Надали има разумен човек, който не предпочита да купи стока или услуга, която е с намалена цена. Търговците предлагат най-различни намаления, акции и промоции, но средния потребител не може да следи всичко. В същото време голяма част от промоциите са типични за определени стоки и периоди от годината. Затова е добре да знаем, в кои периоди е най-изгодно да се купуват определени продукти.
От Асоциация „Активни потребители“ са направили анализ кога и какво да купуваме възможно най-евтино.
Стоки със сезонни намаления
Климатици
Все повече домакинства преминават към отопление и охлаждане на стаите, използвайки електроенергия. Климатиците са един масово достъпен, качествен и „зелен“ начин да се справим както с жегите през лятото, така и с ниските температури. Очаквано климатиците поддържат най-високи цени през лятото, есента и зимата. Не така обаче стоят нещата в периода между февруари и юни. С идването на пролетта температурите се повишават, хората започват да прекарват все повече време навън и, естествено, търсенето на климатици спада. Точно тогава и търговците предоставят отстъпки в порядъка на 5 до 15%.Бонус може да бъде и безплатният монтаж, за който цените започват от около 200 лв.
Градинско оборудване
Промоциите на градинско оборудване започват в началото на август. В този период повечето домакинства, търсещи такава стока, вече са напазарували необходимите им неща на редовна цена. Август и септември са месеците, в които може да обърнем повече внимание на пазара на градинско оборудване, ако търсим изгодна покупка. Търсенето спада, а търговците опитват да разчистят останалата стока, предлагайки отстъпки от 10 до 30%.
Летни дрехи и обувки
Едва ли има нужда да казваме, че най-изгодният период за закупуване на летни дрехи не е в началото на лятото. Краят на август и началото на септември е времевият период, в който може да попаднем на най-големите разпродажби на летни дрехи. Търговците се стремят да разчистят място за новото зареждане на подходящи есенни и зимни дрехи и обувки. В този период може да попаднем на отстъпки от порядъка на 20 до 50%. В самия край на лятото пък не е изключено и да намерим дрехи, които са с 60-70% по-евтини от оригиналната им цена.
Зимни дрехи и обувки
Тук отново здравата логика ни води към извода, че няма да открием големи промоции в началото на зимния сезон, ако търсим именно зимни дрехи и обувки. Изгодното време да напазаруваме евтино въпросните стоки е в краят на януари и началото на февруари. В този период отново може да попаднем на отстъпки от 20 до 50%.
Автомобилни гуми
Автомобилните гуми, летни, зимни или всесезонни, са една от стоките, които неминуемо задържат цената си целогодишно.
Ако все пак решим да опитаме да открием изгодна оферта за зимни или летни гуми, то подходящият момент би бил преди началото на най-горещия и най-студения сезон от годината. Април месец е времето, в което можем да открием летни гуми на малко по-достъпна цена, като тогава търговците предлагат отстъпки от 10 до 15%. Подходящият месец за пазаруване на зимни гуми е октомври, като отново, с малко повече късмет, ще намерим гуми с 10-15% надолу.
Смартфони
За добро или не – смартфоните вече са неизменна част от ежедневието ни. Тук трудно може да определим точен времеви период от годината, в който е най-изгодно да си купим ново устройство, но все пак има моменти, в които можем да попаднем на изгодна покупка. Ако държим на най-новия модел от дадена марка смартфон, то може да си закупим такъв по време на предварителните поръчки. Тогава търговците предоставят отстъпка от 5 до 10% за най-напористите си клиенти и почитатели на дадена марка. Ако все пак не ни е приоритет да притежаваме най-нов модел смартфон, то изгодно можем да закупим такъв при излизането на пазара именно на новите модели. Тогава, цените на старите респективно пада, като можем да попаднем на отстъпки от 10 до 30% за по-старите модели, макар чисто нови. Колкото повече остарява даден модел, толкова по-ниска е и цената му. Което, разбира се, важи и за други произведения на технологиите.
