Изкуственият интелект изяде домашното ми

Тайлър Коуен е професор в американски колеж, който често получава въпроси относно домашните – и напоследък почти всички са свързани с изкуствения интелект (ИИ) и как той ще промени учебната дейност.

„В края на краищата, ако изкуственият интелект може да издържи много медицински, адвокатски и икономически изпити, тогава той със сигурност ще може да се справи с домашните в гимназията или колежа“, пише Коуен в коментар за Bloomberg.

Домашната работа отдавна е основна част от академичния опит. Как ще се развие, когато повече студенти овладеят възможностите на (бързо подобряващите се) ИИ системи? „Или, за да задам малко по-остър въпрос: Как трябва да разбера дали оценявам ученика, или ИИ?“, пита авторът.

Предстоят големи промени, но те ще настъпят бавно. Практиките в класната стая, за добро или лошо, са сред най-устойчивите човешки институции. Голяма част от това не се е променила много от хиляди години, дори ако съвременният тебешир е по-добър от древните си предшественици.

Основното тук е, че оценките ще започнат да означават нещо различно. Традиционно, поне на теория, оценките са мярка за това колко добре ученикът разбира материала. Ако получите шестица по история на САЩ, вероятно сте способни да назове много от основателите на страната. В бъдеще шестицата (или А по американската система за оценяване) ще означава вид добросъвестност: това ще означава, че в най-малка степен сте разчитали на ИИ последователно по разглежданите въпроси. Дали това се счита за „измама“, или „разрешено“, ще зависи от политиките на съответната образователна институция, но анти-ИИ софтуерът не е надежден и анти-ИИ правилата не могат да бъдат наложени много лесно.

„Постоянно използва ИИ“ може да звучи невпечатляващо като сертификат, пише Коуен. „Но познавам много студенти през годините, които не отговарят дори на този стандарт. Те може да пропуснат да предадат домашното или да не следят крайните срокове. Те могат или не могат да познават съответния материал – често не го знаят – и изобщо не им е ясно, че сегашната технология за ИИ автоматично ще им позволи да получат добри оценки“, изтъква той.

С други думи, една академична система, пълна с ИИ, все още тества нещо, дори и да е много по-малко престижно от това, на което може би сме се надявали. С течение на времето оценките ще започнат да показват не толкова знанията на материала, колкото способността на ученика да бъде организиран и подготвен, изтъква Коуен.

За да бъде ясно, това са добри навици, които трябва да се култивират – и имайте предвид, че тази нова система няма да бъде толкова различна от статуквото. Учениците си сътрудничат върху домашните, откакто съществуват домашните, включително с родителите си, независимо дали им е било разрешено или не. ИИ само улеснява и ускорява този процес на сътрудничество. Никога не е имало напълно честни оценки, дори и в „добрите стари времена“, категоричен е професорът.

Все пак може да има нужда или желание да се провери познаването на действителния материал. Това ще трябва да стане лично. Може би ще има упражнения, които да се изпълняват в класната стая, както отбеляза колегата на Коуен от Bloomberg Opinion Ейдриън Уолридж.

Тези корекции най-вероятно ще се извършват в области, където резултатите имат пряко и измеримо значение, като физическото инженерство. Те може би са по-малко вероятни в хуманитарните науки, където студент, който използва ИИ, за да фалшифицира знания, вероятно няма да стигне много далеч.

Друг вид корекция ще включва възложени проекти, които ще бъдат създадени от ученика и ИИ, работещи в тандем. „Преподавах курс на студенти по право миналата пролет и едно от изискванията беше те да си сътрудничат с ИИ върху изследователска статия – прозрачно, разбира се, и с обяснение как се използва ИИ. В крайна сметка, студентите, които са се научили как да работят с ИИ, са написали по-добри доклади. Този вид умение за сътрудничество ще става все по-решаващо и домашните ще се развиват, за да възнаградят тази реалност. В този контекст използването на ИИ за „измама“ вече не е проблем“, смята Коуен.

От друга страна, съвместните проекти с ИИ обикновено са по-малко предсказуеми и по този начин по-трудни за оценяване от инструкторите. Това изглежда като малка цена за обучение на учениците на това изключително важно умение.

Няма съмнение, че ИИ ще промени естеството не само на домашните, но и на инструкциите. Професор, който може да сподели голямо количество информация, може вече да не изглежда толкова впечатляващо: Защо да плащате за това, което ИИ може да достави по-евтино? Вместо това фокусът ще се измести към това, което само хората (засега) могат да осигурят: вдъхновение, харизма, наставничество. Това също би било промяна към по-добро, заключва Коуен.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *