарджик и Пловдив, през Асеновград, Пещера, София, Велинград, Септември, Варвара и Ихтиман.

„Имаме предложения от доста от големите вериги да започнем да работим с тях, но ние не искаме“, казва Иван Папазов. По думите му веригите предлагат по-малко видове месо и значително оскъпяват продуктите. Според Папазов често става дума за „извиване на ръцете“ на производителите със задължения за участие в рекламни брошури и предлагане на допълнителни отстъпки за въпросните компании, а целият брак остава за сметка на производителя.

Същевременно „Орион“ има амбиции да продължи да се развива самостоятелно. На този етап е планирано откриването на още два магазина – един в Пловдив и един в София.

Криза след криза

Ако за повечето бизнеси Covid-19 донесе криза, чиито особености всички вече познават до болка, в бизнеса с месни продукти обаче ситуацията се оказва още по-сложна.

„В последната година и половина осъзнахме колко е трудно, защото през август 2021 г. беше установено огнище на африканска чума на територията на свинекомплекса ни и 15 хил. прасета бяха умъртвени и загробени. От тогава цикълът не е спрял да работи като купуваме животни от други свинекомплекси в България“, казва Иван Папазов.

Този удар се оказва изключително тежък. Основната причина за това е, че държавата все още не е изплатила обезщетенията за ликвидираните животни. По думите на Папазов случилото се е „осакатило“ затворения цикъл, както и цялата концепция на компанията.

Също така 60 души, част от които са работили в свинекомплекса в продължение на 20 години и са били съществена част от историята на компанията, са съкратени принудително и изпратени на борсата.  Управителят не знае дали след изплащането на обезщетението за умъртвените животни и последващо възобновяване на дейността на свинекомплекса тези хора ще могат да се върнат на работа при него, защото междувременно може да са намерили нова работа.

Иван Папазов е категоричен, че компанията ще се справи и с това предизвикателство, след като преди години е преживял голям пожар, който е довел до смъртта на 5000-6000 прасета.

„Тогава също беше много трудно, но се справихме“, посочва той.

Бизнесът не може без комуникации

В тези предизвикателни времена второ поколение влиза в бизнеса на „СВИКОМ“. Дъщерята на семейство Папазови вече прави смелите си стъпки в компанията. Младата жена е завършила в Нидерландия, а сега се нагърбва с все повече задачи във фирмата заедно със съпруга си. Но отношенията в компанията са базирани и на години доверие.

„Във фирмата има хора от повече от 28-29 години. Тази година ставаме на 30. Възприемаме тези хора като част от семейството“, казва Папазов.

За тази година той и екипът му си поставят за цел да използват очакваното обезщетение, за да могат да запълнят отново свинекомплекса. Идеята е преди месец декември тази година фирмата отново да започне да работи със собствени меса.

„Има недостиг на българско месо на пазара и в момента се съобразяваме с това колко прасета могат да ни дадат нашите колеги и колко са свободни“, коментира Папазов. По думите му в момента има по-слабо търсене на свинско месо, каквото се наблюдава всяка година. Традиционно януари и февруари са по-слаби месеци, а през март и април бизнесът се засилва с предстоящия Великден.

В тези пикови моменти, а и не само, „СВИКОМ“ се нуждае от надеждни комуникации, за да свързва всички звена на бизнеса си. От декември 2022 г. компанията използва пакетна услуга от български телеком, която комбинира мобилни услуги, интернет и телевизия. Според Иван интернет свързаността е от първостепенно значение за фирмата, защото бизнесът в днешно време зависи и от онлайн търговията.

„Имаме софтуер, който използваме във всеки от магазините и в офисите, за да следим процесите в реално време“, посочва Папазов. По думите му свързаността е изключително важна за компанията, защото работата никога не спира. „Важно е да имаме интернет навсякъде“, казва той.

В крайна сметка бизнесът вече не може да функционира без мобилните комуникации. „СВИКОМ“ е само поредният пример за български бизнес, който е доказателство за всичко това.

„СВИКОМ“ е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер, според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче компания като „СВИКОМ” – със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Компанията е сред героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Тъй като Vivacom приема каузата лично и наистина иска „СВИКОМ“, а и всички подобни бизнеси, да бъдат още по-ефективни и по-конкурентоспособни, компанията им предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.

[1]  Статистика за бизнеса от сайта на МИИ

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *