Тайните на пътуването със самолет – разказ на стюарди от първо лице

Сезонът на ваканциите вече е пред нас, а след дългите три години пандемия, милиони се готвят да се отправят към летищата в най-натоварения период за пътуване.

Ориентирането по терминалите и самолетните разписания  може да бъде стресиращо за несвикналите туристи, но ако има експерт в областта, това са стюардите.

CNN Travel разговаря с двама ветерани от кабинния екипаж – британския стюард Крис Мейджър и американската стюардеса Али Малис, за техните съвети по някои от основните въпроси и притеснения, свързани с пътуването.

Кое е най-подходящото време за летене?

Според Малис сутрешните полети са идеални за лични пътувания. „Това е моят трик“, казва тя.

Логиката е, че е по-малко вероятно метеорологичните условия да нарушат полетите в първия момент, дори и да е имало закъснения предишния ден, системата обикновено се възстановява през нощта.

Когато става въпрос за празнични пътувания, Малис предлага да оставите малко време за резерва, ако имате възможност.

Например, ако летите в деня преди Бъдни вечер, а не на 24-ти, това ви дава малко свобода на действие.

Какво да направя, ако полетът закъснее?

Закъсненията се случват навсякъде и по всяко време, а Малис напомня, че стюардесите и пътниците са „в един отбор“.

И противно на това, което някои пътници може да си мислят, стюардесите не крият информация от пътниците, допълва Мейджър. „Няма смисъл“, казва той.

Така че, ако сте в закъсняващ полет, не се колебайте да поискате от стюардесата цялата възможна информация.  Тя може да ви насочи към правилното бюро, за да презаверите полета и да ви обясни всички „въпроси, които трябва да зададете“.
Как да преодолеем часовите зони?

Ако преминавате през различни часови зони, Мейджър е привърженик на дрямката при пристигане – с една уговорка: да е кратка.

„Ако си легнете за по-дълго, оставате в собственото си време и не помагате на биологичния си часовник да регулира ритъма“, казва той.

Малис подчертава значението на „хидратацията, пълноценната храна и физическите упражнения. И да бъдете в синхрон с тялото си, доколкото можете“.

„Умората може да се отрази на всичко, празниците могат да бъдат стресиращи, така че дайте си най-добрия шанс за подходяща почивка, за да се насладите на ваканцията по най-позитивния начин.“

Пренареждане на борда

Това е сценарият, за който повечето пътници мечтаят – да бъдете преместени от претъпканата икономична класа в нещо по-луксозно.

Малис обяснява, че повишаването на категорията би трябвало да става на земята, а не на борда, но има изключения и понякога наземният агент уведомява стюардесите, че определени пътници могат да бъдат преместени.

„Но има списък. И в тази лудост има метод – начинът, по който списъкът се подрежда и приоритизира.“, допълва тя.

Понякога стюардесите преместват пътниците, за да могат семействата да с заедно или за да разрешат ситуация с дублиране на места.

Но след като полетът вече е във въздуха, пътниците се преместват само в изключителни ситуации – например ако един пътник създава неудобство на друг.

Могат ли пътниците само да си разменят местата?

„Ако пътник иска да седне при друг пътник, ние не можем да го спрем“, казва Мейджър, който твърди, че според неговия опит пътниците често с удоволствие се разменят, за да могат родителите да седнат при децата например.

Стюардесите подкрепят подобна смяна на местата, но се опитват да не се намесват, освен ако няма проблеми.

„В наш интерес е да съберем хората заедно, защото не искаме да се налага да се разделят“.

Малис също се стреми да гарантира, че родителите и децата са заедно, но предлага тези ситуации да бъдат разрешени преди качването на борда, ако е възможно.

„Това ни поставя под голям натиск да искаме услуги от пътниците, за да се разменят, а това е много чувствителна към времето част от полета, когато се качваме на борда“, казва тя.

Хората, които се преместват, могат да предизвикат спорове, ако са в зона на самолета, където други пътници са платили по-висока цена, за да седнат там.

„Нека да уважаваме факта, че има хора, които са платили допълнително, за да бъдат там, а някой не е и това е несправедливо.“

Малис също така смята, че е малко иронично, че редовете за аварийни изходи понякога се предлагат като премиум места с включена безплатна напитка.

„Хората, от които се иска да са готови и способни да помогнат в случай на извънредна ситуация, може би са по-склонни да изпият няколко питиета, ако седят там. Но това е така, за да се продават тези места. За щастие нямаме много спешни евакуации“, допълва тя.

Кой има право на средния подлакътник?

Мейджър шеговито описва борбата за средния подлакътник като „брутална битка“.

„Доколкото ми е известно, това не е записано никъде, но мисля, че негласното учтиво поведение е, че човекът на средната седалка получава подлакътника.“, смята Малис.

Щорите – затворени или отворени?

Някои хора искат да ги вдигнат, други – да ги спуснат. Щорите могат да бъдат спорен въпрос, особено при полети на дълги разстояния, но отговорът е ясен.

„Ако полетът е нощен, затворете ги. Когато само един човек отваря щорите, светлината влиза и държи хората будни. И все пак – любопитните искат да погледнат надолу. Ако летите над Хималаите, искате да погледнете към Еверест. Защо да не го направите?“, казва Мейджър.

Заради правилата за безопасност щорите трябва да бъдат отворени при кацане, което много дразни някои заспали пътници.

Ако се възпротивят, трябва да им се обясни, че екипажът трябва да вижда навън, за да се адаптира към светлината, в случай че има някакви проблеми.

„Мисля, че хората приемат обяснението много по-добре от заповедта. Това дава известно взаимно уважение.“, допълва Мейджър.

Как се издържа на крак по цял ден?

Работата на стюардите е физически натоварваща. При полети на дълги и къси разстояния можете да сте на крак с часове.

„Имам стелки в обувките си“, казва Мейджър и добавя, че е по-трудно за стюардесите, които много често са на токчета.

Малис казва, че високите токчета „определено натоварват краката ни“, но някои стюардеси имат обувки, с които се преобуват по време на полет и които са по-удобни.

Какво правите в свободното си време по време на полет?

Полетите на изключително дълги разстояния включват структурирани периоди за почивка на кабинния екипаж.

По време на този престой стюардите са в отделна част на самолета. Удобствата варират в зависимост от компанията, маршрута и самолета.

„Някои имат легла, други са просто удобни седалки. Какви удобства предлагат, зависи от това колко почивка се предполага, че трябва да имате.“, обясняват стюардите.

Все пак не винаги е лесно да се спи в самолета – дори ако сте стюардеса и трябва да се заредите с енергия, преди да се върнете на работа.

Мейджър казва, че стюардите в нискотарифни авиокомпании, понякога имат повече време за престой на борда, тъй като те не предлагат много храна и напитки. Екипажът на самолета може да се опита да се възползва максимално от тези паузи.

Консумират ли стюардите същата храна като пътниците?

Стюардесите има избор дали да ядат и пият от менюто на авиокомпанията.

„Възможностите за хранене в самолета невинаги са храните, които ще ме държат най-бодра“, казва Малис, която предпочита леки закуски като хумус и ябълки.

„Понякога пия самолетно кафе, но обикновено си нося собствено – имам едно на път за работа или на летището, което е малко по-силно.“, допълва Малис.

Мейджър избягва храни, които могат да го накарат да се чувства подут. Основният му фокус е да пие много вода.

По време на празнични полети, някои членове на екипажа могат донесат специална храна, за да допринесат за празничното настроение и „да развеселят екипажа, ако е пропуснал да прекара деня със семейството си“.

Как се справяте с нервните пътници?

„Когато някой на борда се страхува от летене, се опитвам да разбера какъв е причината за това. Ако говорите с хората и разберете защо се страхуват, тогава можете да облекчите страховете им.“, допълва Мейсджър.

Някои искат да научат повече за механиката и логистиката. Други просто се нуждаят от разсейване и разговорът със стюардите може да им помогне.

„Екипажът, това зависи от неговите умения, за да открие от какво се нуждае този човек, за да премине през полета“, казва Мейджър.

Малис съветва разтревожените пътници да съобщават на екипажа. Ако знае, че някой пътник е нервен, тя се опитва да го следи през цялото време на полета. Препоръчва техники за дишане, а също така съветва да вземете със себе си увлекателна книга или да се потопите в телевизионно предаване или филм.

Може да вземете със себе си iPad, книжки за оцветяване или играчки, които да забавляват децата и да ги държат възможно най-спокойни по време на полета.

Притеснявате ли се от силна турбуленция?

Когато работи по време на полет, Малис разглежда турбуленцията като „по-скоро неприятност и неудобство“.

„Но е някак смешно, когато съм пътник и попадна в турбуленция, се чувствам като всеки друг пътник, което няма никакъв смисъл.

Винаги си казвам: „Какво беше това сътресение? Всичко ли е наред?“

Какво правите при медицинска ситуация по време на полет?

Начинът, по който екипажът подхожда към медицинска ситуация по време на полет, зависи от няколко фактора, включително естеството на ситуацията и предпочитанията на екипажа.

Класическият призив „Има ли лекар на борда?“ не е най-добрата идея.

„В Обединеното кралство повечето екипажи няма да попитат за лекар, а ще се опитат да се справят сами. Не бихме искали да се включи някой, който не познава нашата среда.“

Стюардите разполагат с медицински консумативи на борда в случай на спешни случаи, въпреки че могат да прилагат определени лекарства само под ръководството на радиовръзка със земята.

„Ако някой получи сърдечен арест, имаме дефибрилатор. Ако някой лекар иска да ни помогне, може да го направи, но зависи каква е специалността му.“

Малис казва, че по време на нейните полети в САЩ кабинният екипаж също се обажда на лекари на земята в случай на спешна медицинска помощ.

Но за разлика от Мейджър, „наличието на лекар или медицинска сестра по време на полета определено е за предпочитане.

„Смятам, че те очевидно са най-добре обучени за такъв тип обстоятелства. Но ние също разполагаме с ресурси на земята и със собствено основно обучение, което обхваща много неща.“, казва Малис.

Знаменитост на борда

Всеки трябва да намери начин да стигне от точка А до точка Б, дори и знаменитостите. Всъщност, на почти всеки трансатлантически полет сред стотиците пътници има някой поне малко известен човек.

В общия случай кабинният екипаж не е предупреден, че на борда ще има знаменитост – обикновено той разбира за това едва когато види името в списъка на пътниците.

Все пак има и няколко изключения.

„Понякога ще бъдете уведомени, че на борда има ВИП – обикновено това са кралски семейства“, казва Мейджър.

Малис казва, че другите пътници често нямат представа, че се разминават с известни личности. „Ако седите в задната част на самолета, има голяма вероятност в първа класа да има знаменитост, за която дори не сте подозирали“, казва тя.

Имате ли кодове за обозначаване на пътниците?

Преди две десетилетия, стюардите понякога са използвали кода „BOB“, известен още като „най-добър на борда“, за да обозначат пътник, който се е държал най-правилно. „Говорим за години назад.“, казват стюардите.

Какво мислите за ръкопляскането при кацане на самолета?

Това е регионално явление и е по-често срещано при европейските полети. „Италианците го правят при всеки полет, всеки път. Разбирате ли – хората просто изпитват облекчение, че са стигнали, особено след турбуленция.“

В САЩ пътниците обикновено ръкопляскат само след много тежък полет. „Лично аз смятам, че това е малко кичозно. Мисля, че много стюардеси биха се съгласили с мен по този въпрос.“, казва Малис.

Какви странни неща оставят пътниците в салона на самолета?

Най-добре е да не влизате там.

„Всичко, което въображението ви може да измисли, ние ще сме го намерили“, казва Мейджър.

Сприятелявали ли сте се с пътник?

Веднъж Мейджър качва в колата си един закъсал пътник и до днес двамата поддържат контакт в социалните мрежи.

Що се отнася до Малис, тя смята, че дали стюардесите се свързват с пътниците зависи от личното им ниво на комфорт и границите винаги трябва да се спазват.

„Имало е случаи на пътници, които са преследявали стюардеси и други подобни неща. Затова е важно да поддържаме известна професионална граница“, казва тя.

И двамата стюарди признават, че знаят истории за колеги, които са се омъжили за пътници.

Приемате ли подаръци от пътници?

Екипажът наистина оценява знаците на признателност.

„Наистина ни окрилява, когато хората изразяват отношението си по този начин. Много пъти сме получавали шоколад, например.“

Малис не е сигурна за сегашната политика, но си спомня, че навремето на стюардесите е наредено да отказват бакшиши три пъти, но могат да ги приемат при четвърти опит.

Въпреки че е прекрасно, когато екипажът получава признание с подаръци, Малис казва, че дори само една усмивка е от голямо значение и може да промени атмосферата на борда.

Материалът е публикуван за първи път по повод Деня на благодарността в САЩ през ноември 2022 г. и е актуализиран и препубликуван месец по-късно, уточнява CNN.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *