Amazon, Google и Microsoft прекараха изминаващата година, инвестирайки милиарди долари в стартиращи компании, фокусирани върху изкуствения интелект – като в същото време таксуват тези нови бизнеси с подобна сума за използване на облачните им платформи, пише The Wall Street Journal.
Сделките правят големите технологични компании най-сериозните поддръжници на тези стартиращи компании, както и най-преките получатели на стойност, отразявайки как някои от най-големите ползи от AI бума продължават да са за най-мощните играчи. Стойността на дяловете на технологичните гиганти може да нарасне, ако стартъпите се развият. А ако това не се случи, те пак ще са превърнали инвестициите си в приходи, коментира изданието.
За стартъпите пък тези сделки са възможност да получат парите, от които се нуждаят, за да обучават усъвършенствани AI модели, както и достъп до оскъдната изчислителна мощност, която е от съществено значение за разработването и внедряването на продукти като ChatGPT.Симбиозата между стартиращи компании с изкуствен интелект и технологични гиганти оставя настрана рисковите капиталисти, които обикновено подкрепят млади компании, но и са по-предпазливи.
През септември Amazon обяви, че инвестира до 4 милиарда долара в Anthropic, съперник на създателя на ChatGPT OpenAI, но друга сделка, сключена от гиганта в Сиатъл, не беше част от съобщението: Anthropic се ангажира да похарчи 4 милиарда долара за облачната платформа Amazon Web Services през следващите пет години, според източници на WSJ.
Google, който инвестира в Anthropic в началото на тази година, наскоро се ангажира да налее още до 2 милиарда долара в стартъпа, съобщи WSJ миналата седмица. Този нов ангажимент идва месеци след като стартъпът се е съгласил да похарчи повече от 3 милиарда долара за Google Cloud, посочва изданието.
И двете компании последваха Microsoft, която инвестира 13 милиарда долара в OpenAI. Междувременно OpenAI харчи милиарди долари за облака на Microsoft.
Тези сделки превръщат технологичните гиганти в най-големите поддръжници на амбициозните и скъпи AI стартиращи компании. Microsoft, Google и Amazon са налели близо 20 милиарда долара само в Anthropic и OpenAI, като над половината от тази сума е инвестирана тази година. Като се има предвид, че най-същественият разход на тези стартиращи компании е за облачни изчисления, по-голямата част от тези пари вероятно ще се върнат при същите инвеститори под формата на приходи от облака.
„За доставчиците на облачни услуги това е майсторски ход“, казва Маргарет Дженингс, съосновател на стартъпа за изкуствен интелект Kindo и бивш служител на OpenAI.
„Техните инвестиции се изплащат и освен това гигантите имат пряк достъп до начина, по който изследователските и продуктовите екипи на тези стартиращи компании изграждат своята стратегия“, добавя тя.
Купуването при тези оценки е проблем за рисковите капиталисти, които се опитват да постигнат голяма възвръщаемост. Това е по-малък проблем за технологична компания, която най-вече се опитва да поддържа екосистема от стартиращи компании, казва Джон Соморджай, който ръководи инвестициите в Salesforce.
Salesforce не е доставчик на облачни изчисления, но е сред най-активните корпоративни инвеститори в пространството. Продавачът на софтуер за управление на връзките с клиенти наскоро спечели сделка за ръководене на инвестиция в Hugging Face – сайт, хостващ AI софтуер, при която компанията бе оценена на 4,5 милиарда долара.
Соморджай казва, че Salesforce надминава офертите на много компании за рисков капитал, добавяйки, че Hugging Face търси поддръжник, който може да му даде достъп и до нови клиенти. В този ред Salesforce са развълнувани от възможността да свържат клиентите със софтуера за изкуствен интелект на Hugging Face.
„Чудесно е, когато имате голяма възвръщаемост, но това не е причината да направим тази инвестиция“, уточнява Соморджай пред WSJ.