На рекламната картинка нещата изглеждат така: лъскави сгради със зеленина наоколо и усмихнати пешеходци. В реалността това трябва да са 7 хиляди нови жилища, разпределени в три квартала, търговски и обществени пространства.
Мястото е Калифорния, а името на комплекса – North Bayshore. Забележително е кой инвеститорът. Вярвате, или не, Google, макар че компанията се старае да не се афишира като собственик, пише Business Insider.
Компанията не за първи път се захваща с проект, свързан със строителство. Но досега това се правеше с корпоративна цел – например жилища за служителите. В бъдеще обаче компанията ще се насочи към всички потребители.
Всъщност няма значение дали строителят ще се казва Google, Meta или по друг начин. Изграждането на т.нар. корпоративни градове, т.е. район, възникнал покрай бизнеса на една компания, има дълбоки традиции в САЩ. Тяхната история невинаги е приятна, обратното – често е свързана с жестока експлоатация на работници.
Това обаче може да означава, че работодателят контролира абсолютно целия живот на служителя си – той създава бизнеса, строи жилището, прави дарения на местната църква, грижи се и за публичните пространства – паркове, места за почивка и т.н. Служителят може да загуби всичко това, ако някога реши да стачкува, защото заплатата му е ниска или условията на работа – лоши. Така бизнесът се превръща в абсолютния господар. В такива условия работникът трудно ще се реши да поиска подобряване на положението си.
„Много бързо хората започват да гледат на компанията като на „златна гъска“. И не смеят да направят нищо против волята ѝ“, казва Харди Грийн, автор на книга за историята на фирмените градове в САЩ.
В миналото тези населени места западат, когато работниците започват да взимат по-големи заплати и могат да си позволят коли. Така пътуването вече не е проблем и те заживяват на по-отдалечени места, придобивайки поне малко независимост. Днес експериментите с такива градове се считат за провал, защото се свързват предимно с лоши условия на живот и експлоатация на служителите.
Имайки предвид досегашния опит е интересно в каква посока ще се развиват градовете на технологичните гиганти – към идеализираната версия с евтини жилища или варианта, в който бизнесът е господар на всичко.