Франция иска еко данък за големите търговски кораби

Франция иска еко данък за големите търговски кораби. Това разкри АФП.

Френският президент Еманюел Макрон ще повдигне въпроса на международна конференция следващата седмица, на която ще се обсъжда обновяването на глобалната система за помощ за развитие и на която се очаква да присъстват бразилският лидер Луис Инасио Лула да Силва, саудитският престолонаследник Мохамед бин Салман, както и редица африкански държавни глави.

Корабоплавателният сектор транспортира около 90 % от търгуваните стоки в световен мащаб и е отговорен за около 3 % от световните въглеродни емисии, които понастоящем не се регулират.

Две тихоокеански държави, изложени на риска от покачване на морското равнище – Маршаловите и Соломоновите острови, настояват през последното десетилетие за въвеждане на данък от 100 долара на тон върху емисиите на морската индустрия, който да стимулира операторите да намалят замърсяването.

„Надяваме се, че на срещата на върха ще дадем реален политически тласък“ на предложението, заяви при условие за анонимност в петък съветник.

Макрон ще бъде домакин на десетки чуждестранни лидери на Срещата на върха за нов глобален финансов пакт в Париж от 22 до 23 юни и обещание от страна на участващи държави като Китай, Саудитска Арабия или Бразилия би представлявало конкретно постижение от преговорите.

Френските официални лица смятат, че това ще увеличи натиска върху корабните групи и Международната морска организация (ММО), агенция на ООН, която след две седмици ще бъде домакин на среща на върха, на която се очаква да бъде обсъден въглеродният данък.

Предложенията на Маршалските и Соломоновите острови биха добавили данък от около 300-400 долара към цената на тон тежък нефт, използван от контейнеровозите, което според Световната банка би довело до около 60-80 млрд. долара (55-73 млрд. евро) данъчни постъпления годишно.

Тези средства биха могли да се използват от развиващите се страни за финансиране на прехода им към нисковъглеродна икономика и за адаптиране към изменението на климата.

Корабоплавателната индустрия, която оперира в множество юрисдикции и често в международни води, „понастоящем е напълно освободена от данъци нито върху продажбите си, нито върху емисиите си“, каза помощникът на френския президент.

Нуждаем се от нови ресурси“ за борба с изменението на климата и бедността, тъй като „нуждите са толкова огромни“, каза служителят.

През ноември миналата година Организацията на обединените нации предупреди, че въглеродните емисии от корабоплаването нарастват, и призова огромната индустрия да се откаже от старите, замърсяващи кораби и да модернизира инфраструктурата, за да ускори екологичния си преход.

Въпреки че светът все повече осъзнава необходимостта от намаляване на емисиите на парникови газове, за да се предотврати катастрофалното изменение на климата, само в периода 2020-2021 г. емисиите на световния морски флот са се увеличили с 4,7 %, съобщи агенцията на ООН за търговия и развитие UNCTAD.

Тя също така изрази загриженост относно средната възраст на корабите, плаващи по моретата, която понастоящем е почти 22 години, което означава, че те разчитат на по-стари и по-замърсяващи двигатели.

На своя уебсайт Европейската комисия посочва, че ММО е постигнала „сравнително бавен напредък“ в насърчаването на мерки за ефективност на около 90 000 търговски кораба, плаващи по световните морета.

Някои компании обаче инвестират в нови технологии, включително двигатели, които могат да работят с водород или втечнен природен газ, или да се задвижват от старата технология на платната.

Френските усилия следват предишните неуспешни опити на Великобритания да подтикне корабоплавателната индустрия към по-активни действия. По време на срещата на върха за климата COP26 през 2021 г. Лондон призова сектора да приеме цели за нулеви емисии до 2050 г.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *