Омбудсманът vs. мобилните оператори

Омбудсманът Диана Ковачева е против увеличаването на цените на мобилните оператори. Тази нейна позиция идва след като два от мобилните оператора у нас – „Виваком“ и А1, обявиха, че вдигат цените.
„Виваком“ обяви, че ще актуализира тарифата си заради натрупаната инфлация за 2023 г. По данни на НСИ потребителските цени са се увеличили с 4,7% миналата година. Абонатите на оператора вече са заляти от съобщения за увеличението.
„Поради продължаващото нарастване на разходите за труд и доставка на стоки и услуги, на основание Общите условия на Виваком от февруари 2024 г. цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните услуги ще бъде увеличена с натрупаната инфлация за 2023 г. – 4,7%“, обясняват от „Виваком“.
Пред БТА от A1 пък заявиха:
„Нашите разходи са сериозно увеличени, което налага да извършим индексация на месечните абонаменти такси. Това е стандартна практика в ЕС, която е предвидена в договорите и съответно приложимите към тях Общи условия на нашите клиенти. Анализираме влиянието на инфлацията върху нашия бизнес, за да можем да вземем най-доброто решение за нашите абонати и за компанията. След като имаме готовност, ще уведомим нашите клиенти във възможно най-кратки срокове“.
От третия мобилен оператор „Йетел“ заявяват, че на този етап не биха коментирали темата.     „Неоснователно е искането на мобилните оператори за ново вдигане на абонаментите от февруари“, заяви омбудсманът проф. Диана Ковачева. Миналата година телекомите вдигнаха цените си над 15% заради „съществената инфлация“.
„Каква инфлация има сега? Телекомите вдигнаха таксите си миналата година и институциите не реагираха. Това са неравноправни клаузи, защото потребителите не могат да ги договорят. Заради неясни инфлационни клаузи в договорите, няма гаранция с колко ще се увеличи тарифата. Няколко пъти съзирах КЗП и Министерството на икономиката по въпроса. Институциите трябва много ясно да защитят гражданите, защото тези клаузи са неправомерни“, обясни проф. Ковачева.


Санкции за над 500 хил. лв. за нелоялни практики

През последните три години Комисията за защита на потребителите (КЗП) е наложила 68 санкции за 541 500 лв. на трите мобилни оператора поради нелоялни търговски практики. Това e съобщила БГНЕС, позовавайки се на Министерството на икономиката и индустрията. Най-много санкции са наложени през 2022 г. – 35, на обща стойност 277 000 лв. През 2023 г. са 25, за 232 500 лв. През 2021 г. –  едва 8, в размер на 32 000 лв.

 

 

 

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *