Триптихът „Три етюда на Джордж Дайър“ (Three Studies for a Portrait of George Dyer) на Франсис Бейкън, включващ три портрета на музата на художника, е на път да направи своя дебют на борсата.
Компания на име Artex стартира първично публично предлагане на стойност около 55 милиона долара на трите творби, нарисувани малко след срещата на двойката през 1963 г.
Анонимният частен колекционер, продаващ триптиха на Бейкън чрез Artex, е платил за него 52 милиона долара на търг през 2017 г.
Акциите ще бъдат продавани на специално създадена фондова борса за изкуство, базирана в Лихтенщайн, давайки възможност на инвеститорите да купуват и продават дялове в известно произведение на изкуството за първи път. Цената на акция ще е около 100 долара.
Очаква се търговията да започне през юли. След това триптихът ще бъде изложен в обществен музей, вместо да бъде затворен в някой от складове с висока степен на сигурност и ниски данъци, където богатите колекционери обикновено съхраняват ценни произведения на изкуството, посочва The Wall Steet Journal.
Artex има големи планове да пусне картини на стойност 1 милиард долара през следващите няколко месеца, като всяка отделна творба ще има собствено IPO.
Компанията смята, че предлагането ще дойде от частни колекционери, които търсят по-евтина алтернатива на продажбите чрез аукционни къщи като Sotheby’s и Christie’s, чиито комисионни стигат до 20%. Таксата на Artex за приходите от IPO e 3% плюс малка такса всеки път, когато акциите в портрета на Бейкън сменят собственика си.
Това е една от няколкото компании, които се опитват да „демократизират“ елитното изкуство. Друга иновация, наречена aShareX, скоро ще позволи на инвеститорите да се обединяват в опита да надскачат богатите индивидуални колекционери при наддаване на търгове на картини с висока стойност.
Masterworks, вероятно най-известният бизнес от този тип, предлага на своите инвеститори фракционирано изкуство (форма на собственост, при която множество лица притежават частичен дял в едно произведение) на стойност над 700 милиона долара, откакто базираната в Ню Йорк компания стартира през 2017 г.
Новото при за Artex е, че като борса, компанията ще бъде обект на по-строги регулации от частния фонд за изкуство.
Творбата на Бейкън също така би трябвало да позволява малко по-лесно купуване и продажба на акции, а Artex ще субсидира до 3% от пазарната стойност дневно, за да осигури ликвидност.
Първото публично търгувано произведение на изкуството повдига ѝ въпроса за възможността за поглъщането на триптиха на Бейкън. Ако милиардер колекционер или музей иска да се включи с оферта, те трябва да предложат 20% премия към средната цена на затваряне на акциите през предходните 20 дни на търговия, съгласно правилата, определени от Artex. След това конкурентен участник в търга може да се намеси и да предложи още повече, въпреки че за разлика от типичното корпоративно придобиване, акционерите не могат да гласуват дали да приемат офертата.
Могат ли картините да бъдат доходоносна инвестиция?
Произведенията на изкуството, оценени под 1 милион долара, са рискови, но възвръщаемостта от творбите на най-известните художници е побеждавала традиционните класове активи през годините, коментира WSJ.
Между 1995 г. и 2022 г. шедьоврите от ерата след 1945 г. нарастват с 12,6% годишно. S&P управлява 9%, а американските корпоративни облигации са спечелили 4,9% за същия период, показват данни на Masterworks.
Предимството на новите модели на „частична“ собственост е, че по-малките инвеститори, които нямат милиони долари, могат да получат достъп до самия връх на пазара на изкуство.
Подобно на златото, изкуството от висок клас има солидна репутация като хедж срещу инфлация.
Между 1974 г. и 1980 г. пенсионният фонд на Британските железници купува колекция от картини като защита срещу спираловидно нарастващите цени в икономиката на Обединеното кралство. Фондът прави реална възвръщаемост от малко под 6% годишно, притежавайки творбите около две десетилетия.
Върхът на пазара на изкуство обаче вече започва да изстива
Продажбите на произведения с цена над 10 милиона долара възлизат на 621 милиона долара на ключовия аукцион в Ню Йорк, проведен през май, в сравнение с 1,4 милиарда долара миналата година, според анализ на компанията за пазарни проучвания ArtTactic.
Инвеститорите обикновено трябва да притежават произведения на изкуството за дълго време, за да покрият разходите за покупка, задържане и продажба.
Може ли творбата на Франсис Бейкън наистина да защити инвеститорите от инфлацията?
Стойността на подобни картини би трябвало да се повиши в дългосрочен план поради тяхната рядкост и популярност сред най-богатите колекционери. Но цените на изящното изкуство като цяло може да не се развият в бъдеще, така както в близкото минало.
Подобно на други такива инвестиции, основаващи се на страст, изкуството предлага блясък, но не и приходи. Повишаването на лихвените проценти може да окаже допълнително негативно влияние.
От 2009 г. до 2022 г. стойността на произведения на изкуството, продадени на търг за 10 милиона долара или повече, се е увеличила със 700%, според доклад на Art Basel & UBS.
Свръхразхлабената парична политика вероятно е сред основните причини за това – анализаторите от Citi посочват, че периодите на спад на лихвените проценти са съвпаднали с нарастващите цени на изкуството. В ситуация на агресивно затягане на паричната политика от стана на все повече централни банки, изкуството по-трудно ще прави големи печалби.