Хотелски нощувки
Тук, както и при зимните и летните дрехи, е ясно, че няма да нощуваме изгодно в хотел на морето по време на най-натоварената част на сезона. Ако все пак търсим това, то колкото по-рано запазим местата си, толкова по-леко ще бъде за джоба ни. Най-изгодните нощувки в хотел може да открием на местата, където в момента няма голяма заетост и наплив на туристи. Пример за това могат да бъдат хотели по морето през студените или преходните сезони на годината. Друг вариант е да потърсим новооткрити хотели. В този случай хотелиерите, в опит да привлекат гости и да дадат старт на развитието на хотела, предлагат отстъпки от порядъка на 10-30% за нощувка.
Ски и сноуборд екипировка
Не са малко почитателите на зимните спортове в българия, имайки предвид възможностите, които българската природа предлага.
Ако искаме да се възползваме от изгодна покупка на ски и сноуборд екипировка, то това можем да сторим в периода от началото на март до април, та чак до август. Търговците разчистват складовете в този период, зареждат новата стока и организират промоции, за да могат все пак да реализират продажби в топлото време. При добра проверка на пазара, можем да се натъкнем на отстъпки от 10 до 50%.
Матрак
Да спим на удобен и подходящ матрак е важно за всички нас. Добрият сън и здравото тяло са от съществена важност за битуването ни.
Типично, новите модели матраци излизат на пазара в месеците април и май. Малко преди това, търговците следва да разчистят място за зареждане на новите модели. За нас пък това е и изгоден момент да се възползваме от отстъпка за матрак от порядъка на 10-40%, като е възможно да намерим изгодна оферта още през месец март, до месец май.
Фитнес оборудване
„Нова година-ново аз“ си казваме нерядко към края на годината. Често хората обвързват това с влизането си в по-добра физическа форма, а фитнес индустрията следва да отговори подобаващо и бързо на често моментния изблик на мотивация у хората.
Януари месец е подходящото време да си напазаруваме фитнес оборудване, ако искаме да влезем във форма или просто да обогатим домашния си фитнес. А за комерсиалните фитнеси – и залите си. Търговците привличат клиенти и отговарят на търсенето в този период като предлагат отстъпки от 10 до 30%.
Коледни и новогодишни промоции
Когато говорим за празнични намаления, няма как да не споменем коледните и новогодишни празници. Тук отново преобладаващата част от търговците се втурват да дават намаления на голямо разнообразие от стоки.
Както и по време на Черния петък, започват да ни заливат с реклами за различни отстъпки. Също много удобен момент да разгледаме пазара във всички посоки, тъй като можем да се натъкнем на добри оферти за почти всякакви стоки.
LAST-MINUTE оферти
Last-minute е разпространен термин описващ модел, при който търговците на дадена услуга (най-често), обявяват промоционални цени. От „last-minute“ можем да изходим, че това се случва в диапазона около крайния срок за покупка на дадената услуга. На български можем да го преведем като покупка в последния възможен момент. Важното за нас, разбира се, е тази покупка да е изгодна.
Най-често този тип покупки можем да реализираме, когато става въпрос за хотели, самолетни билети, круизи и пътуване, което се организира от туристическа агенция. Трябва да имаме предвид, че рядко има опция за възстановяване на парите, които сме дали, когато се възползваме от такъв тип промоционална покупка.
За да онагледим как работи last-minute pricing, ще дадем примери:
1) Туристическа агенция организира екскурзия до курорт Х, като се пътува от точка А до точка Б с автобус. За екскурзията има останали 3 свободни места 2 дни преди отпътуване. С цел туристическата агенция да успее да продаде местата и да спечели възможно най-много предоставя дадена процентна отстъпка за хора решили да закупят местата си в последния момент;
2) Самолетна компания извършва полет от точка А до точка Б. Ден преди излитане има оставащи свободни 15 места на борда. С цел запълване на капацитета се предоставя процентна отстъпка от редовната стойност на цената на билета. Примерът от тази точка успешно можем да приложим и за круизи;
3) Хотел Х не успява да изпълни таргетираната си заетост за даден ден или остават няколко незаети стаи. При този случай хотелиерите предлагат в различни резервационни системи по-ниски цени от редовните с цел достигане на таргетираната заетост или запълването на хотела.
Пише Pariteni.bg