Живот в джунглата.
В такова приключение се впускат група туристи, докато изследват Националния парк Корковадо в Коста Рика.
Разходката им сред дърветата на тропическата гора е съпътствана от песни на редки птици, крясъци на маймуни и дори излежаващ се в характерната си поза ленивец с бебето си.
Пътешествието е част от експедиционния круиз с 32-ма пътници на борда на кораба „Грег Мортимър“, управляван от австралийската компания Aurora Expeditions.
По време на 13-дневното плаване туристите прекосяват Панамския канал и се гмуркат сред костенурките в защитения от ЮНЕСКО Национален парк Койба в Панама. Срещнат се и с членове на местното племе ембера, дълбоко в гъстата джунгла на Панама, пише CNBC.
(Р)Еволюцията на експедиционните круизи
Създаден за полярните региони, корабът за първи път навлиза в тропически води, тъй като компании като Aurora Expeditions отговарят на нарастващото търсене на експедиционни круизи.
Базираната в САЩ компания Lindblad Expeditions стартира с круизи до Антарктида и Галапагоските острови в средата на 60-те години на миналия век. Специализирана е в експедиционни круизи, които се различават от обикновените по това, че се фокусират върху изследването на изолирани, по-малко посещавани или недостъпни дестинации.
По-малките кораби позволяват гъвкавост на маршрута, което означава, че капитанът може да намали скоростта, за да може гостите да наблюдават бели мечки или китови акули отблизо.
Aurora Expeditions също обикаля замръзналите води на Антарктида, откакто в началото на 90-те години на миналия век за първи път наема руски ледоразбивачи, за да достигне до ледения континент.
„Баните бяха общи, а дрехите ни се простираха по каютите, за да съхнат“, разказва Бронвин Стивънсън, ветеран от експедициите на Aurora.
Със своите просторни каюти, библиотека и театър, корабът „Грег Мортимър“ е далеч по-модерен от своите предшественици.
Днес има силна конкуренция между експедиционните круизни линии за пускане на технологично напреднали кораби, както и за привличане на доказани експерти към състава на екипажа, допълва CNBC. Lindblad наскоро нае подводния археолог Менсун Баунд, откривател на древни корабокрушения и бившия главен учен на НАСА Робърт Биндшадлер, за да обучават пътниците.
Жажда за приключения
Главният маркетингов директор на Aurora Expeditions Хейли Пийкок-Гауър казва, че след пандемията се наблюдава силна промяна в приключенския дух за нови приключения. Тъй като пътниците проявяват все по-голям интерес към дивата природа и културния туризъм, експедиционните круизни линии са отговорили на призива с повече и по-разнообразни маршрути.
Ноа Бродски, главен търговски директор на Lindblad Expeditions-National Geographic, определя експедиционните круизи като „революционната тенденция в пътуванията на десетилетието“. „Има нещо наистина специално и трансформиращо в това да преоткриеш отдалечени дестинации с малка група съмишленици“, каза той пред CNBC.
Резервациите хвърчат до небесата
На 3 януари Lindblad регистрира най-големия бум на резервации в историята си, като според представител на компанията, са реализирани продажби за около 5,6 млн. долара.
Сред най-търсените дестинации тази година са Аляска, островите Галапагос, Арктика и Антарктида, а интересът към Коста Рика е нараснал с 54% спрямо 2019 г. Компанията стартира и нови маршрути до Гренландия, Френска Полинезия и района Кимбърли в Западна Австралия.
Джеймс Коул, основател на базираната в Обединеното кралство круизна агенция Panache Cruises, заяви, че експедиционните круизи са отбелязали най-голям ръст в сектора през последното десетилетие – от около 67 000 пътници през 2012 г. до 367 557 през 2022 г.
„Хората вече не искат обикновени почивки, те жадуват за приключения и тук има известна доза романтизъм, който препраща към времето на велики изследователи като Хилари, Кусто и Шакълтън.“, допълва експертът.
Кой предпочита експедиционни круизи
По-голямата част от търсенето на експедиционни круизи идва от възрастовата група над 55 години, а именно от тези, които са на прага на пенсиониране и пенсионерите, които разполагат с време и средства, казва Коул. Но той отбеляза: „Виждаме, че все повече семейства навлизат на пазара.“
Поколението X и милениалите представляват по-малък процент от клиентите. „Интересът им е насочен към „преживяването“ и „приключението“. Аспектът на круиза е наистина второстепенно измерение“, отбеляза Коул.
Експедиционните круизи са добър вариант и за нарастващия брой соло туристи.
По-скъпи билети, по-дълги круизи
По-скъпите кораби, експертите на борда и по-малкият брой пътници водят до по-високи цени от обикновените круизи. Експедиционните круизи често започват от около 1000 долара на човек на ден. Обикновено екскурзиите продължават от 8 до 15 дни, макар че някои могат да продължат и цял месец.
Докато конвенционалните круизи могат да посрещнат хиляди хора наведнъж, компании като Secret Atlas могат да приемат само до 12 души. Но стремежът към комфорт и лукс в индустрията кара някои експедиционни круизи да станат по-големи, обяснява съоснователят на компанията Андрю Марш. „За съжаление, това означава, че новите кораби са по-големи, а експедиционното преживяване е пожертвано“, допълва той пред CNBC.
Въздействие върху околната среда и културата
Въпреки че са по-малки по мащаб, експедиционните круизи са критикувани заради замърсяване на океаните, внасяне на микроби в чувствителна среда и сблъсък с големи бозайници като китовете.
За да се справи с някои от тези проблеми, агенцията за луксозни пътувания Abercrombie & Kent наема луксозния ледоразбивач Le Commandant Charcot за експедиция на Северния полюс догодина.
„За да се намалят емисиите до възможно най-ниско ниво, този кораб на Ponant използва като гориво втечнен природен газ“, заяви вицепрезидентът по продуктово развитие и операции на компанията Стефани Шмудде. „Корабът използва и хибридна работа, като батериите се справят с колебанията в натоварването.“, допълва той.
През февруари Aurora и Sylvia Earle led проведоха антарктическа климатична експедиция с цел да се повиши осведомеността на обществеността и правителствата за екологичното значение на Антарктида.
Пийкок-Гауър от Aurora Expeditions заяви, че компанията е работила със 117 посланици на климата на възраст от 12 до 88 години, за да формулира 8 резолюции за климата, които имат за цел да постигнат нулеви нетни емисии до 2035 г.