„Барби“ стъпи и в руските кина въпреки санкциите

В киносалоните в Русия привидно няма западни продукции. Реалността обаче не е точно такава

Докато хората в по-голямата част от света се стекоха в кината това лято, за да видят касовия хит на Грета Гъруиг „Барби“, зрителите в Русия останаха настрана. Поне официално, пише The New York Times.

Заедно с други студиа, Warner Bros., продуцентът на „Барби“, спря премиерите на филми в Русия, скоро след като Москва започна пълномащабното си нахлуване в Украйна през февруари 2022 г. Това обаче не попречи на руските зрители да гледат западни филми. Миналата година кината в Русия открито прожектираха нелегални копия на „Батман“ и „Мей червената панда“.

Ситуацията с „Барби“ не е по-различна. Киносалоните използват заобиколно решение, за да дадат на публиката достъп до западните филми, които иска да гледа. Руските кина в големи и малки градове предлагат на зрителите билети за късометражни и документални филми, но те идват с прожекции на „Барби“, който технически се пуска в промеждутъка за трейлъри. Най-малко 15 кина в Москва открито предлагаха подобни прожекции на уебсайтовете си към сряда, а билетите струваха около 400-500 рубли, или 4 до 5 долара.

Прожекциите са само един пример за това как руснаците са принудени да импровизират след пълномащабното нахлуване на Москва в Украйна. В разгара на войната Западът наложи множество санкции на Русия и компаниите избягаха от този пазар. Кремъл също не насърчава тези прожекции, тъй като Москва се стреми да обрисува всеобхватна картина на екзистенциална битка със Запада.

Филмите, създадени в САЩ, съставляваха около 70% от руския филмов пазар преди войната, според държавни медии. Излизането им от кината предизвика криза сред руските киносалони, чиито приходи са спаднали с 44 на сто от 2021 г. до 2021 г., според Руската асоциация на собствениците на киносалони.

Асоциацията пише на уебсайта си, че е отправила многократни молби към властите да издават сертификати за разпространение в кината, които им позволяват да прожектират филми като „Барби“ и „Опенхаймер“ от „недружелюбни страни“ без съгласието на правоносителите.

Министерството на културата обаче е отхвърлило искането, заявявайки, че двата филма „не отговарят на поставените от държавния глава цел за запазване и засилване на традиционните руски духовни и морални ценности“ и че руският боксофис така или иначе е „наситен“ с местни филми.

Тази година Министерството на културата обяви, че ще предостави финансова подкрепа само за филми, фокусирани върху една или повече от 17 одобрени теми, включващи „традиционни ценности“, „героизъм“ на руските войници във войната в Украйна и „деградацията на Европа“. Министерството е предвидило 11,6 млрд. рубли (116 млн. долара) за филмопроизводство.

Някои местни филми успешно привлякоха вниманието на голям брой зрители. „Чебурашка“, екшън филм, базиран на популярния едноименен съветски анимационен герой, стана най-касовата продукция в руския боксофис тази година с приходи от 6,8 млрд. рубли (68 млн. долара).

Други се представиха по-зле от очакваното, включително „Свидетелят“ – пропаганден филм за руската инвазия в Украйна, чиято премиера беше през август и беше с бюджет от 200 млн. рубли. Филмът генерира само 14 млн. рубли в боксофиса.

„Това лято няма нито един голям руски филм, който да събере дори половин милиард рубли и достатъчно зрители“, коментира Роман Исаев, член на асоциацията на собствениците на кина, в интервю за руския вестник „Газета“.

Въпреки това руски късометражен филм, наречен „Три добри дела“, успя да генерира 990 млн. рубли, или близо 10 млн. долара, от продажби на билети от януари, според RBC, руски бизнес всекидневник. Как? „Трейлърите“, пуснати преди 6-минутния филм, включваха пълнометражните филми „Аватар: Пътят на водата“, „Барби“ и „Опенхаймер“.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *