50 години от българския триумф на рали „Руска зима“

В контекста на 125-годишния юбилей на легендарната марка Renault и нейната история в България, припомняме един от най-важните ѝ спортни успехи в летописа на родния автомобилен спорт – големия триумф на Renault 12 Gordini, управляван от екипажа на Илия Чубриков и неговия навигатор Киро Киров на рали „Руска зима“, проведено от 9 до 17 декември 1973 г., от което ни делят точно 50 години. За максимално пълноценно и правдоподобно пресъздаване на атмосферата от тази надпревара, публикуваме фрагменти от репортажа на сп. „За рулëм“ (бр. 3, 1974 г.), както и снимки от сп. „Автомобилен свят“ (бр.1, 1974 г.):

„Понякога значимостта на едно състезание не може да се оцени обективно, ако се разглежда в чисто спортен аспект. Има надпревари, чиято стойност далеч надхвърля техническите резултати. Към тази категория без съмнение принадлежи международното рали „Руска зима“, седмият и последен етап от надпреварата за „Купата на социалистическите страни“.

Трябваше да бъде преодоляно много дълго и тежко трасе – около 3500 километра по маршрут Брест – Москва – Ленинград – Москва – Минск. В допълнение на това програмата на състезанието включваше и специални скоростни отсечки, четири състезания на слалом, две изпитания по затворен маршрут и две на магистрала.

Високите средни скорости (които за своевременно явяване на контролните пунктове, трябваше дълго време да се поддържат в рамките на 140 км/ч) и режимът на движение през нощта не предизвикаха особени затруднения за повечето участници. Основните събития се разиграха в допълнителните състезания. След първия слалом, който се проведе след старта в Брест, се открои един своеобразен лидер. Това беше известният български състезател и заслужил майстор на спорта на НРБ Илия Чубриков. Неговото Renault 12 Gordini със 125 к.с. и предно задвижване лесно се справяше със снежните завои и показа най-доброто време – точно 65 секунди. Стасис Брундза от националния отбор на Съветския съюз остана трети с 5,4 секунди отгоре.

Борбата между тези екипажи се превърна в основната атракция на ралито. На слалома в Москва Чубриков отново беше първи, а Брундза – втори. След това българският състезател уверено спечели състезанието на затворен маршрут, представи се най-добре и на слалома в Ленинград и остана трети на Невската писта. Второто състезание на Чубриков на затворен маршрут беше решаващо за окончателния му успех. Дори категоричните победи на Московския слалом и финалната надпревара на пистата в Минск не успяха да изведат С. Брундза и неговия навигатор А. Брума до първото място в класа и генералното класиране. Лаврите получи българският екипаж – И. Чубриков и К. Киров.“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *