Асоциацията на германските транспортни компании (VDV) критикува липсата на финансиране за електрически автобуси, затова малките и средни автобусни компании, особено в Германия, няма да имат шанс да преустроят своите автопаркове и сервизи.
Това води до два ефекта – дизелови автобуси, които не трябва да се използват заради замърсяването от тях, ще трябва да се движат много по-дълго поради нуждите на транспортните компании и техническото преоборудване ще бъде пропуснато.
„Ето защо трябва да започнем с надеждно федерално финансиране за електроавтобусите и тяхната инфраструктура“, казва вицепрезидентът на VDV Вернер Оверкамп. Според индустриалната асоциация VDV разходите за преобразуване на автопаркове, необходимата инфраструктура като работилници, зареждане и управление на безопасността, както и необходимия персонал, обучен в технологията за високо напрежение, не могат да бъдат поети на общинско ниво.
Ако Европейският парламент и Европейската комисия надделеят над държавите-членки в тристранните преговори, които се провеждат в момента, само градски автобуси без емисии ще могат да бъдат регистрирани от 2030 г. Този регламент е част от инициатива на ЕС с цел да направи транспортния сектор по-устойчив и да намали емисиите на CO2 от тежкотоварни търговски превозни средства.
Европейският парламент взе позиция по това на 24 октомври 2023 г. и се очаква регламентът да стане задължителен преди европейските избори. Като част от регламента на ЕС от 2030 г. нататък междуградските автобуси ще трябва да намалят емисиите на CO2 с 45 процента в сравнение с 2019 г. като мярка за постигане на климатична неутралност на ЕС до 2050 г.
Преминаването към градски автобуси без емисии до 2030 г., изисквано от ЕС, и амбициозните цели за намаляване на CO2 за междуградските автобуси означават не само необходимостта от нови превозни средства за нашите транспортни компании, но и значителни инфраструктурни предизвикателства – инвестициите в елавтобуси, комбинирани с разширяването на инфраструктурата за зареждане, адаптирането на депа, работилници и мрежови връзки, далеч надхвърлят финансовия капацитет на транспортните компании и общините.
Без значителна финансова подкрепа от правителствата и по-специално това за преминаване към електромобилност по пътя към постигане на климатична неутралност целите не могат да бъдат осъществени.
Много ни е интересно как този проблем ще бъде решен у нас или въобще ще бъде заобиколен и отхвърлен…