Учителката, която въведе датските гимназии в бъдещето

Мете Мьолгаард Педерсен е учител по английски език в гимназията в Хорсенс, Централна Дания.

Забелязва, че някои от учениците й започват да пишат домашните си с помощта на изкуствен интелект само няколко седмици след пускането на ChatGPT през ноември миналата година.

„Опитът ми показа, че учениците го използват, без да се замислят и по този начин той се превръща в пречка за ученето“, обяснява учителката пред Euronews.

„Но ако успеем да променим начина, по който те го използват, така че да се превърне в инструмент за учене, тогава ще спечелим много, както по отношение на това, че ще дадем на учениците нов инструмент, така и в нашата връзка с учениците.

Ако започнем да разговаряме с тях как да използват AI, тогава цялата идея, че това е нещо забранено, отпада. И независимо дали ви харесва или не, и дали го смятате за проблем или не, трябва да осъзнаете, че то е тук.“, убедена е преподавателката.

Бумът на ChatGPT подтиква Педерсен да изготви проект за използване на чатбота в класната стая, вместо да го блокира.

Сега пет датски гимназии – включително и тази на Педерсен насърчават използването на технологията в някои класове в рамките на двугодишен проект.

Засега учениците са доволни от инициативата.

Наскоро, в час по английски учениците имат за задача да анализират кратък разказ първо сами, а след това с помощта на чатбот с изкуствен интелект. Това е урок за възможностите на технологията, но и за нейните ограничения.

„Мисля, че е страхотно. Това е инструмент, почти като всяко друго нещо в света. То е като търсачка, но можеш да бъдеш по-конкретен с него и може да ти даде по-ясни отговори, отколкото да напишеш нещо в Google“, казва Якоб Иде Дидериксен, 17 г., ученик в гимназията в Хорсенс.

Според Педерсен, инструментите с изкуствен интелект постоянно ще се развиват.

„Основната цел на училищната система е да обучава учениците. Основният продукт тук е обучението, което учениците преживяват“, обяснява тя.

Образователният консултант Тине Виренфелд Йенсен, която е член на експертната група по ChatGPT към датското министерство на образованието, смята, че „е важно да се водят открити разговори с учениците“.

„На много места не можеш да говориш за това, защото може да бъдеш заклеймен като лош човек, а това изобщо не помага за развитието на любопитни, компетентни млади хора“, обяснява тя.

Много други преподаватели обаче поемат по обратния път и виждат необходимост от „защита от ChatGPT“ на тестовете и контролните в клас. За някои това означава връщане към хартията след години само с цифрови тестове.

Някои преподаватели са още по-крайни и дори изискват от учениците да показват история на редактиране и чернови, за да докажат мисловния си процес, допълва Euronews.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *