Най-важният фактор за дигиталните номади при избор на дестинация, е цената.
Това показва ново проучване на платформата Flatio за новите тенденции на живот като дигитален номад.
Почти половината от анкетираните поставят фактора финанси на първо място.
Проучването разглежда промените в дигиталното номадство през 2023 г., като хвърля светлина върху мотивацията, разочарованията и любимите дестинации на дигиталните номади по света.
За целите на проучването, 32 въпроса са изпратени до над 25 000 дигитални номади, като 1200 души отговорят на редица теми – от годишния доход, данъците и трудовия статус до визите, предпочитанията за настаняване и социалните каузи.
От анкетираните най-голям дял са от САЩ (37%), следвани от Великобритания (12%) и Германия (5%). Малко над половината са на възраст 30-39 години, а близо 23% са на възраст между 18 и 29 години. Половете са сравнително балансирани – 55% са мъже, а 44% жени, допълва Euronews.
Португалия е номер 1 за дигитални номади
Португалия е най-популярната дестинация за дигитални номади.
Челната петица се допълва от Тайланд, Испания и Аржентина и Мексико. Любопитна подробност е, че в Топ 10 присъства северната ни съседка Румъния, която е на девето място.
Проучването установява, че малко повече от една трета от дигиталните номади работят на свободна практика, малко под една трета са наети на пълен работен ден, а около 13% са предприемачи или собственици на бизнес.
IT, технологии, медии, реклама, PR и маркетинг са най-често срещаните сектори, следвани от предприемачество и изкуство, култура и развлечения.
Колко трябва да печелите месечно, за да сте дигитален номад?
Малко над 25% от анкетираните казват, че трябва да печелят между 3000 и 3900 евро на месец, за да водят живот на дигитални номади.
Малко над 20% избират диапазона 2000 – 2900 евро, а 18% твърдят, че трябва да печелят 4000 – 4900 евро.
По-голямата част (66%) от анкетираните казват, че плащат данъци в родната си страна. Само 19,4% плащат данъци в друга държава.
Кое е най-трудното в това да си дигитален номад?
Дигиталните номади определят намирането на жилище като най-неприятната част от начина на живот.
Най-често те търсят възможности за настаняване в Airbnb, booking.com и групи във Facebook. Частните апартаменти и хотелските стаи са най-честият избор, следвани от частните стаи и хостелите.
Една четвърт от анкетираните харчат 501-700 евро на месец за наем, а малко под 20% – 301-500 евро.
Намирането на приятели и социалните контакти са на второ място като най-трудната част от това да си дигитален номад.
На трето място са поставени данъчните въпроси.
Какви са предимствата на визите за дигитални номади?
Групата, участвала в проучването, е разделена сравнително равномерно по темата за визите.
Малко над 46% казват, че ги използват, докато 44% не. Над 60% смятат, че те са полезни, докато 15% смятат, че трябва да се работи по тях, а 7% не смятат, че са полезни.
Запитани конкретно за визите за дигитални номади в Испания и Португалия, около 60% от анкетираните отговарят, че те са полезни.
„Дигиталното номадство не е просто тенденция, то е бъдещето на бизнеса, пътуванията и живота. Искахме да се задълбочим в този начин на живот, тъй като трудно намирахме актуални данни.
Някои от констатациите в доклада бяха изненадващи, особено във връзка с броя на дигиталните номади, които са заети на пълно работно време. По-рано това беше характерно за хора на свободна практика, предприемачите и независимите от местоположението работници.
Сега изглежда, че всеки може да се занимава с това, което несъмнено ще има положително въздействие върху производителността, здравето и цялостното удовлетворение сред работната сила.“, обяснява Радим Резек, съосновател и главен изпълнителен директор на Flatio във връзка с проучването.