През 1913 г. движещата се поточна линия на Хенри Форд трансформира производството на автомобили.
Тази иновация драстично намалява времето, необходимо за сглобяване на автомобил, което позволява масово производство и рязко намаляване на цените на автомобилите.
Повече от век по-късно автомобилостроенето претърпява подобна сеизмична промяна. Само че този път Ford се опитва да настигне, вместо да води атаката, пише CNN.
Електрическите превозни средства представляват фундаментална промяна в технологиите и производствените процеси, превърнали Ford и конкуренти като Toyota и Volkswagen в най-големите автомобилни компании в света.
Утвърдените производители се надпреварват да се адаптират към промяната, но все още са на километри зад Tesla и редица нови китайски конкуренти, сред които BYD и Xpeng.
Светът се нуждае от достъпни електромобили повече от всякога, тъй като те ще играят голяма роля в подпомагането на страните да намалят замърсяването на планетата.
Могат ли обаче производителите на автомобили в Европа и САЩ – където правителствата вече планират да забранят или ограничат продажбата на нови газови и дизелови автомобили – да ги доставят?
Според Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, някои от автомобилните компании, които са били крайъгълният камък на начина, по който мислим за автомобилите през последните 100 години, ще бъдат малка част от мащаба на EV пазара в бъдеще.
По отношение на EV разликата между традиционните производители и по-новите конкуренти е огромна.
През 2022 г. Tesla е доставила 1,31 милиона електромобила. BYD е утроила продажбите спрямо предходната година, за да достигне повече от 900 000 (число, което се покачва до почти 1,86 милиона, ако броим plug-in хибридните превозни средства).
За сравнение, Volkswagen Group, включително Audi и Porsche, са продали 572 100 EV, докато Stellantis, която произвежда Chrysler и Jeep, достигна 288 000. Toyota, Ford и General Motors са още по-назад.
Новите участници правят голям технологичен скок, като в същото време китайските марки могат да се похвалят и с по-ниски производствени разходи, което им позволява да налагат по-ниски цени – огромно предимство, като се има предвид, че достъпността е основна пречка пред широкото приемане на EV, според проучване от 2021 г. на Международната агенция по енергетика (МАЕ).
В надпреварата за електромобили, прекрояваща световната автомобилна индустрия, Китай върви напред. Япония, Южна Корея, Европа и САЩ – доминиращите играчи от десетилетия – изостават.
Между 2015 г. и 2022 г. най-големите производители на автомобили в света – Volkswagen, General Motors, Toyota, Stellantis, Honda, алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, Ford, Hyundai-Kia, Geely, Mercedes-Benz и BMW – отчитат, че делът им в продажбите на електрически автомобили в световен мащаб е спаднал от повече от 55% на 40%, според МАЕ.
През същия период общият пазарен дял само на две компании – Tesla и BYD – се е покачил от 20% до над 30%.
Инвестиционната банка UBS прогнозира, че до 2030 г. китайските производители на автомобили може да удвоят своя дял в глобалния пазар на електромобили от 17% на 33%, като европейските компании ще претърпят най-голяма загуба на пазарен дял.
„Глобални играчи с висока експозиция към Китай вече страдат от възхода на местните конкуренти, особено Volkswagen и General Motors“, пишат анализаторите на банката, цитирани от CNN.
Утвърдените производители на автомобили сега харчат стотици милиарди долари и си поставят амбициозни цели за продажби на EV, за да намалят преднината на Tesla и китайските конкуренти.
Към края на септември миналата година производителите на автомобили и производителите на батерии в САЩ, Европа и Азия, с изключение на Китай, са обявили инвестиции на стойност над 650 милиарда долара до 2030 г. в прехода към EV, включително производствени съоръжения и производство на батерии, според Atlas Public Policy, базирана в САЩ компания за данни и анализи.
Не е ясно дали тези инвестиции ще се изплатят. Трудно е да си представим, че традиционните производители могат да настигнат Tesla или на водещите китайски играчи – те просто не разполагат с необходимите умения, смята анализаторът на UBS Патрик Хъмел.
Китайските производители вече създават производствени мощности в Европа, докато търговските бариери нарастват. Същото ще се случи и в САЩ, където вносните мита за автомобили са 27,5%.
„Те не са тук, но смятаме, че ще дойдат в един момент“, каза председателят на Ford Бил Форд пред CNN през юни.
Той също така коментира, че Ford все още не е готов да се конкурира с китайски електромобили в САЩ: „Трябва да се подготвим и го правим“, добави Форд.